نماینده تامالاختیار وزارت راه در هدفمندی یارانهها از برگزاری جلسات منظم دولت، ستاد هدفمندی و ایرلاینها از 60 روز پیش برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در گام دوم هدفمندی خبر داد.
خبراقتصادی: شهریار افندیزاده در گفتوگو با فارس با اشاره به برنامهریزیهای دولت برای اجرای گام دوم هدفمندی یارانهها، اظهار داشت: نمایندگان مجلس، دولت را مکلف کردند از آغاز سال سوم برنامه پنجم (سال 1392) نرخ حمل و نقل هوایی را به طور کامل آزاد کند.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه مجلس، دولت مکلف شد تا پایان سال اول برنامه نسبت به متنوعسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر اقدام کند و از ابتدای سال سوم برنامه پنجم (1392) ضمن آزادسازی کامل نرخ حمل و نقل هوایی، خدمات فرودگاهی و شبکه پروازی، لغو تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینه بهرهبرداری از خدمات ناوبری هوایی، فرودگاهی، نشست و برخاست، خدمات پروازی، واگذاری اماکن و سایر موارد مرتبط نسبت به واقعی نمودن نرخ آنها اقدام کند.
نماینده تامالأختیار وزارت راه در هدفمندی یارانهها خاطرنشان کرد: به هر حال باید برنامه امسال در راستای ادامه اهداف برنامه پنجم متناسب شود.
* برگزاری جلسات هماهنگی با ستاد هدفمندی برای گام دوم از 60 روز قبل
افندیزاده تأکید کرد: در مرحله دوم هدفمندسازی یارانهها با توجه به تجربیاتی که در گام اول وجود دارد، وزارت راه و شهرسازی پیشنهادات خود را به ستاد هدفمندسازی یارانهها در زمینههای مختلف ارائه داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در این زمینه جلسات مختلفی از دو ماه قبل آغاز شده است و هر زمان که اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی ابلاغ شود، همزمان با آن تمام مصوبات مربوط توسط دولت ابلاغ خواهد شد و در اینباره جلسات توجیهی در مرحله نهایی قرار دارد.
* زمینهسازی برای آزادسازی کامل نرخ بلیت هواپیما
نماینده تامالأختیار وزارت راه در هدفمندی یارانهها تأکید کرد: لازم است زمینههای آزادسازی کامل نرخ و ایجاد رقابت سالم را ایجاد کنیم تا آزادسازی کامل نرخها در سال 92 به بهترین وجه اجرا شود.
افندیزاده خاطرنشان کرد: در راستای واقعی شدن نرخ بلیت هواپیما، جلساتی با شرکتهای هواپیمایی انجام شده و برنامههای پیشنهادی در حال تهیه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در همین راستا جلساتی مستمر با ستاد هدفمندسازی یارانهها نیز در حال انجام است و در این زمینه تلاش خواهیم کرد با کمک ستاد هدفمندسازی و دولت بتوانیم در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندسازی به بهترین وجه عمل کنیم و افزایش قیمتی که در بلیتها اعمال میشود و یا کمکهایی که دولت در مسایل ارزی انجام میدهد با کمک خود شرکتهای حمل و نقل هوایی، با کمترین خطا اجرا شود.
نماینده تامالأختیار وزارت راه در هدفمندی یارانهها تأکید کرد: بدین ترتیب صنعت حمل و نقل هوایی کشور روز به روز با قدرت بیشتر با توسعه و افزایش ایمنی، بهترین فعالیت را انجام میدهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: البته باید به این امر توجه داشت که صنعت حمل و نقل هوایی تنها محدود به نرخ سوخت نیست بلکه باید از تمامی جهتها مورد حمایت قرار گیرد که شامل مسائل ارزی، هزینههای آنها، مشکلات پیشرو و از این قبیل است.
* برنامه داشتیم آزادسازی نرخ سوخت از حملونقل هوایی بینالمللی آغاز شود
افندیزاده در خصوص دلیل افزایش نرخ سوخت پروازهای بینالمللی اظهار داشت: همان طور که گفته شد طبق قانون برنامه پنجم دولت مکلف است از ابتدای سال سوم برنامه پنجم (1392) نسبت به آزادسازی کامل نرخهای حمل و نقل هوایی و نیز لغو تمامی تخفیفات تکلیفی و هرگونه معافیت در زمینههای بهرهبرداری از خدمات ناوبری و هوایی را انجام دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در ستاد هدفمندی یارانهها این موضوعات بررسی و آزادسازی نرخ سوخت از حمل و نقل بینالمللی آغاز شد و این بدان علت بود که در حمل و نقل بینالمللی هوایی نرخ بلیت شناور بوده و محدودیت خاصی ندارد و قیمت بلیت، متناسب با شرکتهای حمل و نقلی و ارائه خدمات آنها است.
* رایزنی با ستاد هدفمندی برای تخفیف در نرخ سوخت پروازهای خارجی ایرلاینهای داخلی
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: شرکتهای مسافری حمل و نقل هوایی با توجه به پیشفروشهایی که انجام داده بودند با مشکلاتی مواجه شدند که در این راستا جلسهای با حضور وزیر راه و شهرسازی و نمایندگان ایرلاینها برگزار و مسائل مطرح شد.
نماینده تامالأختیار وزارت راه در هدفمندی یارانهها ادامه داد: مقرر شد پیگیریهای لازم با ستاد هدفمندی یارانهها در این زمینه انجام شود تا بتوان تخفیفهایی را برای نرخ سوخت گرفت تا در بحث پیشفروش بلیتها مشکل چندانی برای ایرلاینها ایجاد نشود و اقدامات لازم در جهت افزایش توانمندسازی شرکتها اجرایی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: البته شرکتهای حمل و نقل هوایی نیز باید نسبت به کاهش هزینههای خود و افزایش بهرهوری و کارایی اقدام کنند.
* تأثیر اصلی گام دوم هدفمندی بر حمل و نقل داخلی است
نماینده تامالأختیار وزارت راه در هدفمندی یارانهها ادامه داد: در مرحله دوم هدفمندسازی یارانهها، بیشتر حمل و نقل داخلی مطرح است که اقدامات لازم در این باره انجام خواهد شد.