:
كمينه:°
بیشینه:°
به‌روز شده در: ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶
سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

قراردادهای اجاره بالای دو سال باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شوند

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: قراردادهای اجاره‌ای که برای بیش از دو سال است، طبق قانون باید به صورت رسمی تنظیم شوند اما درمورد قراردادهای اجاره کمتر از دو سال، کمافی‌سابق مردم هم می‌توانند در مشاورین املاک آن را تنظیم کنند و هم می‌توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.
کد خبر: ۲۲۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴

اقتصادگردان- صفدر کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ثبت رسمی قراردادهای اجاره و الکترونیکی کردن اجاره نامه‌ها و نقش مشاورین املاک و دفاتر اسناد در این زمینه، گفت: با عنایت به قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که اجاره‌نامه‌های بیش از دو سال مشمول موضوع ماده یک این قانون می‌شوند؛ پس از راه‌اندازی سامانه ساماندهی اسناد عادی هرگونه قرارداد اجاره‌ای که برای بیش از دو سال باشد، لزوما باید به صورت رسمی ثبت شود که در قانون سه روش برای آن تعریف شده است.

وی یادآور شد: روش اول تنظیم قرارداد در دفاتر اسناد رسمی است. روش دوم تنظیم قرارداد در مشاورین املاک است و اگر مردم مراجعه کنند مشاورین املاک پیش‌نویس قرارداد اجاره را ثبت کرده و برای تنظیم رسمی به دفاتر اسناد رسمی ارسال می‌کنند. روش سوم نیز بحث خودکاربری است که تبصره دو ماده 3 قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول به موضوع اشاره کرده است و اگر تیپ قراردادهای یکسان و استعلام‌های برخط ایجاد شود، مردم می‌توانند بدون مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و بدون مراجعه به مشاورین املاک، قراردادهای اجاره خود را تنظیم کنند. این موارد در قانون مذکور مربوط به قراردادهای اجاره بیش از دو سال است.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: برای قراردادهای اجاره کمتر از دو سال، کمافی‌سابق مردم هم می‌توانند در مشاورین املاک آن را تنظیم کنند و هم می‌توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و به صورت رسمی قرارداد را تنظیم کنند؛ یعنی قراردادهای کمتر از دو سال هم به صورت عادی و هم توسط مشاورین املاک و هم به صورت رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود. 

وی تاکید کرد: به طور کلی تیپ قراردادهای اجاره تغییر می‌کند و تیپ استانداردهایی که مورد تایید معاونت حقوقی قوه قضاییه قرار گرفته است از آن استفاده خواهد شد زیرا قراردادهای اجاره‌ای که در گذشته تنظیم می‌شد؛ در چارچوب‌های تعریف شده مورد تایید قوه قضاییه نبود. اکنون تیپ قراردادهای اجاره زیر یکسال و نیز قراردادهای زیر دو سال با پیشنهاد سازمان ثبت توسط معاونت حقوقی قوه قضاییه تایید شدند و از این به بعد از این تیپ قراردادها، مشاورین املاک و دفاتر اسناد رسمی استفاده خواهند کرد. اما قراردادهای اجاره‌ای که برای بیش از دو سال است، طبق قانون باید به صورت رسمی تنظیم شوند که همان فرآیند ثبت در سامانه ثبت الکترونیک به صورت الکترونیکی است و در حال انجام است.