مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو چالش ها و دستاوردهاي سال 91 و برنامه راهبردي اين گروه صنعي را درسال حماسه سياسي و اقتصادي براساس عدم استفاده از ارزنفتي، توسعه صادرات و توليد و عرضه شش محصول جديد براي سهام داران تشريح كرد.
خبراقتصادی: به گزارش ايكو پرس،مهندس جواد نجم الدين مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو گزارشي از مهمترين چالش ها و دستاوردهاي سال 91 در شرايط تحريمي و برنامه هاي سال 92 را درمجمع عمومي صاحبان سهام ارايه كرد.
وي در سخنان خود سال 91 را سالي سخت و پر فراز و نشيب براي صنعت و اقتصاد کشور و ايران خودرو دانست و گفت: با وجود اين چالش ها، گروه صنعتي ايران خودرو توانست درجايگاه برترين توليد كننده ملي و نيز خودروساز اول منطقه و كشورهاي اسلامي قرارگيرد.
تامين نقدينگي
مهندس نجم الدين تامين نقدينگي را از مهم ترين چالش هاي ايران خودرو در سال گذشته ذكر كرد و گفت: درخواست واريز 130 درصد ارزش پيش فاكتور به حساب بانك براي اختصاص ارز مبادله اي با در نظر گرفتن زمان حداقل چهارماهه تامين و تحويل كالا و ترخيص آن، براي خودروسازان بسيار سنگين بود. در حالي كه درگذشته خودروساز با 10درصد اين مبلغ، امكان گشايش اعتبار را داشته و اغلب وجوه ريالي مورد نياز به صورت وام هاي مختلف توسط بانك تامين مي شد.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو عـدم تخصيص تسهيـلات مصوب کارگـروه حمايت از توليد به صنعت خودرو به مبلغ دو هزار ميليارد تومان و کاهش تيراژ و درآمد فروش ناشي از مشـــکلات زنجيره تامين، تحريم ها و همکاري هاي بين المللي را که همان دور باطل نقدينگي است، از جمله شرايط حاكم بر وضعيت تامين مالي ايران خودرو در سال گذشته عنوان كرد.
وي يادآور شد: در بحران اقتصادي غرب در سال 2009 كه در آن به دليل عدم فروش خودرو، شركت هاي بزرگ در خطر جدي قرار گرفته بودند، دولت هاي غربي حمايت هاي ويژ ه اي از صنعت خودرو به عمل آوردند .
نجم الدين برخورداري از هزار شركت قطعه ساز در زنجيره تامين و به دنبال داشتن 60 صنعت مختلف را از دلايل مهم بودن صنعت خودرو عنوان كرد كه حمايت مالي در شرايط دشوار را براي اين صنعت ضروري مي كند.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو افزود: صنعت خودروسازي نقش مهمي در اشتغال و رشد اقتصادي دارد، اما در سال گذشته كاهش فروش، درآمد، تامين قطعات و در نهايت توليد و درآمد، دور باطل نقدينگي را شكل داد.
نوسانات نرخ ارز
وي محدوديت منابع ارزي و افزايش هزينه هاي تامين آن به دليل قطع ارتباط بانک هاي داخلي و خارجي را که منجر به توقف گشايشLC و ارسال وجه با نرخ ارز آزاد و افزايش هزينه هاي مالي و مخاطرات انتقال ارز از ساير راه ها مي شود، از ديگر چالش هاي مالي بازرگاني ايران خودرو در سال گذشته ذكر كرد .
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو افزود: در سال گذشته، ال سي 10 درصدي به 130 درصد ارزش پيش فاكتور افزايش يافت و در كنار اين امر نياز صنعت خودرو به نقدينگي چندين برابر سال هاي قبل رشد كرد.
نجم الدين با اشاره به بسته شدن خطوط اعتباري ارزي فاينانس و ري فاينانس، اظهار داشت: عدم پذيرش ضمانتنامه براي ترخيص كالا، عدم پذيرش گواهي اسقاط خودروهاي فرسوده با وجود دستور هيات دولت و مصوبه مجلس و بلوكه شدن بيش از 2500 ميليارد ريال نقدينگي ايران خودرو در اين اوراق و عدم تقسيط حقوق امور گمركي نيز در سال 91 ايران خودرو را با مشكلات بزرگ دست به گريبان كرد.
قيمت گذاري
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو با اشاره به فرآيند قيمت گذاري خودرو اظهارداشت: فرايند قيمت گذاري وقت زيادي از دولت و خودروسازان را گرفت و سرانجام موجب توليد همراه با زيان در چند ماه از سال شد. با وجود مصوبه دولت مبني بر محاسبه قيمت خودرو بر اساس نرخ ارز مبادله اي، تاکنون از اين منبع هيچ ارزي به خودروسازان تخصيص نيافته است.
وي عدم اجراي درخواست خودروسازان مبني بر افزايش قيمت محصول در حالي كه تمامي مواد اوليه افزايش قيمت پيدا كرده بود، از ديگر مشكلات سال گذشته ذكر كرد و گفت: واگذار شدن قيمت گذاري به شوراي رقابت نيز منجر به بلاتكليفي دوماهه خودروسازان شد.
وي درزمينه دلايل عدم واگذاري سهم بانك پارسيان نيز خاطرنشان كرد: ازسال 90 شركت ايران خودرو به دنبال فروش سهام مديريتي بانك پارسيان به منظور تامين نقدينگي بوده است ولي همكاري لازم بااين شركت جهت واگذاري سهام صورت نگرفت . از آنجايي كه فروش سهام مديريتي امكان تامين حدود 1700 ميليارد تومان نقدينگي براي شركت ايجاد مي کرد و مصوبه كميته تدابير ويژه دولت دراين زمينه اخذ شد ولي متاسفانه با آن نيز مخالفت نموده و شركت را ملكف به فروش تدريجي بلوكي نمودند كه تامين نقدينگي مذكور را به نصف كاهش مي دهد.
دستاوردهاي سال91
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو، از سرگيري مجدد توليد 206، نزديک به دو برابر شدن صادرات ايران خودرو، توسعه و توليد محصول جديد رانا و رسيدن به تيراژ روزانه 300 دستگاه و اداره دومين واحد اقتصادي کشور بدون تکيه بر ارز نفتي را مهم ترين دستاوردهاي ايران خودرو در شرايط سخت تحريمي يك سال اخيرا ذكر كرد و افزود: ايران خودرو در سايه تدابير و راهبردهاي مقابله با امواج تحريم هاي جهاني، موفق شد كه توليد 444 هزار و 444 دستگاه خودروي سبک را رقم بزند.
مهندس نجم الدين افزود: اين گروه صنعتي علاوه بر كسب رتبه اول از نظر اشتغال زايي و رتبه دوم از نظر فروش دربين 100 شركت برتر، رضايت 68 درصدي مشتريان از كيفيت محصولات را نيز به دست آورد. بيش از 17 هزار دستگاه خودرو صادر كرد و سهم 49 درصدي بازار از نظر تعدادي و 51 درصدي از نظر ريالي را به خود اختصاص داد. در سال گذشته ايران خودرو سهم بازار 56 درصدي قطعات يدكي را در اختيار داشت، از هر 10 دستگاه سمند توليدي يكي را به بازار صادراتي فرستاد و در بين 580 شركت دولتي و خصوصي صادر كننده نمونه شناخته شد.
خودكفايي 206 و 207
نجم الدين قطع همكاري پژو بعد از 23 سال به دليل خريد بخشي از سهام آن توسط امريكا را يك شوك بزرگ براي ايران خودرو ذكر كرد و گفت: در آن هنگام پارس، 405 و سمند، به صورت كامل ساخت داخل شده بود، اما مشكل جدي كه در توليد 206 و 207 روي داد، با تلاش قطعه سازان و كاركنان بخش هاي تامين و مهندسي، در مدت شش ماه حل و اين دو خودرو نيز ساخت داخل شد.
مديرعامل ايران خودرو خودكفايي كامل قطعات 405 و پارس با موتور TU5 و تجاري سازي اين دو خودرو بدون حضور پژو را از ديگر موارد خودكفايي در سال گذشته عنوان كرد و گفت: برنامه خودكفايي كامل 206 با موتورTU3 براي سال 92 نيز انديشيده شد كه بر اساس آن تا پايان تابستان 92 محصولات گروه 206 به طور کامل خودکفا شده و يا مديريت تامين قطعات آن توسط ايران خودرو و بدون پژو صورت خواهد گرفت .
.
ارتقاي کيفيت شبکه خدمات ايساكو
وي در بخش ديگري از گزارش خود به مجمع عمومي سهامداران ايران خودرو، گفت: در سال 90 تعداد نمايندگي هاي رتبه يك شبكه خدمات پس از فروش ايران خودرو 41 نمايندگي بود كه در سال 91 به 174 نمايندگي رسيد.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو افزود: تعداد نمايندگي هاي داراي رتبه دو در اين دوره از 474 به 439 و تعداد نمايندگي هاي داراي رتبه سه از 175 در سال 90 به 54 نمايندگي در سال 91 افزايش يافت.
نجم الدين سهم بازار ايساكو از قطعات يدکي در سال 90 را 49درصد عنوان كرد كه در سال 91 به 56درصد رسيد و گفت: ايساکو به نمايندگي از گروه صنعتي ايرانخودرو در حوزه خدمات پس از فروش، براي اولين بار در تاريخ صنعت خودروي كشور، در ارزيابي هاي وزارت صنعت از شركتهاي خدمات پس از فروش، عنوان رتبه اول و تنها شركت موفق را از آن خود كرد.
وي افزود: ميانگين رضايتمندي مشتريان از كيفيت محصولات سواري توليدي ايران خودرو در سال 91 به 68.1درصد رسيده است.
برنامه سال 92
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو عبور از تيراژ يک ميليون دستگاه خودروي ملي را نقطه عطفي براي توليد خودرو در عرصه جهاني برشمرد و گفت: اين گروه صنعتي در ادامه برنامه هاي خود براي رفع وابستگي و استقلال صنعتي، در سال جاري توليد يک ميليونيومين خودروي ملي را در کارنامه صنعت کشور به ثبت خواهد رساند.
وي خاطر نشان ساخت: بر اساس برنامه ريزي ها، شرکت ايران خودرو در سال 92 توليد بالغ بر 550 هزار دستگاه خودرو را در دستور کار دارد.
مهندس نجم الدين تاكيد كرد: گروه صنعتي ايران خودرو برنامه راهبردي خودرا بر اساس عدم استفاده از ارز نفتي ترسيم کرده و قرار است درسال حماسه سياسي و اقتصادي 50 هزار دستگاه انواع خودروي سواري صادر کند.
وي خاطر نشان ساخت : گروه صنعتي ايران خودرو براي حفظ و توسعه سهم بازار و پاسخ گويي به نياز مشتريان توليد و معرفي تندر 90 اتوماتيك، راناي لوکس، خودروي دنا، يك خودروي شاسي بلند، وانت تندر 90، وانت نيمه سنگين و خودروي سورن با موتور توربوشارژ را در برنامه سال 92 دارد.
استراتژي كلان
مهندس نجم الدين مهمترين برنامه ها و اهداف استراتژيهاي كلان شركت را بعد از سال 1392 توليد و معرفي محصولات جديد از جمله خودروي سدان خانوادگي جديد، مدل سال خودروي سمند LX ، ارايه و توليد خودروهاي وانت سمند و PU1 در سال 1393، ارايه محصول رانا با موتور ديزل در سال 1393، ارايه و توليد اولين محصول از پلاتفرم هاي خانوادگي ايران خودرو در سال 1394 و ارايه و توليد اولين محصول از پلاتفرم هاي كوچك ايران خودرو در سال 1395عنوان كرد.
گفتني است ، مجمع عمومي عادي سالانه شركت ايران خودرو منتهي به 30 اسفند ماه سال 91 روز دو شنبه 31 تيرماه سال جاري با حضور بيش از 75 درصد صاحبان سهام درسالن اجتماعات ساپكو برگزار شد.