:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
به‌روز شده در: ۱۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تیبا سال۹۰،برای کارخانه ۱۰میلیون تومان تمام می شد که با افزایش بهای ارز به ۲۱میلیون رسید

چرا خودروسازان ایرانی در مرز ورشکستگی قرار دارند,سود خودروسازان از هر خودرو چه قدر است؟

تاثیرقیمت ارز و دلار برقیمت تمام شده و نهایی خودروها کاملا مشهود است اما آنطور که در آنالیز قیمتی سایپا و ایران خودرو درسال قبل آمده است سایپاحداکثر ۳۵۰ هزارو ایران خودرو نیزحداکثر ۱میلیون و ۴۰۰هزار تومان برای هردستگاه خودرو سود تعیین کرده بودند دراین گزارش به تحلیل چرایی دیدگاه ورشکستگی و زیان خودروسازان ایرانی می پردازیم
کد خبر: ۱۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵


خبر اقتصادی: سال ۹۱ به پایان رسید و سریال خودرو و خودروسازان در سال ۹۲ هم دنبال شد. قیمت هایی که اعلام می شد و سازمان حمایت تکذیب می کرد و مسئول و رسانه ای دیگر آن را تایید!
اوایل سال گذشته وقتی اعلام شد قرار است پراید برسد به ۱۰میلیون تومان کسی جدی نگرفت. حتی خود سایپایی‌ها هم گفتند اجازه نمی‌دهند پراید ۱۰میلیون شود. اما خبر درست بود و «پراید ۱۰میلیونی» سرانجام ۱۰میلیون تومانی شد. اما پراید و سایر خوودروها در این قیمت ها هم دوام نیاوردند و در تابستان باز هم در خواست افزایش قیمت ارائه کردند. البته آنها هم در این آشفته بازار ارز چاره ای دیگر نداشتند اما جای تعجب داشت خودروسازی که ۳۵سال بازار خودروی ایران را در انحصار خود داشت، چگونه نتوانست از پس نوسان دلار برآید.

سرانجام با فراز دلار، قیمت خودرو ها نیز در سربالایی قرار گرفت. در اوایل زمستان، قیمت ها این بار نه تنها مشتریان و متقاضیان را بلکه تمام ایرانیان را شوکه کرد. حالا دیگر پراید خودرویی ۱۶، ۱۷ میلیونی شده بود و پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ نیز هم مرز ۵۰ میلیون تومان را رد کرده بود.

پژو ۴۰۵ هم که قیمتش فاصله چندانی با ۲۲ میلیون تومان نداشت و تندر۹۰ نیز خودرویی به ۲۷میلیون تومان رسیده بود. مگان نیز خود را به ۶۰میلیون تومان رسانده بود و سمند ملی هم با ۲۲ میلیون تومان معامله می شد.

در حالی که قیمت ها بازار را بهت زده کرده بود که خبری دیگر شوکی دیگر به آن وارد کرد. هشتم بهمن دولت مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که خودروسازان مکلف به آزادسازی قیمت خودرو می شدند. این بار مگان به ۸۴ میلیون رسید، ماکسیما ۱۲۰میلیونی شد و پراید از ۲۰ میلیون هم عبور کرد تا قیمت آن به قیمت چند سال پیش زانتیا برسد. پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ هم که از بالای ۵۰میلیون پایین نیامدند و پارس و ۴۰۵ هم ۳۵میلیونی و ۲۶میلیونی باقی ماندند.

سال ۹۱ به پایان رسید و سریال خودرو و خودروسازان در سال ۹۲ هم دنبال شد. قیمت هایی که اعلام می شد و سازمان حمایت تکذیب می کرد و مسئول و رسانه ای دیگر آن را تایید!

در این میان صنعت خودرو برای این تعیین قیمت مانده است روی هوا تا تکلیف نهایی اش روشن شود. مردم هم با دیدن این قیمت های عجیب و غریب بازار خودرو را تحریم کرده اند و این بازار هم اکنون به رکود وارد شده است.

مشتریان پولدار خودرو هم که لوکس سواری را به سوار شدن بر خودروهای داخلی ترجیح می دهند و مردم عادی و قشر متوسط هم با اوضاع کنونی قیمت، خرید خودروهای دست دوم را انتخاب کرده اند. نتیجه قهر و رکود هم اکنون در بازار خودرو به وضوح پیداست.

اولین نشانه آن، تفاوت قیمت خودروهای داخلی از کارخانه تا بازار آزاد است. هم اکنون قیمت برخی از خودروها در بازار ارزان‌تر از کارخانه به فروش می‌رسد، به عنوان مثال قیمت تندر، پژو ۴۰۵ و پارس هم‌اکنون پایین‌تر از کارخانه به فروش می‌رسد که این موضوع برای خودروسازان امری خوشایند نیست. این موضوع در حالی اتفاق می افتد که تا پاییز ۹۱، بالاتر بودن قیمت بازار نسبت به کارخانه منبع درآمدی برای دلالان بود.





اما چه شد که این شد؟

با گران شدن خودروها، دیگر مردم تمایلی برای خودروهای داخلی ندارند و همین موضوع باعث کاهش تقاضا برای خودرو سازان داخلی شده است. یکی از نشانه های رکود یک صنعت، کاهش تقاضا برای آن محصول است. در شرایط معمولی خودروسازان و صاحبان صنایع وقتی با کاهش تقاضا روبرو می شوند دو راه بیشتر ندارند.

 یا افزایش عرضه یا کاهش قیمت. متاسفانه اوضاع خودروسازان به قدری بحران زده است که نه می توانند قیمت های خود را کاهش دهند و نه با توجه به هزینه ها و قیمت بالای ارز توانایی افزایش عرضه را دارند. در یک کلام باید گفت کمر خودروسازی ایران خم شده است؛ اتفاقی که با وجود انحصار ۳۵ساله اش نباید می افتاد!

هرکدام چه قدر سود می برند؟

تاثیر قیمت ارز و دلار بر قیمت تمام شده و نهایی خودروها کاملا مشهود است. به طور مثال تیبا که در سال ۹۰، برای کارخانه ۱۰میلیون تومان تمام می شد در ۹۱، با افزایش بهای ارز به ۲۱میلیون تومان رسیده است.

 البته لازم به ذکر است که تولید تیبا در سال ۹۰ تنها ۷میلیون تومان برای سایپایی ها آب می خورد ولی در سال ۹۱، ۱۴میلیون تومان که با احتساب سود شرکت و هزینه های توزیع و فروش و ... قیمت آن به ۲۱میلیون تومان می رسد.

در جدیدترین آنالیز سایپا، قیمت تولید هر دستگاه تیبا برای کارخانه ۱۵میلیون تمام خواهد شد که با احتساب سود ۵میلیونی کارخانه و سایر هزینه ها به ۲۴میلیون تومان می رسد و در مجموع هر تیبا با قیمت ۲۶میلیون تومان عرضه خواهد شد. (فایل مربوط به سال های ۹۰ و ۹۱ ازوبسایت سایپا قابل دریافت است)

 


همچنین پراید، که در سال ۹۰ تولید هر دستگاهش تنها ۵میلیون تومان بر روی دست کارخانه خرج می گذاشت که در سال ۹۱، هزینه تولیدش دو برابر شد و به ۱۱میلیون تومان رسید که با احتساب سود و هزینه های تولید کارخانه، پراید که روزی ۹میلیون تومان برای مصرف کننده آب می خورد به ۱۹میلیون تومان در سال ۹۱ رسید و سایپا در  جدیدترین آنالیز قیمتی  خود گفته است که تولید پراید در سال ۹۲، ۱۲میلیون تومان هزینه خواهد داشت که با احتساب هزینه ها و سود، قیمت این خودرو برای مصرف کننده ۲۲میلیون تومان تمام خواهد شد!

 



همچنین در گروه خودروهای ایران خودرو نیز، پژو ۴۰۵ که در سال ۹۰، ۹میلیون تومان تمام می شد که در سال ۹۱، به ۲۳میلیون تومان رسید. البته باید هزینه فروش و توزیع و ... و سود ۱میلیون ۴۰۰هزار تومانی شرکت را در نظر گرفت که مجموع این عوامل باعث شد این خودرو با قیمت ۳۰میلیون تومان به دست مصرف کننده برسد.

 


سمند نیز که در سال ۹۰، ۱۰میلیون تومان ( بدون در نظر گرفتن سود شرکت و هزینه های توزیع) تمام می شد، در سال ۹۱، به ۳۶تومان رسید. این درحالیست که در این سال کارخانه تنها ۱میلیون تومان از سمندها سود کسب می کرد.

 



آنطور که در آنالیز قیمتی سایپا و ایران خودرو در سال قبل آمده است سایپایی ها حداکثر ۳۵۰ هزار و ایران خودرویی ها نیز حداکثر ۱میلیون و ۴۰۰هزار تومان برای هر دستگاه خودروی خود سود تعیین کرده بودند
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۱
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
0
6
قیمت خودرو در یک کشور رابطه مستقیم با قیمت سوخت داره وقتی قرار بشه بنزین گرون بشه حتما قیمت خودرو تغییر میکنه در ایران هم به شکل ایرانیش باید این تعادل برقرار بشه
در کل طبقه بندی یارانها سالها با سیستم اقتصادی ایران کلنجار میره تا هم شکله کشورهای دیگه که درست این موضوع رو رعایت میکنن بشه
مدیر پایگاه درست می فرمایید کل اقتصاد مثل زنجیر به هم وصل است رونق فضای کسب وکار و تولید نیازمند امنیت سرمایه گذاری و ثبات سیاست گذاری است نه تصمیمات آنی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۶
چشم و هم چشمی شدید ایرانی ها این موضوع را منتفی می کنه
نیما حسنی
|
United States of America
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
1
8
واقعا ارزش یه ایرانی در حد سوار شدن خودرویی مثل پراید هستش ، برادران و خواهرانم چرا متوجه توهین علنی این ب اصطلاح خوردو سازان نمیشوید . من ب شخصه ماشین خرابمو تعمیر میکنم ولی ماشین ایرانی و صفر نمیخرم . من مخالف تولید ملی نیستم ، ولی پراید نه ملیه نه چیزیه ک بشه اسم تولید روش گذاشت . تقاضای عزم ملی دارم از مردم کشورم از این بابت ک خوردوی صفر نخرن ،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
0
9
سال نود و چهاره.
تقاضا ب شدت کم شده.به زودی خودروساز های داخلی حتی توانایی پرداخت مستمری به نیروهای خودرا نخواهند داشت.و در نتیجه یا ورشکستگی خودرو ساز داخلی یا کاهش شدید قیمت.
من الله توفیق
آرمين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
0
8
اكه همينجوری طاقت بيارين نهايت دوسال ديكه با هزينه يك رانا سانتافه می خريم
هووووووو
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
6
خدا از دهنت بشنود البته اگر کسی قصد خودکشی داره من یه پراید دارم میخوام ردش کنم بره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
0
7
با پولی که ما به پرشیا میدیم اونو میتونیم تو اروپا ی بی ام و سوار شیم بعد میگن ضرر میکنیم الان با پرشیا بری فرانسه بهت میگن فرقون سوار حالا تو ایران یه پرشیارو به قیمت یه بنز یا بی ام و که صدر جدول خودروهای بینالمللیه میفروشن از همه جالبتر ما هم میخریم ولی اگه اینا فروش نره مجبورن به قیمت همون سال نود بفروشن اینا همش حرفه اگه این دو خودرو سازی ورشکست بشن همه جشن میگیرن حالا ببینید
مونا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
0
6
چرا باید خودرو بی کیفیت رو تا سه برابر قیمت کشورهای دیگه پرداخت کنیم قیمت را مقایسه کنید با قیمت بنز در کشورهای دیگه
الکس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
0
3
..........بخرید ولی از ایران خودرو وسایپا نخرید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
0
3
پراید آخه شده خودرو *سمند هم که تجهیزاتش هزار سازه فکر آذین بچه هاست که هرچه می خواین بسازین چارت آجری بچه های زیر 6سال بیاین آبروی مردم را نبرید خودروی درست وحسابی تولید کنیم آقایون وخانمها خودروی بی کیفیت با پول رنج کشیده ورنج دیده نخرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۵
0
0
کشوری که رو نفت خوابیده پولدار ترین کشور تو خاور میانه اب .گاز. برق. ارانیوم. .نفت. چهار فصل. تو بهشت زندگی میکنن باید پراید سوار شن خدایی چرا به خودمون ظلم میکنیم دنیا خت شده یا خودمون سختش کردیم ایران خودرو باید بدونه ملت لیاقت ماشینا خوبه به روز داره نه بیاد از ایرانیا سو استفاده کنه ایران باید دنیا تحرم کنه چون همه چیز داخل ایران داره محتاج دنیا هم نیست ملت باید کمتر از پورشه سوار نشن
مدیر پایگاه داشتن منابع و معادن كافي نيست اگر معادن داريم حداقل بايد نيروهاي حرفه اي كه معادن را كشف كنند و بهره برداري و استخراج و فرآوري كنند را داشته باشيم
اين كه بهترين مغزها را داشته باشيم و فراز مغز داشته باشيم اين كه نفت صادر كنيم كالا وارد كنيم اين كه همه چيز را مصرف كنيم و مدرك بگيريم و بيكار باشيم و كارگر افغاني براي ما كار كند با آنچه كه داريم و دنيا ندارد همخواني ندارد
يعني به تناسب آنچه داريم بايد تلاش كنيم و مديريت داشته باشيم تا مطالبات و توقعات ما متناسب باشد با آنچه توليد مي كنيم نه اين كه مواد خام صادر كنيم و مصرفگرا و واردكننده باشيم....
سام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
0
0
به نام خدا
تنها کشوری که ماده خام صادر میکند و مصرفی خود را دریافت میکند ایران است.
اقا چینی بخرید دست دوم بخرید ..............سوار بشید ولی از ایران خودرو و سایپا نخرید.
افراد رده بالا کشور همه بنز و بی ام دبلیو سوارن چرا ما پراید یا پژویی سوار بشیم که قاتل ماست؟؟؟؟
پدرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
0
1
بالاخره نمردیمو داریم میبینیم این دو شرکت دارن ورشکست میشن راحت میشیم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۶
0
1
خبر جدید:ایران خودرو و سایپا ورشکسته شدند
mohammad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
0
1
پراید رو تو کشورا دیگه زیر ده میلیون میفروشه فقط سر مردم خودمون زرنگن تا کی میخواین از بی سوادی جامعه سو استفاده کنین ماشیناتون ارزش یک ریالی هم ندارن چون اصلا ایمن نیستن واقعا متاسفم برای جامعه ای که درکی از اقتصاد ندارن
mohammad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
0
2
بخدا درد مردم فقط پول نیست بی سوادی تو ایران موج میزنه وقتی لیسانس مملکت بلد نباشه بنویسه ببین ..........کشورا خارجی رو ببینین چطور مردمش با سوادن و درک اقتصادی و ... دارن .یکم فکر کنین ما چقد سواد داریم؟؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
0
2
دمتون گرم نخرید تا ارزون بشن
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹
0
0
چرا خودرو سازان داخلی در حال ورشکستگی هستن!!!!!اینم شدسوال....خ.................نه مهیت زیست براتون مهمه ونه اینده ایران ...................
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
0
0
.....نوشته سود ایران خودرو از هر ماشین 1400هستش .................
nima
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
0
1
اگه درستشو میخوای بدونی پراید 2 میلیون برا شرکت اب میخوره و بقیش سود شرکت پژو هم برای شرکت 3.5 میلیون اب میخوره و بقیش سود شرکته اگه راستشو بخوای بی ام و ایکس 6 تو دبی 80 میلیون قیمتشه و تو ایران 1میلیارد اگه راستشو بخای افغانی ها تویوتا سوار میشن و ما پراید اگه راستشو بخوای دیگه حرفی ندارم
وحید
|
Germany
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
0
0
به شخصه ......... متاسفم که باید پول بنز آلمانی رو بدن. ولی پراید سوار بشن. ............... نفت رو که میبرید. گاز رو که می برید. ...این بود ............. ؟