:
كمينه:۳۴.۸۴°
بیشینه:۳۵.۷۹°
Updated in: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴

بازارهای نفت فیزیکی ضعیف شدند

بازارهای نفت خام فیزیکی جهانی به دلیل تقاضای ضعیف پالایشگاهی و عرضه فراوان، ضعیف شده اند که می تواند سیگنالی از کاهش بیشتر شاخص‌های قیمت بین‌المللی باشد.
کد خبر: ۲۱۸۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۸

اقتصادگردان- این ضعف نشان می‌دهد نرخ‌های بهره بالا و تورم، تقاضای مصرف‌کننده و صنعتی را به‌ خصوص در اروپا سرکوب کرده است، آن هم در زمانی که عرضه تولیدکنندگان غیراوپک مانند آمریکا، افزایش یافته است. این وضعیت ممکن است استدلال اوپک پلاس برای حفظ محدودیت تولید در نشست اول ژوئن وزیران این گروه را تقویت کند.

تقاضا از سوی پالایشگاه‌ها، اندک است، حتی اگر ظرفیت مصرف نفت خام پالایشگاه‌هابا پایان تعمیرات فصل بهار افزایش یافته باشد. اوله هانسن، تحلیلگر بانک ساکسو در این باره گفت: افزایش ظرفیت پالایشگاهی، با رشد پیش بینی شده تقاضا روبرو نشده است.

مصرف‌کنندگان، فشار ناشی از نرخ‌های بهره بالا و تورم و همچنین جنگ‌های تجاری و محیط چالش برانگیز ژئوپلیتیکی را احساس می‌کنند. این ضعف به‌ شکل واضح در دریای شمال نمایان شده که گریدهای نفتی آن در کنار نفت خام وست تگزاس اینترمدیت میدلند آمریکا، زیربنای شاخص معاملات آتی برنت بوده و به قیمت گذاری دو سوم نفت جهانی کمک می‌کنند.

اختلاف قیمت نفت «نورت سی فورتیز» با نفت «دیتد برنت»، در ۱۴ مه، به ۹۷ سنت رسید که بزرگترین اختلاف قیمت از ژانویه سال ۲۰۲۳ است.

علاوه بر تقاضای ضعیف پالایش، عرضه نفت سبک و کم گوگرد که با دریای شمال رقابت می‌کند مانند غرب آفریقا یا آمریکا، در سطح جهانی رشد کرده است.

در آمریکا هم بازارهای فیزیکی، ملایم شده‌اند زیرا نرخ پالایش آمریکا با وجود پایان فصل تعمیرات، پایین سطوح فصلی معمول مانده است.

ضعیف شدن حاشیه سود پالایش در سراسر جهان ناشی از افت قیمت دیزل بوده که محصول پالایش شده مهمی برای بخش‌های صنعتی و حمل و نقل محسوب می‌شود. تاماس وارگا، تحلیلگر پی وی ام اظهار کرد: حاشیه سود کمتر، نشانه واضحی است که پالایشگاه‌ها، در بحبوحه تقاضای کمتر صنعتی و مصرفی، سوخت بیش از حدی تولید کردند.

حاشیه سود پایین‌تر، باعث شده است پالایشگاه‌های آسیایی در ماه مه، نفت کمتری پالایش کنند و پالایشگاه‌های دیگر به دنبال کاهش بیشتر تولید در ماه‌های آینده باشند که تقاضا برای نفت را به میزان بیشتری کاهش می‌دهد.

تقاضای ضعیف‌تر برای نفت از سوی بخش پالایش آسیایی، باعث شده است قیمت نفت دوبی در هشتم مه، به پایین‌ترین حد ۲ ماه اخیر نزول کند.

بر اساس گزارش رویترز، یک خریدار نفت آسیایی که مایل نبود فاش شود، گفت: برای خرید نفت غرب آفریقا و وست تگزاس اینترمدیت تا زمان کاهش بیشتر قیمت آن، دست نگه خواهد داشت.