رئیس شورای رقابت با بیان اینکه شورای رقابت از زمانی که کارش شروع شد،با هیچکس رفاقت نکرده است،گفت: مستندات لازم تعیین تکلیف قیمت مگان و تندر ۹۰ را دریافت و به بانک مرکزی ارسال نموده ام
خبر اقتصادی: جمشید پژویان امروز در یک نشست خبری با اعلام برنامه های جدید مرکز ملی رقابت و شورای رقابت در ارتباط با دستورالعمل نهایی قیمت خودرو و همچنین حوزه وظایف و اختیارت شورای رقابت گفت: اختلال در بازارهای ایران در سطح وسیعی وجود دارد و بر کسی پوشیده نیست.شورای رقابت نهادی است جدید و فراملی که عمر آن در ایران حدود ۴ سال است اما در دنیا به یک قرن نیز میرسد.
رئیس شورای رقابت اظهار داشت: در 132 صنعت محاسباتی را انجام دادیم و تا کنون در حوزه های مترو، مخابرات، عوارض جاده ای، پتروشیمی و خودرو ورود پیدا کرده ایم. در چند سال گذشته نیز سعی کرده ایم تا ادغام خودروسازان بزرگ اتفاق نیافتد.
پژویان با تاکید بر اینکه شورای رقابت قیمتگذاری نمیکند و دستورالعمل قیمتگذاری خودرو را تدوین و ارایه کرده است، افزود: در بررسی ها نهاده هایی بین 100 تا 200 درصد رشد قیمت داشته اند اما در تدوین دستورالعمل جدید به بهره وری، نرخ تورم و شاخص کیفیت در تعیین قیمت خودرو توجه شده است.
وی ادامه داد: بسیاری دیگر از بازارها که دارای انحصار هستند، هم به حوزه فعالیتهای شورای رقابت مربوط می شود و برخی از این حوزه ها بی ارتباط با صنعت خودرو نیست. مرکز ملی رقابت مشغول جمع آوری اطلاعات لازم درباره قطعه سازان است اما اینکه بخواهند پس از جمع آوری اطلاعات به تدوین دستورالعمل جدید برای قطعه سازان بیانجامد و یا اساساً به این بخش ورود پیدا کند، با شورای رقابت است.
پژویان با اشاره به اینکه بحث خودروهای خارجی به دلیل سهم ورود 3 تا 4 درصدی به بازار ایران از ابتدا هم دنبال نشد، گفت: درباره تندر و مگان امروز و با مدیر عامل پارس خودرو صحبت شد و با توجه به اینکه این خودروها ارزبری بیشتری دارند، اطلاعات جمع آوری شده را به بانک مرکزی ارایه کردیم و باید در روزهای آینده وضعیت تورم این خودروها نیز اعلام شود.
وی با اشاره به اینکه قیمتهای اعلام شده از سوی شورای رقابت پایه علمی دارد،گفت: شورای رقابت از زمانی که کارش شروع شد، با هیچکس رفاقت نکرده است و ما برخی هزینه ها را نیز از جیب خودمان می پردازیم اما اینکه مصرف کنندگان شورای رقابت را شورای رفاقت بنامند، شاید ناشی از عصبانیت مردم از گرانیها باشد که البته حق دارند.
پژویان با تاکید بر اینکه موضوعاتی بیرون از اقتصاد ایران رخ داده است، اظهارداشت: البته موضع نارضایتی مردم به این برمی گردد که برخی انتظاراتی را در جامعه مبنی بر کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو القا کرده بودند که این اتفاق نیفتاد.
وی درباره رکود بازار سهام خودرو با منطقی خواندن این اتفاق، بیان داشت: بازار خودرو به مدت دو ماه در رکود به سرمی برد و حتی قیمتها نیز کاهش یافت و این نوسانات به بازار سرمایه منتقل می شود اما به دارندگان سهام خودرو توصیه می کنم در چند ماه آینده با توجه به ارائه دستورالعمل جدید قیمتگذاری بازار را بررسی کنند و سپس تصمیم بگیرند.
رئیس شورای رقابت درباره تخلف برخی خودروسازان در فروش خودرو مانند حذف کیسه هوا، گفت: دستگاه های مختلفی هستند که باید در این زمینه نظارت کنند اما شورا می تواند برای تخلف خودروسازان جرایمی را در نظر بگیرد ولی امیدواریم کار به آنجا نرسد.
طی پیگیری که امروز از دفتر ملی رقابت نمودم وطبق گفته سرکار خانم ح خودروسازان می بایست رانای تحویل اسفندم بهمون قیمت مصوبه مهر تحویل بدن چون در سال ۹۱ قیمت پایه نداشته وقیمت ای که قرار است اعلام شود برای تحویلی های سال ۹۲ می باشد.در ضمن طبق گفته رئیس سازمان حمایت نیز در مورد خودروی رانا تحویل اسفند نیز به خودروسازان بطور کتبی دستور داده تا با قیمت مهر ماه با خریداران محاسبه بشه.در ضمن دکتر گفتن شکایت خودتونو نیز از طریق دیوان عدالت اداری نیز پیگیری کرده ورونوشت به سازمان ملی رقابت فکس کرده وکسائیکه تحویلی اسفند رانا می باشند با مرکز ملی رقابت تماس گرفته واسم وکد ملی خودشونو اعلام کنن تا در لیست این مرکز وارد شده تا از طریق کارشناس این مرکز که بطور هفتگی با ایران خودرو در ارتباط است پیگیری گردد(شماره تماس مرکز ملی رقابت و فکس را از 118 بگیرید
به امید احقاق حق ثبت نامی های رانای خرداد وتیرماه نودویک در عمل نه درحرف...وهمین طور دیگر پیش فروش ها
http://center.nicc.ir/lang-fa/Complaints-and-Suggestions/default.loco
.
.
چون از ماست که برماست.