:
كمينه:°
بیشینه:°
به‌روز شده در: ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۷
سه تصمیم مهم در جلسات سازمان بورس گرفته شد

ادامه کاهش شاخص کل 8 هزار واحدی در روز یکشنبه

به دنبال تحولات منطقه، شاخص کل بورس روز شنبه و یکشنبه 7 و 8 مهر 1403 کاهش یافت و روز شنبه به رقم 2 میلیون و 146 هزار و 848 واحد و روز یکشنبه به 2 میلیون و 137 هزار و971 واحد رسید و 41 صدم درصد کاهش داشت.
کد خبر: ۲۲۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰

اقتصادگردان- که با کاهش 8175 واحدی  شنبه و 8876 واحدی یکشنبه همراه شد. 92 درصد نمادهای بورس در این دو روز نیز با کاهش قیمت مواجه شده اند. برخی کارشناسان بورس معتقدند که با تعیین دامنه یک درصدی برای قیمت ها و نوسانات، به تدریج بورس روند عادی هفته گذشته خود را تجربه خواهد کرد و در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد، نوسان روزهای اخیر مهار می شود.
شاخص کل هم وزن 703 هزار و 682 واحد با کاهش 1742 واحد، اعلام شد. ارزش معاملات 52956 هزار میلیارد ریال است که نسبت به رقم روز قبل 74517 هزار میلیارد ریال کاهش داشته است، حجم معاملات 8.56 هزار میلیارد بوده که نسبت به 7.63 هزار میلیارد روز قبل افزایش دارد، ارزش بازار 69.421.466 هزار میلیارد ریال است که نسبت به 69.706.183 هزار میلیارد ریال  روز قبل کاهش دارد.
سه تصمیم مهمی که طی جلسات در سازمان بورس گرفته شده به شرح ذیل است: این هفته دامنه نوسان یک‌درصدی باقی خواهد ماند ولی در کنارش با تزریق منابع مالی نقدشوندگی بازار را حفظ می‌کنند.
به کدهای حقوقی شدیدا تذکر داده شده که فروش با رنج منفی انجام ندهند و در صورت اثبات تخلف، پرونده برای آن‌ها تشکیل خواهد شد.
از بازیگران مطرح و خوشنام بازار دعوت شده و خطوط اعتباری به آن‌ها داده اند همچنین کدهای بسته شده آن‌ها باز شده تا از سهام خودشون حمایت کنند.
اتفاقات جمعه شب در لبنان، معادلات اهالی تالار شیشه‌ای را برهم زد. واکنش قابل انتظار سهامداران اما، تشکیل صف‌های سنگین فروش بود.
در چنین شرایطی دو سناریو با توجه به واکنش‌های احتمالی به اتفاقات لبنان، برای بازار سهام قابل تصور است. در حالتی که سناریوی فروکش کردن تنش‌ها پررنگ‌تر باشد، صف‌های فروش سهام بنیادی و ارزشمند، فرصت‌های خرید مناسبی برای سهامداران به حساب می‌آیند. اما در صورتی که چشم‌انداز شرایط سیاسی منطقه، حاکی از وخیم تر شدن این شرایط باشد، باید منتظر تداوم صف‌های فروش سهام بود.
از همین رو، در چنین شرایطی، لزوم پیگیری اخبار منطقه و ایستادن در سوی سناریوی با احتمال بالاتر، بیشتر از هر زمانی اهمیت دارد. در راستای پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۹مهر ۱۴۰۳، باید منتظر مشخص شدن سمت و سوی اخبار منطقه بود و نمی‌توان بدون داشتن آنالیز دقیق از فضای ژئوپلتیک، حکمی صادر کرد.