:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
در مراسم تودیع نجم الدین و معرفی یکه زارع

چهره های صنعتی کشور مردم و دولت را به حمایت از صنعت خودرو دعوت کردند

از مدیران کشور تا مصرف کننده و تولیدکننده وضعیت صنعت را درک کنندو ضمن انتقاد از کاستی ها و مشکلات و نارسایی ها از خودروساز و تولید داخلی دربرابر واردات و تحریم ها حمایت کنند تا این صنعت که نشانه حیثیت تولید کشور است روی پای خود بماند و به تولید ادامه دهد
کد خبر: ۱۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹



خبراقتصادی: در مراسم تودیع جواد نجم الدین مدیرعامل ایران خودرو و معرفی هاشم یکه زارع مدیرعامل جدید در سازمان مدیریت صنعتی، چهره های آشنای صنعت خودروسازی و قطعه سازی از رئیس سازمان گسترش و روسای انجمن های خودروسازی، و قطعه سازی، اعضای کمیسیون صنایع و اقتصادی مجلس گرفته تا مدیران شرکت های خودروسازی، قطعه سازی، مدیران روابط عمومی ها، خبرنگاران حوزه خودرو و... حضور داشتند.

سخنرانان هر یک  با اشاره به تلخ و شیرین صنعت خودرو در 8 سال اخیر، همگی بر درک مشترک از وضعیت این صنعت و ضرورت حمایت دولت و مردم از تولید ملی تاکید داشتند و خواستار آن بودند که از مدیران کشور تا مصرف کننده و تولیدکننده، وضعیت این صنعت را درک کنند و ضمن انتقاد از کاستی ها و مشکلات و نارسایی ها، از خودروساز و تولید داخلی در برابر واردات و تحریم ها حمایت کنند تا این صنعت که نشانه حیثیت تولید کشور است روی پای خود بماند و به تولید ادامه دهد.
مهندس شافعی رئیس سازمان گسترش با اشاره به نظرات برخی خوانندگان سایت ها، که ضمن انتقاد از صنعت خودرو خواستار آزادسازی واردات،  و ورشکستگی خودروسازی هستند گفت: باید توجه داشته باشیم که صنعت خودرو با انواع مشکلات مالی، ارزی، تحریم، کاهش تولید و... مواجه است کالا ومواد و قطعاتی که لازم دارند به خاطر محدودیت انتقال ارز، با مشکل وارد کشور می شود، تحریم ها تولید داخلی را هدف گرفته است و صنعت خودرو را تحریم کرده است. تغییر فضای کسب وکار و تولید موجب گران شدن هزینه تولید شده و قیمت ها را بالا برده است.
وی افزود: اما با وجود این مشکلات، مردم  و مسوولین نباید این صنعت را تنها بگذارند. بانک ها قرار بود 2 هزار میلیارد تومان وام ریالی با سود بالا بدهند اما هنوز پرداخت نکرده اند.




وام ارزی صندوق توسعه ملی به خاطر آن که ایران خودرو و سایپا سهام دولتی دارند، با محدودیت مواجه است.
متاسفانه وقتی تصادفی در جاده ها صورت می گیرد عده  ای خودروساز داخلی را مسوول می شناسند و خودروی داخلی را ارابه مرگ می خوانند. اماباید توجه داشته باشید که فرزند خود من تصادف کرد و خودروی او خارجی بود. در تصادف اخیر جاده قم، لاستیک ها و خودروها خارجی بودند و لذا نباید تنها خودروساز داخلی را مسوول بشناسیم همه جای دنیا تصادف هست و تولید هر کارخانه ای با تصادف مواجه می شود و عوامل مختلفی در تصادف موثر است و نباید عده ای اعلام کنند که با هر جا مشکل دارید و دشمن هستید به آن جا خودرو صادر کنید!
شافعی تاکید کرد: صادرات نشانه غرور وافتخار ملی و تولید ایران است و صادرات خودرو نشانه تولید و هنر و صنعت ایرانی است و باید صادرات افزایش یابد تا نیاز ارزی این صنعت بدون وابستگی به نفت و گاز تامین شود.
وی افزود: باید وضعیت کنونی درک شود و همه باید تلاش کنیم تا وضعیت بهبود یابد.
نجم الدین مدیرعاملی که امروز از مدیریت ایران خودرو وداع کرد، نیز در سخنان خود گفت: در شرایط کنونی و سخت برای خودروسازی، عده ای به جای حمایت از این صنعت، به دنبال واردات خودروی خارجی و چینی هستند در حالی که باید توجه داشت صنعت داخلی در چنین شرایطی باید حمایت شود.




نجم الدین در جلسه تودیع و معارفه مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو گزارش داد: تولید 206 ساخت داخل و اجرای 1100 پروژه کیفیت

گروه صنعتی ایران خودرو در دوران چهار ساله اخیر، تحولاتی از قبیل تغییر ترکیب تولید در جهت سودآوری، به افزایش سهم برند ملی در بازاهای صادراتی و ارتقای سیستم های تولید و کیفیت را تجربه کرد.    

مهندس جواد نجم الدین مدیر عامل سابق ایران خودرو در گزارشی به مراسم تودیع خود و معارفه مدیر عامل جدید با بیان این مطلب، گفت: در سال 88 که مسوولیت ایران خودرو را بر عهده گرفتم همین مشکلات و بحران مالی وجود داشت و تولید به حداقل رسیده بود. با وجود این ها در سال های بعد از آن تولید افزایش یافت و ایران خودرو دستاوردهای جدیدی را در صنعت خودروی کشور رقم زد.

نجم الدین افزود که در آن زمان پست تازه ایجاد شده معاونت خودرویی وزارت صنایع به او پیشنهاد شده بود اما نپذیرفت و به جای آن به ایران خودرو آمد. مدیر عامل سابق تولید دو میلیون و 651 هزار دستگاه خودرو از سال 88 تا 91 را از جمله موارد مهم در کارنامه عملکرد خود در ایران خودرو دانست و اظهار داشت:  از سال 83 تا 88 تنها 82 هزار دستگاه افزایش تولید داشتیم در حالی که در سال های 88 و 89 بالغ بر 155 هزار دستگاه رشد تولید داشتیم  که چهار برابر همین شاخص در پنج سال قبل از آن بود.

مدیر عامل سابق ایران خودرو تعداد تولید ایران خودرو در سال 88 را 680 هزار دستگاه ذکر کرد که نسبت به سال قبل از آن 13 درصد رشد کرده است. وی افزود: در سال 88 تولید روزانه از دو هزار به 2800 دستگاه افزایش یافت.

نجم الدین رشد تولید خودرو در کشور در سال 88 را متعلق به ایران خودرو دانست و گفت: در سال 89 بالغ بر 755 هزار دستگاه تولید شد که نشان دهنده 11 در صد رشد نسبت به سال قبل از آن و تعلق داشتن 51 درصد سهم بازار به ایران خودرو است.

وی کسب رتبه اول در اشتغال زایی در میان صد شرکت برتر ایران را از دستاوردهای ایران خودرو ذکر کرد و افزود: ایران خودرو در سال 90 تعداد 772 هزار و 777 دستگاه تولید کرد که بالاترین رقم در کشور به شمار می رود. مدیر عامل سابق ایران خودرو با اشاره به بحران اقتصادی سال 91 تیراژ تولید این سال را 444 هزار و 444 دستگاه و سهم بازار ایران خودرو را 51 درصد ذکر کرد که 47 درصد آن سواری و سه درصد آن تجاری بود.

مدیر عامل سابق ایران خودرو تولید پنج ماه امسال را بالای 120 هزار دستگاه ذکر کرد و گفت: با توجه به مشکلات شماره گذاری، قیمت گذاری و استاندارد و مشکلات دیگر، رقم قابل توجهی به شمار می رود. نجم الدین از اصلاح ترکیب تولید به سود محصولات سودآور و جایگزینی قوای محرکه کم مصرف شامل تی یو و ای اف سخن گفت و افزود: بین سال های 83 تا 88 تنها 43 هزار دستگاه رشد فروش داشتیم در حالی که در سال های 88 و 89 بالغ بر 187 هزار دستگاه رشد فروش داشتیم.

وی کاهش تعهدات معوق و کسب رتبه اول 200 شرکت برتر را از دیگر موارد عملکرد ایران خودرو ذکر کرد و اظهار داشت: در سال 90 بالغ بر 763 هزار و 500 دستگاه فروش داشتیم که 116 هزار و 340 دستگاه آن در اسفند آن سال فروخته شد که یک رکورد به حساب می آید.

مدیر عامل سابق سال 91 را سال آب دیدگی ایران خودرو، تولید بدون ارز نفتی، تولید انبوه 206 داخلی سازی شده و آغاز تولید رانا با تیراژ  روزانه 300 دستگاه دانست و افزود: به دلیل محروم شدن ار ارز مبادلاتی و مرجع، 300 میلیون یورو ارز آزاد گرفتیم. علاوه بر دوبرابر شدن صادرات، 397 هزار و 411 دستگاه تولید کردیم.

نجم الدین فروش پنج ماه سال جاری را 126 هزار و 165 دستگاه و تولید رانا و 206 را در همین مدت 16 هزار دستگاه عنوان و اضافه کرد: رانا 70 درصد ساخت داخل است.

وی اظهار داشت: ایران خودرو در سال 87 میزان 150 میلیارد تومان زیان صادراتی داشت. به همین دلیل در سال 88 سایت های خارجی بازنگری شد که نتیجه آن سودآور شدن صادرات بود. در سال 88 نزدیک به 33 هزار، در سال 89 نزدیک به 20 هزار دستگاه و در سال 90 نزدیک به 9300 دستگاه صادر شد و در بهمن ماه 90 نیز 200 هزارمین خودروی ایران خودرو به بازار جهانی رفت.



مدیر عامل سابق ایران خودرو تعداد صادرات در سال 91 را 17 هزار و 892 دستگاه ذکر کردو گفت:  در سال 92 به دلیل تعرفه روی سی بی یو صادرات متوقف اما سایت تولیدی در عراق راه اندازی شد که تا پایان سال به بهره برداری می رسد. ایران خودرو در بین 580 شرکت مختلف به عنوان صادر کننده نمونه شناخته شد.

نجم الدین از اجرای 1100 پروژه بهبود کیفیت  خبر داد و گفت: ایران خودرو با 137 تریلیون ریال فروش در سال 89 در صدر برترین ها قرار گرفت و این میزان درآمد در سال 90 به 126 تریلیون ریال رسید که باز هم ایران خودرو را در صدر قرار داد.

وی افزایش قیمت مواد اولیه خودروسازی در سال 91 را بین 30 تا 130 درصد نسبت به سال 90 عنوان کرد و گفت: این افزایش نسبت به سال 88 بین صد تا 250 درصد بود که جیب خودروسازان را خالی کرد. از سوی دیگر درخواست 130 درصد ارزش مبلغ پیش فاکتور برای گشایش ال سی و عدم اختصاص مبلغی که قانون تعیین کرده بود، شرایط را بر خودروسازان تنگ تر کرد. در این شرایط به واسطه ساخت داخل قالب های خط تولید رانا 10 میلیون یورو صرفه جویی ارزی ایجاد شد. تولید انبوه موتور ای اف 7 تا مرز روزانه 300 دستگاه افزایش یافت و موتور های توربوشارژ و ایکس یو ام نیز عرضه شد.

مدیر عامل سابق ایران خودرو سورن ای ال ایکس، سمند اس ای، 207 ، پارس سال ال ایکس، سوزوکی گراندویتارای 2400 سی سی و سوزوکی کیزاشی را از دیگر موارد عملکرد مدیریتی خود دانست و گفت: به این موارد باید راه اندازی سالن ماشین کاری سیلندر و سرسیلندر موتورهای ای ف و تی یو با سرمایه گذاری 180 میلیارد تومان، سیستم مولتی پلکس سمند، صنعتی سازی فاز اول ایران خودرو سمنان با سالانه صد هزار دستگاه ظرفیت، بهره برداری از سایت آذربایجان شرقی با 25 دستگاه در ساعت، فارس با هفت دستگاه در ساعت و مازندران با پنج دستگاه در ساعت و اجرای سیستم ای آر پی برای کارخانه شمالی را باید افزود.




مهندس یکه زارع پیشنهاد کرد: اتحاد خودروسازان برای تکامل صنعت خودرو

همکاری دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران خودررو و سایپا در زمینه های مختلف طراحی پلتفرم و تولید قطعات مختلف خودرو از ضروریات تکامل خودروسازی ایران است.    

مهندس هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن بیان این مطلب گفت: دو شرکت ایران خودرو و سایپا باید در کنار رقابت در بازار داخلی، در سطح بین المللی ارتباطی دوستانه و رفاقتی داشته باشند تا در صدور برندهای ایران در بازارهای جهانی موفق عمل کنند.

مهندس یکه زارع که در مراسم معارفه خود به عنوان مدیرعامل ایران خودرو سخن می گفت، دوران اصلی شکل گیری صنعت خودرو در ایران را زمان پس از سال 68 دانست و گفت: تا سال 68 اتفاق خاصی در صنعت خودرو رخ نداد و خودروسازی ایران، صنعتی کاملا مونتاژکار بود. یکه زارع ورود مدیران لایق و شایسته به این عرصه را موجب آغاز تحولات مثبت و پیشرفت عنوان کرد و اذعان کرد: علی رغم اینکه مدیران شایسته ای در شرکت های خودروسازان حضور داشته اند، نبود استراتژی و برنامه مدون خودروسازی را دچار روزمره گی شده و ایران را تبدیل به خودروساز واقعی نکرده است. وی افزود: درست است که محدودیت های بین المللی خودروسازی را با چالش های متعددی مواجه کرد اما نباید همه مشکلات فعلی را ناشی از این امر دانست. وی تاکید کرد: باید مشکلات و موانع ریشه یابی شده و نسبت به رفع آن اقدام شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: صنعت خودرو نیاز به کمک دارد ولی در کنار آن نیازمند برنامه و استراتژی لازم برای تبدیل شدن به خودروساز است. یکه زارع همراهی و همیاری دولت و مجلس و سایر مسوولان را لازمه موفقیت در عرصه داخلی و بین المللی دانست و گفت: باید با نگاه استراتژیک به این صنعت زمینه تحقق حماسه اقتصادی در کشور فراهم شود.

وی از احیای مجدد تولید در شرکت ایران خودرو خبر داد و گفت: با اطمینان از موفقیت در اجرای برنامه های تعیین شده برای بهبود شرایط، این مسوولیت را پذیرفتم. وی اظهار امیدواری کرد: در پایان چهار سال دولت یازدهم شاهد صدور نیمی از محصولات تولیدی با برند ایران خودرو باشیم.

مدیرعامل ایران خودرو حمایت از قطعه سازان را از دیگر اولویت های مدیریتی خود اعلام و خاطرنشان کرد: باید طوری عمل کنیم تا قطعه ساز دانش فنی طراحی قطعه را کسب کرده و بدون نیاز به شریک خارجی نیاز خودروساز را تامین کنند.

یکه زارع طراحی پلتفرم متناسب با نیاز بازار را از دیگر برنامه های کاری خود اعلام کرد و گفت: خودروهایی مانند 206 تا چند سال آینده مطلوبیت خود را از دست خواهند داد بنابراین باید خودروهایی مدرن، به روز تر و شایسته ملت ایران باشد طراحی و و ارد بازار شود.

مدیرعامل ایران خودرو به مجموعه کارکنان اعم از مدیران، مهندسان و کارگران این شرکت درود گفت و از این که در سال های اخیر برخی از نیروهای متخصص و کاردان ایران خودرو از این مجموعه جدا شده اند اظهار تاسف کرد و از همه آنان خواست تا با بازگشت به مجموعه ایران خودرو، این شرکت را در دستیابی به اهداف و برنامه های تعیین شده یاری دهند.