:
كمينه:۲۳.۷۹°
بیشینه:۲۵.۹۹°
Updated in: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱
قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

افزایش ۲۳ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی طی سال گذشته

پیمان پاک با مقایسه بین سال 1401 و سال 1402 از افزایش ۲۳ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به لحاظ ارزشی و رشد ۱۲ درصدی از نظر وزنی در سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۲۱۷۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸

اقتصادگردان- علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد که علی‌رغم کاهش ۹ درصدی (ارزشی) صادرات کل کشور، صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ۲۳ درصد به لحاظ ارزشی و ۱۲ درصد به لحاظ وزنی افزایش داشته است.

افزایش ۲۳ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی طی سال گذشته

این مقام مسئول ادامه داد: صادرات به مقاصد هدفگذاری شده دولت سیزدهم در تجارت خارجی به عنوان نمونه صادرات به کشورهای حوزه اوراسیا ۳۲ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است، میزان رشد ارزشی و وزنی به ترتیب در کشورهای چین ۵۳ و ۸۵ درصد، هند ۴۳ و ۵۱ درصد، روسیه ۳۵ و ۲۶ درصد، قزاقستان ۲۹ و ۱۹ درصد و قرقیزستان ۲۸ و ۲۰ درصد است.

وی افزود: میزان صادرات به لحاظ ارزشی و وزنی در کشورهای عراق به میزان ۱۶ و ۳ درصد، امارات ۲۲ و ۱۵ درصد، افغانستان ۱۹ و ۲۲ درصد، پاکستان ۲۶ و ۱.۱ درصد و ارمنستان ۱۸ و ۲۳ درصد ثبت شده است.

پیمان پاک درباره مهم‌ترین اقدامات برای توسعه بازرگانی کشاورزی در سال ۱۴۰۳ تصریح کرد: از جمله اقدامات مهم طی سال جاری، برنامه‌ریزی جهت حضور پررنگ در نمایشگاه‌ها و اعزام و پذیرش هیئت تجاری در زمینه محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در کشورهای روسیه، چین، هندوستان، پاکستان، اندونزی و قزاقستان  است.

وی افزود: تکمیل زنجیره سرد برای حل مشکل لجستیک کشور، از جمله اقدامات دیگر است که در این راستا توسعه زیرساخت حمل سرد و دریایی (افزایش ظرفیت کشنده‌های کانتینریچال‌دار) و تلاش برای توسعه کریدور سبز گمرکی انجام می شود.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در پایان درباره تسهیل برگشت ارز محصولات کشاورزی و صنایع غذایی نیز گفت: این اقدام نیز در قالب واردات شمش طلا و عرضه تحت نظر بانک مرکزی در مرکز مبادلات، واردات محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی مورد نیاز از قبیل دام زنده، برخی انواع ماهیان، بادام هندی و برخی میوه‌های گرمسیری، عرضه ارز حاصل از محصولات کشاورزی برای واردات کالاهای مورد نیاز و همچنین واردات ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی  در حال انجام است.