عبدالله بهرامی اظهار کرد: بازار یاریابی، حمایت از تولید، فرآوری، حمایت از نوقان داران حمایتی نست و هیچ منابعی برای این کار اختصاص داده نشده است.
اقتصادگردان_ وی با بیان اینکه تولید فرش دستباف هم زمانبر است و هم سرمایه بر، افزود: حمایت از کالای ایرانی با شعار عملی نمیشود و با عملی نشدن حمایتها نمیتوان انتظار داشت فرش در مسیر خوبی قرار بگیرد.
رئیس اتحادیه تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با اشاره به اینکه ۸۵ درصد تولید فرش ایرانی صادراتی است و حمایت باید از لحاظ صادرات عملیاتی شود، گفت: کاری در بحث بازاریابی، تبلیغات و خدمات پس از فروش انجام نگرفته است، اگر بخواهیم بدنه تولید در داخل کشور قوی شود باید صادرات قویتر باشد.
بهرامی در ادامه: تشکلهای بزرگ مثل اتحادیهها باید از نظر منابع مالی و همچنین از طریق رایزنهای بازرگانی حمایت شوند تا در بازار هدف به صورت مستمر حضور داشته باشیم، بازارسازی کنیم و تبلیغات انجام دهیم تا فرش ایرانی را مجددا معرفی کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات داخلی بازار فرش عدم نقدینگی مصرف کنندگان است، است، خاطرنشان کرد: وزیر صنعت، تجارت و معدن وعده داده بود برای تحریک بازار و حمایت از فرش، تسهیلات در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد اما، اینکار صورت نگرفت و بازار داخل به ۳ درصد رسیده است.
رئیس اتحادیه تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف با اشاره به بیمه قالیبافان گفت: از حدود یک میلیون قالیباف فقط ۳۰۰ هزار نفر بیمه شدند و ۷۰۰ هزار نفر مابقی پشت خط ماندند و برنامهای هم برای بیمه آنها وجود ندارد.
بهرامی با بیان اینکه قرار بود از طریق طرح اشتغال پایدارتسهیلات در اختیار بافندگان قرار گیرد، اظهار کرد: حدود چهار ماه گذشته و هیچ تسهیلاتی پرداخت نشده است.
وی در ادامه: ۱۱ هزار بافنده برای دریافت تسهیلات ثبت نام کردند که هر کدام علاوه بر هزینه ثبت نام مبلغ ۲۰۰ هزار تومان بابت تهیه هر طرح هزینه کردند اما، هنوز کارگروهی برای اینکار تشکیل نشده است.
منبع: میزان