غلامرضا شافعی پس از صدور حکم یکه زارع به عنوان مدیرعامل جدید شرکت ایران خودرو،ماموریت های ویژه ای را در جهت تعالی این شرکت و پیمودن مسیر ترقی و عبور از چالش ها، موانع و مشکلات کنونی تعیین کرده است
خبراقتصادی:معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور حکمی، 10 ماموریت ویژه را برای مدیرعامل جدید ایران خودرو ابلاغ کرد.غلامرضا شافعی پس از صدور حکم یکه زارع به عنوان مدیرعامل جدید شرکت ایران خودرو، ماموریت های ویژه ای را در جهت تعالی این شرکت و پیمودن مسیر ترقی و عبور از چالش ها، موانع و مشکلات کنونی تعیین کرده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکم خود که با استناد به صورتجلسه هیئت مدیره شرکت ایران خودرو خطاب به یکه زارع صادر کرده است ضمن تاکید بر اهمیت مدیریت منابع انسانی به عنوان اصلی ترین سرمایه آن بنگاه، از وی خواسته با قطعه سازان به عنوان اعضای لاینفک پیکره صنعت خودروسازی کشور، تعامل سازنده و عادلانه داشته باشد
شافعی در این حکم با اشاره به ضرورت چابک سازی شرکت و تبدیل به احسن نمودن دارایی های غیرمولد، از رئیس جدید شرکت ایران خودرو در خصوص اقدام به هدفگذاری جهت دستیابی به خودکفایی و توسعه بازارها و همچنین استفاده از ظرفیت قانونی دستگاه های دولتی، تلاش نماید.
در این حکم بر اهمیت مشتری مداری و همچنین تلاش شبانه روزی و بی وقفه برای اعتلای نام ایران خودرو در داخل و خارج از کشور تاکید شده است.
متن حکم شافعی به شرح ذیل است:
"جناب آقای هاشم یکه زارع
بعد از سلام
با استعانت از خداوند متعال و با عنایت به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزنده جنابعالی و با استناد به مصوبه صورتجلسه شماره 182-06-92 مورخ 19 شهریور 92 هیئت مدیره شرکت ایران خودرو، به موجب این حکم به سمت مدیرعامل آن شرکت منصوب می شوید. شایسته است با اتکال از خداوند متعال و با همفکری اعضاء محترم هیئت مدیره و همکاران گرامی آن شرکت نکات زیر را در نظر داشته باشید:
- مدیریت منابع انسانی شرکت به عنوان اصلی ترین سرمایه آن بنگاه
- تعامل سازنده و عادلانه با قطعه سازان به عنوان اعضاء لاینفک پیکره صنعت خودروسازی کشور
- مدیریت بهینه منابع
- چابک سازی شرکت و واگذاری دارایی های غیرمولد و تبدیل به احسن کردن آنها
- تهیه و اجرای برنامه توسعه و تنوع محصول
- ارتباط منطقی با دستگاه های دولتی و استفاده از ظرفیت های قانونی آنان
- هدفگذاری به منظور حصول به خودکفایی ارزی از طریق نفوذ و توسعه بازارهای صادراتی
- حساسیت لازم و کافی نسبت به ارائه خدمات بعد از فروش
- تلاش شبانه روزی و بی وقفه برای اعتلای نام ایران خودرو در داخل و خارج از کشور
- توجه جدی به جلب رضایت مشتری که موجب بقا و تعالی آن شرکت معظم خواهد بود
با استعانت از این کلام گهربار الهی که فرمود"و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا" برای جنابعالی و همکارانتان دراین راه پر مجاهدت آرزوی توفیق دارم. گفتنی است، این حکم در جریان مراسم تودیع و معارفه مدیران سابق و کنونی شرکت ایران خودرو از سوی شافعی تحویل یکه زارع شد."
سر هر کوی برزن و در هر جمع بالای یک نفر ! که بنشینی قیمت پراید شده نقل محفلشان . چه داستانی شده این بازار مکاره خودرو . بحث فقط پراید نیست. این روزها خودرو جای مسکن و طلا و ارز را گرفته . هر چند مسکن و طلا و سکه و ارز هنوز هم از تب و تاب نیفتادهاند و جولان میدهند. در این بازار مکاره تنهاحقوق مصرفکنندگان است که به فراموشی سپرده شده و کسی از آن یادی نمی کند.
گویی اصلا مصرف کننده در این اقتصاد هیچ سهم و نقشی جز پذیرفتن خواست تولید کننده و توزیع کننده ندارد.مصرف کننده ایرانی با شرایط جدید مجبورست خودرویی همچون پراید که دیگر حتی در کلاسهای مختلف خودرو دنیا جای ندارد و حاضر نیستند جانشان را در این خودرو به خطر بیندازند در ایران هم قیمت بروز ترین خودروهای جهان بفروش می رسد.
پراید که پیش از این با قیمتی حدود 11 میلیون تومان به خریداران عرضه میشد هم اکنون با جهش قیمتی و البته بدون هیچ ضابطه منطقی به مرز 20 میلیون تومان رسیده ، به هرحال بد نیست با بررسی وضعیت درآمدی خانوادهها در سایر کشورها و مقایسه آن با کشور خودمان ضمن ارزیابی میزان تلاش شرکتهای خودروساز در ایجاد رضایتمندی تمام خریداران؛ ببینم با پول پراید 20 میلیونی که در حال حاضر عجیب در بازار ایران جولان می دهد چه خودروهایی می توانستیم بخریم.
مقایسه قیمت و ویژگیها و آپشنهای فقط تعداد اندکی از خودروهای خارجی با آنچه ما در کشورمان به عنوان خودرو دست مصرف کنندگانمان می دهیم خالی از لطف نیست.
هیوندای سانتافه در کلاس خودروهای اس یو وی(شاسی بلند) ، لوکس و با بروزترین سیستم سوخت رسانی و امتیازات بسیار دیگر در اروپا با قیمتی معادل 20 هزار و 995 دلار عرضه می شود که بر مبنای ارز مبادله ای حدود 50 میلیون تومان می شود .اگر میزان حقوق دریافتی افراد را ملاک مقایسه قرار دهیم در بدترین شرایط و برای ضعیف ترین قشر جامعه و کسانی که کمترین میزان حقوق را دریافت می کنند معادل 6 تا 8 ماه حقوق دریافتی مصرف کنندگان اروپایی. همین خودرو در کشور خودمان در شرایط موجود حداقل با قیمتی معدل 180 میلیون تومان یعنی معادل 180 ماه حقوق اقشار متوسط جامعه بفروش می رسد.
تویوتا به عنوان یکی از بهترین و با کیفیت ترین و بروزترین خودروسازان جهان خودروی کمری خود را به عنوان خودروی در کلاس Aو B با ویژگیهای خاص و امکانات بخصوص به قیمت 22هزار و 235 دلاری در جهان عرضه می کند. این خودرو قدرت 2.5 لیتری و موتورالکتریکی آن 200 اسب بخار دارد و قادر است صفر تا 100 را در 7.6 ثانیه طی کند . کمری در ایران هم اکنون بین 150 تا 160 میلیون تومان عرضه می شود.
تویوتای یاریس در کلاس خودروهای کلاس Cبا بروزترین سیستم سوخت رسانی ، ایمنی یورو5 و به عنوان یکی از کم مصرف ترین خودروهای جهان با قیمت14 هزار 995 دلار به مصرف کنندگان دنیا البته غیر از مصرف کنندگان ایرانی عرضه می شود که بر مبنای ارز مبادله ای 2450 تومانی در کشور ما 36 میلیون تومان می شود.
محصول سورنتو کیا موتور به عنوان خودروی در کلاس A , و جزو خودروهای اس یو وی ( شاسی بلند)در بازارهای جهانی با قیمت 23 هزار و 150 دلار، یا اسپورتیچ با همان ویژگی ها 4 سیلندر و 24 سوپاپ با حجم موتور 2400 سی سی و 170 اسب بخار 15 هزار و 400 دلار، اپتما 21 هزار و 350 دلار و ریو 13 هزار و 600 دلار در بازار عرضه میشوند.
سوزوکی مدل 2013 با قیمت 13 هزار و 990 دلار ، گیربکس اتوماتیک مصرف سوخت 5.3 لیتری ، چری مدل J1 دارای 4 سیلندری 1300 سی سی گیربکس دستی سوخت 6.7 با قیمت 10 هزار و 990 دلار و ...
مقایسه کنید این قیمتها را با قیمت خودروها در کشور خودمان انهم با این ویژگی و مشخصات و کیفیتی که همه آنرا بخوبی لمس می کنیم.
پراید ، کلاس C ، امکانات (گاز ، ترمز ، کلاج ، ...فرمان )، پشت سر گذاشته تمام تست های ایمنی و کیفیت بروز جهان ! در مدلهای مختلف !! قیمت عرضه شده 17 تا 19 میلیون تومان !! معادل درآمد 20 تا 25 ماه حقوق کارمندان !
پژو206خودروی سال 1998 فرانسه ، قیمت در ایران 32 تا 52میلیون تومان ،بسته به مدل من درآوردی ایران خودرو.معادل متوسط...ماه درآمد ایرانیان.(جای خالی را خودتان پر کنید).
پژو405، خودروی منسوخ شده سال 1988 شرکتpSA (پژو و سیتروئن )فرانسه ، قیمت در ایران 23 میلیون تومان !.
پژو پارس ، خوش تیپ شده 405، قیمت 30 تا 35 میلیون تومان ! .
تندر 90 ،خودروی در کلاس C ، با امکانات ویژه ای مثل ( گاز ، ترمز ، کلاج ، مهمتر از همه فرمان ..) ،ظاهری امروزی ! داخل اتاق بسیار شیک و بروز مطابق خواست و نیاز مصرف کننده از بهترین پلاستیک های آب شده داخلی ! قیمت برای مصرف گننده ایرانی 36 تا 37 میلیون تومان .!
رانا ، خودروی ترکیبی . موتور 206 ، بدنه 206 اس دی تغییر یافته ! و مهمتر از همه با آرم سمند( اسب تیزروی ایران خودرو) ! با تمام امکانات لازم برای رانندگی ! قیمت 32 تا 35 میلیون تومان !
تیبا ، زیبای ایرانی ! ظاهری کاملا بروز شده ! کلاس C ، موتور ریو . بدنه ؟؟! قیمت 22 میلیون تومان !
قیمت فقط گوشه ای از عمق فاجعه است . بحث کیفیت و نحوه تولید و تست ایمنی آن هم بکنار . در مورد کالاهای مصرفی با دوامی مثل خودرو آنچه مهم به نظر می رسد خدمات بعد از فروش است .نکته مهمی که اگر بخواهیم وارد مقوله مقایسه آن شویم باید از خجالت روی سرخ کنیم و قطره قطره آب شویم . فقط می توان گفت به حال این مصرف کننده ایرانی باید تاسف خورد
. خواهشمندم در صورت امکان قیمت های خودرو را مجددا زیر ذره بین ببرید تا مسئولین یک فکری برای این محصولات تولید داخل (ارابه های مرگ)انجام دهند،مگر میشوددرعرض چند روز قیمت ها از 10 الی 30 میلیون رشد کند این یک فاجعه محسوب می شود،پیشنهاد می گردداز شما که به عنوان یک پل ارتباطی مستحکم میان ما مصرف کنندگان و مسولین هستید موارد ذیل رابررسی بفرمایید.
1-کاهش مالیات بر خودروهای واردات
2-بررسی مجدد قیمت گذاری خودرو(بصورت شفاف)اعلام گردد
3-ایجاد رقابت بین محصولات داخل و خودرو وارداتی
4-خارج نمودن انحصاری بازار از تولیدات داخلی خودرو