:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴

قرارگیری ایران در لیست A صادرکنندگان محصولات شیلاتی، مقاصد صادراتی کجاست؟

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری توسعه بازار سازمان شیلات کشور از قرارگیری ایران در لیست A صادرکنندگان محصولات شیلاتی خبر داد.
کد خبر: ۲۱۷۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۲

اقتصادگردان- عباس مختاری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه با وجود آنکه بیماری لکه سفید میگو چند سالی است گریبان پرورش دهندگان این بخش را گرفته، ایران در زمینه تولید میگو دارای رتبه دوازدهم دنیا است، اظهار کرد: این بیماری، یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی میگو در دنیا بوده و هر ساله بیشتر از ۳ میلیارد دلار خسارت مستقیم به این صنعت وارد می‌کند. با این وجود اما با پیگیری‌های انجام شده در سال گذشته در مراکز تکثیر میگو و کنترل گلوگاه‌ها، این بیماری تحت کنترل درآمد.

صادرات محصولات شیلاتی به اتحادیه اروپا، اوراسیا و چین

وی افزود: صادرات محصولات شیلاتی به ۶۷ کشور جهان طی سال گذشته، نشان از رشد صنعت آبزیان در کشور دارد و امسال نیز مانند سال گذشته، محصولات شیلاتی در لیست A صادرکنندگان اتحادیه اروپا، صادرات به اوراسیا و همچنین صادرات به چین قرار گرفتیم و محصولات ایران به بخش قابل‌توجهی از کشورهای دنیا صادرات شد.

کنترل بیماری لکه سفید میگو

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری توسعه بازار سازمان شیلات کشور تصریح کرد: بنا به اعلام مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، در سال۱۴۰۲ خوشبختانه از ۸۸۰ مزرعه پرورش میگو هیچ‌کدام آلوده به بیماری لکه سفید میگو تشخیص داده نشد و تلفاتی نیز در این خصوص نداشتیم.

سهم ۷۳ درصدی روسیه و همسایگان و ۴ درصدی اروپا از محصولات شیلاتی ایران

وی درباره سهم وزنی و مقاصد صادراتی محصولات شیلاتی گفت: سهم همسایگان و فدراسیون روسیه از محصولات صادراتی شیلاتی جمهوری اسلامی ایران حدود ۷۳ درصد برآورد شد که وزن تقریبی معادل ۱۵۴ هزار تن دارد.

مختاری سهم ایران از بازار اروپا به دلیل پابرجایی مشکل مراودات مالی در سال ۱۴۰۲را فقط ۴ درصد وزنی برشمرد و گفت:حجم محصولات صادر شده به اروپا معادل ۸۲ هزار و ۳۴ کیلوگرم است.

وی سهم صادراتی محصولات شیلاتی در بازار آ سه آن و چین را معادل ۵۴ هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: سهم سایرکشورها در صادرات آبزیان معادل یک میلیون و ۲۲۸ هزار تن است و معادل ۰.۵۸ درصد برآورد شده است.  

صادرات  بیش از ۲۱۰ میلیون کیلو محصولات شیلاتی در سال گذشته

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت و فرآوری توسعه بازار سازمان شیلات کشور مقدار وزن کلی انواع مختلف محصولات شیلاتی را به استناد آمار گمرک جمهوری اسلامی معادل ۲۱۰ میلیون و ۵۲۶ هزار و ۳۱۲ کیلوگرم عنوان کرد.