اقتصادگردان- روسیه معمولا صادرکننده بزرگ سوخت و تامین کننده بازارهای بینالمللی است، اما اختلال در فعالیت پالایشگاههای نفت، شرکتهای نفتی روسیه را مجبور به واردات کرده است.
پس از حملات مکرر پهپادهای اوکراینی به پالایشگاههای روسیه از ابتدای سال، روسیه صادرات بنزین را از اول مارس ممنوع کرد تا بتواند سوخت کافی برای بازار داخلی خود تامین کند.
روسیه معمولا سوخت بسیار اندکی از بلاروس وارد میکند، اما در فاصله اوت تا اکتبر سال گذشته، پس از این که با کمبود سوخت و افزایش سریع قیمت بنزین مواجه شد، به واردات از همسایه خود روی آورد.
منابع آگاه به رویترز گفتند: روسیه امسال، دوباره واردات بنزین از بلاروس را افزایش داده است و میزان وارداتش در نیمه اول مارس، به حدود ۳۰۰۰ تن رسیده است. روسیه در فوریه، ۵۹۰ تن وارد کرد، در حالی که در ژانویه هیچ وارداتی از بلاروس انجام نشد.
دو منبع صنعتی که مایل نبودند نامشان فاش شود، اظهار کردند: بحث درباره واردات بیشتر بین دولتها و شرکتهای نفتی در حال انجام است. یکی از این منابع آگاه گفت: مذاکرات دشوار بود زیرا بلاروس، صادرات سوخت خود را به بازارهای بینالمللی، در اولویت قرار داده است. دیگری اظهار کرد: میزان نیاز روسیه به واردات، به زمان تعمیرات پالایشگاه بستگی دارد.
منابع صنعتی گفتند که شرکتهای نفتی روسیه میتوانند در ازای دریافت فرآورده های نفتی اضافی برای عرضه به روسیه، عرضه نفت به پالایشگاههای بلاروس را افزایش دهند.
بلاروس عموما تحت قراردادهای ترانزیتی بلندمدت بین دولتی، محصولات نفتی خود را از طریق بنادر روسیه در دریای بالتیک، به بازارهای بینالمللی صادر میکند.
بلاروس دو پالایشگاه نفت دارد که یکی، پالایشگاه نفت نفتان در نووپولوتسک و دیگری پالایشگاه نفت موزیر است. ظرفیت تولید سالانه هر کدام از این دو پالایشگاه، ۱۲ میلیون تن (۲۳۰ هزار بشکه در روز) است اما معمولا با ظرفیت پایینتری کار میکنند و هر کدام حدود ۹ میلیون تن نفت در سال (حدود ۱۸۰ هزار بشکه در روز) پالایش میکنند. هنوز معلوم نیست که بلاروس چه میزان میتواند تولید را افزایش دهد و منابع صنعتی گفته اند محدودیتهای فنی وجود دارد.
بر اساس گزارش رویترز، پالایشگاههای بلاروس عمدتا از نفت روسیه به عنوان خوراک استفاده میکنند، در حالی که شرکتهای نفتی روسی که زیرمجموعههای بلاروسی دارند، برای تامین جایگاههای سوخت بلاروس خود، از این پالایشگاهها بنزین میخرند.