:
كمينه:°
بیشینه:°
به‌روز شده در: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۸
رئیس کل گمرک:

تراز تجاری مثبت ۱۷ میلیارد دلار شد، چین و امارت، بزرگترین شرکای تجاری ایران

طبق اعلام رئیس کل گمرک ایران، در نیمه نخست سال جاری دو کشور چین و امارات متحده عربی بزرگ‌ترین شرکای تجاری کشور بوده اند. همچنین تراز تجاری کشور در این بازه زمانی ۱۷ میلیارد دلار مثبت بوده است.
کد خبر: ۲۲۰۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰

اقتصادگردان- محمد رضوانی‌فر با اعلام آمار صادرات غیر نفتی کشور در شش ماهه سال جاری گفت: میزان وزنی صادرات غیرنفتی در شش ماهه سال جاری هفت میلیون تن است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۵ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در پنج ماهه نخست سال جاری (ماه قبل) میزان صادرات قطعی کالاهای غیر نفتی کشور ۶۰ هزار و ۵۱۲ هزار تن (۶.۵ میلیون تن) به ارزش ۲۱.۹ میلیارد دلار بود که در قیاس با مدت مشابه در سال ۱۴۰۲، رشد ۷.۲ درصدی در وزن و رشد ۱۰ درصدی در ارزش دلاری محصولات را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در این مدت ۲۳.۲ میلیارد دلار نفت و ۶۰۰ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی صادر شده است، افزود: مجموع صادرات کشور در شش ماهه امسال به ۴۹.۶ میلیارد دلار رسیده است.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص میزان واردات کالا به کشور در شش ماهه سال جاری افزود: در این مدت میزان واردات کالا با احتساب ۲.۵ میلیارد دلار شمش طلا به رقم ۳۲.۶ میلیارد دلار رسید که نسبت به آمار پنج ماهه ابتدایی سال جاری (۲۶.۳ میلیارد دلار) از واردات ۶.۳ میلیارد دلاری در شهریور ماه خبر می‌دهد.

رضوانی‌فر در رابطه با مجموع مبادلات تجاری کشور در شش ماهه نخست امسال گفت: در این مدت مبادلات تجاری کشور ۸۲.۲ میلیارد دلار بوده و تراز تجاری کشور بدون نفت و خدمات فنی مهندسی ۶.۸ میلیارد دلار منفی و با در نظر گرفتن نفت و خدمات فنی و مهندسی ۱۷ میلیارد دلار مثبت بوده است.

وی گفت: متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی کشور در شش ماهه امسال با سه درصد افزایش به رقم ۳۶۶ دلار رسیده است.

صاردات ۲۸ میلیون تنی محصولات پتروشیمی

رئیس کل گمرک ایران افزود: در این مدت ۲۸.۱ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۱.۳ میلیارد دلار صادر شده است که به لحاظ وزن پنج درصد و از حیث ارزش هفت درصد افزایش داشته است.

مقاصد کالاهای تجاری ایران کدام کشورها هستند؟

رضوانی‌فر در خصوص بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی کشور در شش ماهه اول سال جاری گفت: چین با ۷.۲ میلیارد دلار، عراق با ۵.۲ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۳.۴ میلیارد دلار، ترکیه با ۲.۴ میلیارد دلار، افغانستان با ۱.۱ میلیارد دلار، پاکستان با یک میلیارد دلار و هند با ۹۰۰ میلیون دلار از عمده‌ترین مقاصد صادراتی کشورمان در این مدت بودند و این کشورها در مجموع ۸۱ درصد از وزن و ۸۲ درصد از ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادند.

این در حالی است که در پنج ماهه نخست امسال، بیش‌ترین میزان صادرات گمرکی ایران به کشورهای چین با ۵.۹ میلیارد دلار، عراق با ۴.۵ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۲.۹ میلیارد دلار، ترکیه با ۲.۱ میلیارد دلار و افغانستان با ۸۳۹ میلیون دلار، صورت گرفته است.

مبادی وارداتی کشور کدام‌اند؟

وی در خصوص عمده‌ترین کشورهای مبدا کالاهای وارداتی کشور گفت: بیش‌ترین میزان کالاهای وارداتی به ایران در شش ماهه نخست امسال از مبدا کشورهای امارات متحده عربی با ۱۰ میلیارد دلار، چین ۸.۵ میلیارد دلار، ترکیه ۵.۱ میلیارد دلار، آلمان ۱.۲ میلیارد دلار، فدراسیون روسیه و هند هر کدام با ۸۰۰ میلیون دلار و هنگ‌کنگ با ۶۰۰ میلیون دلار، است و ۷۷ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش کل واردات کشور در این مدت از هفت کشور مذکور بوده است.

این در حالی است که عمده‌ترین مبادی وارداتی گمرکی کشور در پنج ماهه نخست امسال کشورهای امارات متحده عربی با هشت میلیارد دلار، چین با ۶.۹ میلیارد دلار، ترکیه با ۳.۸ میلیارد دلار، آلمان با یک میلیارد دلار و هند با ۷۳۴ میلیون دلار، بودند.
رضوانی‌فر در پایان در خصوص بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران در نیمه اول امسال اظهار کرد: چین با ۱۵.۷ میلیارد دلار، امارات با ۱۳.۴ میلیارد دلار و ترکیه با ۷.۵ میلیارد دلار سه شریک عمده تجاری کشور هستند.