پس از هدفمند کردن یارانه ها قیمت ورق فولاد 48 درصد افزایش پیدا کرده و بهای مس و آلومینیوم دو برابر شده که این امر بر قیمت تمام شده خودروها تاثیر گذاشته و هزینه تولید خودرو را افزایش داده است.
خبراقتصادی: احمد نعمت بخش با اشاره به اینکه تنها راه از بین بردن سودجویی و دلالبازی در بازار خودرو یکسان سازی قیمت کارخانه و بازار این محصول است، ادامه داد: اگر قیمت خودرو در بازار و کارخانه یکی باشد پول های سرگردان به این بخش وارد نمی شود و از سودجویی و دلال بازی در بازار جلوگیری می شود. بهترین روش قیمت گذاری خودرو تعیین قیمت خودرو براساس حاشیه بازار است و برای ثبات در بازار خودرو باید تعیین قیمت ها را به حاشیه بازار سپرد
دبیر انجمن خودروسازان گفت: طبق روال 14 سال گذشته و به استناد مصوبه سال 76 شورای اقتصاد که قیمت گذاری خودرو باید براساس حاشیه بازار تعیین شود تا از این طریق دست سودجویان از قیمت گذاری کوتاه شود، این اقدام نشان داد که این روش بهترین روش برای قیمت گذاری خودرو است اما متاسفانه در چند سال اخیر طبق این روش عمل نشد و همین امر باعث به وجود آمدن اختلاف قیمت بین بازار و شرکت های خودرو سازی کشور شد.
دبیر انجمن خودروسازان اقدام اخیر وزارت صنعت معدن و تجارت در قیمت گذاری خودروهای لوکس مطابق حاشیه بازار را گامی مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه خودروسازان معتقدند که قیمت گذاری خودروها باید با کمک خودروسازان و با استفاده از حاشیه سود بازار تعیین شود این اقدام می تواند گامی مثبت در جهت رسیدن به اهداف باشد.
دبیر انجمن خودروسازان اظهار امیدواری کرد تا این اقدامات و نتایج اخذ شده باعث شود قیمت گذاری همه خودروها در حاشیه بازار در اختیار خودرو سازان قرار گیرد تا بدین ترتیب پولهای سرگردان از این بازار خارج شده و با کاهش تقاضاهای کاذب قیمت خودرو ها همانند روال 14 سال گذشته به حالت تعادل برسد.
وی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه در صنعت خودرو اظهار داشت: پس از هدفمند کردن یارانه ها قیمت ورق فولاد 48 درصد افزایش پیدا کرده و بهای مس و آلومینیوم دو برابر شده که این امر بر قیمت تمام شده خودروها تاثیر گذاشته و هزینه تولید خودرو را افزایش داده است. این امر افزایش قیمت خودرو را ناگزیر می کند.