:
كمينه:°
بیشینه:°
به‌روز شده در: ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲
درآمدها کلان اقتصادهای نو ظهور تقاضای خرید طلا را افزایش می دهد

بازار طلا خرسی می شود یا گاوی؟ اشتهای سیری ناپذیر هند وچین درخرید طلا,پیش بینی ها راباطل کرد

کارشناسان اقتصادی براین باورندعلیرغم نزدیک شدن اونس جهانی طلا به سطح حمایتی 1250 دلار هنوز فرصت جذابیت مجدد این فلز وجود داردو با توجه به اشتهای سیری ناپذیر هند وچین درخرید طلا پیش بینی افزایش قیمتها حتی درشرایط خاص مانند بحران قبرس,دور از واقعیت نیست
کد خبر: ۱۰۹۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۶

نقش نفت و دلار در گراني و ارزاني طلا 

این روزها بازار طلاودرپی ان طلا فروشان حال و روز خوشی ندارند , بازار جهانی سقوطی بیسابقه داشته و نرخ ها تا حد زیادی کاهش یافته , این درحالی است که بازار طلای داخل کشور درمقابل این افت مقاومت میکندتحلیل گران معتقدند افزایش فروش اخیر طلا یک اغراق است و برخی از بانک های مرکزی کشورهای نوظهور اقدام به خرید طلا در این سطوح خواهند نمود




3دلیل برای افزایش قیمت طلا 

بخشی از علت افت بهای طلا، رشد ارزش دلار آمریکا می باشد . ارزش دلار آمریکا در پی خبر توقف اجرای طرح محرکه اقتصادی بانک مرکزی این کشور، کاهش ارزش ین توسط بانک مرکزی ژاپن و ادامه نگرانی ها نسبت به آینده منطقه یورو تقویت شده است.
تحلیل گران معتقدند افزایش فروش اخیر طلا یک اغراق است و برخی از بانک های مرکزی کشورهای نوظهور اقدام به خرید طلا در این سطوح خواهند نمود.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند ، خرید طلا از سوی بانک های مرکزی جهان، نگرانی ها نسبت به تاثیر اجرای سیاستهای انبساطی پولی بر کاهش ارزش ارزها و افزایش تقاضای خرید جواهرات منجر به درخشندگی مجدد طلا خواهد شد.
کارشناسان اقتصادی براین باورند علیرغم نزدیک شدن اونس جهانی طلا به سطح حمایتی 1250 دلار هنوز فرصت جذابیت مجدد این فلز وجود دارد.
بر اساس این گزارش، قیمت جهانی طلا از سه شنبه هفته گذشته تاکنون 10درصد سقوط کرده است. هفته گذشته نه فقط بحران مالی قبرس بلکه تنش در کره شمالی و جنوبی نیز موجب افزایش تقاضای خرید طلا نشد.
تحلیلگران اقتصادی پیش بینی کردند قیمت جهانی طلا قبل از کاهش به سطح حمایتی میان مدت 1250دلار در محدوده 1420 و 1430دلار ثابت باقی خواهند ماند.
صندوق سرمایه گذاری چین هم پیش بینی کرد بهبود وضعیت اقتصادی جهان طی ماه های آینده موجب افزایش قیمت طلا خواهد شد. 
رئیس صندوق سرمایه گذاری چین در این باره تاکید کرد، طلا هنوز مهمترین بخش از ذخایر اقتصادی کشورهای مختلف را تشکیل می دهد. افزایش سریع رشد اقتصادی کشورهای نوظهور به این معناست که قیمت طلا در آینده افزایش خواهد یافت.
وی در ادامه افزود: به نظر من قیمت طلا در بلند مدت افزایش خواهد یافت. اگر وضعیت اقتصادی آمریکا بهبود یابد و نگرانی ها نسبت به بحران بدهی و مالی منطقه یورو کاهش یابد، قیمت طلا امسال بخشی از کاهش قیمت خود را جبران خواهد کرد.
البته در مقابل این اظهارات ، پیش بینی ها ی کاملا مایوس کنند ای هم وجود دارد, درهمین راستا , موسسه مالی نومورا پیش بینی کرد روند نزولی قیمت طلا که در چند روز اخیر آغاز شده ادامه خواهد یافت.
" تایلر برودا" کارشناس ارشد اقتصادی موسسه مالی نومورای ژاپن تاکید کرد قیمت طلا که در هفته جاری با شدیدترین کاهش خود در سی سال اخیر روبرو شده است همچنان به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.
بر اساس این گزارش ،وی در ادامه تصریح کرد: کاهش 9 درصدی قیمت طلا در روزهای اخیر افت بزرگ و چشمگیری است و به نظر من وضعیت بازار جهانی طلا در شرایط کنونی به شدت بی ثبات است. به نظر من این وضعیت در بازار طلا طی 6 تا 12 ماه آینده نیز ادامه خواهد یافت.
وی همچنین اظهار داشت: در شرایط فعلی واقعا خیلی سخت است که بخواهیم در خصوص وضعیت آینده بازار طلا پیش بینی و اظهار نظر کنیم ولی به نظر من قیمت طلا در کوتاه مدت باز هم کاهش خواهد یافت.
وی تاکید کرد به نظر من کاهش تقاضا برای سرمایه گذاری در طلا تاثیر زیادی بر افت شدید قیمت این فلز داشته است و متاسفانه باید گفت قیمت طلا در کوتاه مدت بازهم کاهش خواهد یافت.





تلاش برای کاهش قمیت در ایران

اما همه این تحلیلها سبب نمیشود که قیمت طلا در کشور دارای حباب باشد , بلکه باید اکنون که طلا سقوط کرده , قیمت ها کاهش و اگر مجددا افزایش یافت بالا برود , این درحالی است که مقاومت بازار نشان دهنده شکل گیری مافیا و کارکرد نادرست نهادهای نظارتی است .
درهمین راستا , معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با بیان اینکه اگر بانک مرکزی از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخواست کند،‌ حتما برای کنترل بازار طلا وارد عمل خواهیم شد، گفت: با توجه به کاهش قیمتهای جهانی،‌ فروشندگان طلا در ایران نیز باید قیمت ها را پایین آورند.
سیدجواد تقوی با اشاره به کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی و تبعیت بازار ایران از این کاهش قیمتها ،گفت: با توجه به کاهش قیمت جهانی، فروشندگان طلا در داخل کشور نیز باید قیمتها را کاهش داده و به نفع مصرف کنندگان عمل کنند.
به گفته تقوی، بانک مرکزی برای احقاق حقوق مردم باید وارد عمل شده و اجازه ندهد که برخی فروشندگان از این فرصت سوء استفاده کنند.
دراین خصوص , سیدمحمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان طلا و جواهر گفت : در بازار داخلی هم قیمت طلا و سکه روند کاهشی دارد اما متناسب با میزان کاهش نرخ طلا در بازارهای جهانی و دارندگان طلا و همچنین سکه که با قیمت بالایی آن را خریده اند به راحتی حاضر نیستند در مقابل قانون عرضه و تقاضا تسلیم شوند و متناسب با قیمت های جهانی نرخ خود را کاهش دهند.وی گفت: البته این مقاومت طبیعی است و با گذشت زمان کاهش می یابد




رییس اتحادیه طلا و جواهر:شاید طلا دوباره گران شود

رییس اتحادیه طلا و جواهر درعین حال به نکته دیگری هم اشاره کرده و گفت: سرمایه گذاران حرفه ای طلا و سکه هایشان را نمی فروشند.
محمدد کشتی آرای افزود: به اشتباه گفته می شود که قیمت طلا در ایران و بازارهای جهانی هماهنگ نیست ولی قیمت طلا با بازارهای جهانی تنظیم می شود. البته قیمت سکه دو درصد اختلاف دارد که آن هم در روزهای آینده هماهنگ می شود.
کشتی آرای ادامه داد: کاهش قیمت طلا برخلاف تمام پیش بینی ها بود..به نظر می رسد این روال ادامه نداشته باشد. البته پیش بینی آینده قیمت ها بسیار سخت است. اما احتمالا سرمایه گذاران حرفه ای باید بدانند که احتمال افزایش قیمت ها هنوزوجود دارد هرچند به صورت دقیق در مورد آینده قیمت ها نمی توان اظهار نظر کرد.


اما همه تحلیلها هم اینقدر ناامید کنند نیست که سرمایه گذاران بازار طلا را به مرز سکته برساند , برخی تحلیلها که خیلی هم بیراه نیستند این کاهش قیمتها را چندان پایدار نمیدانند وبراین باورند که طلا دوباره صعود خواهد کرد .
اولین جرقه این پیش بینی ها هم جمعه رقم خورد , براین اساس قیمت طلا که در روزهای گذشته با کاهش روبرو شده بود جمعه با افزایش مواجه شد و به مرز 1400 دلار در هر اونس رسیده است.
این درحالی است که قیمت طلا روز 16 آوریل به کمتر از 1321 دلار رسید که این رقم در دو سال اخیر بی سابقه بود. 
درهمین حال, هنوز برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت جهانی طلا تا پایان امسال به بیش از 1800 دلار در هر اونس خواهد رسید. بهبود وضعیت اقتصادی جهان و افزایش نرخ تورم در کشورهای مختلف تاثیر زیادی بر افزایش احتمالی قیمت طلا خواهد داشت.