نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: نظر اغلب نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص در دو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی به وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است.
اقتصادگردان_ حجتالاسلام و المسلمین مهدی شیخ که یکشنبه ۶ اسفند ماه در آیین اختتامیه دوازدهمین طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» سخنرانی میکرد، با اشاره به بررسی طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: این طرح در مجلس بررسی میشود که سازمان میراث فرهنگی در قالب سازمان باقی بماند یا وزارتخانه باشد که البته انجام هر کدام از این اتفاقات مزایا و معایبی دارد.
او با بیان اینکه تبدیل این سازمان به وزارتخانه در حال حاضر نظر اغلب نمایندگان مجلس است، افزود: در کمیسیونهای اجتماعی و فرهنگی تاکنون نتیجهگیری بر تبدیل آن به وزارتخانه بوده است تا مسئولان آن موظف باشند برنامه بدهند و ارزیابی از اقدامات خود داشته باشند، رئیس جمهور وزیر آن را مشخص کند و مجبور باشد شخص خوبی را انتخاب کند و در نهایت مجلس هم بر عملکرد آن وزارتخانه نظارت مستقیم داشته باشد؛ اقداماتی که در صورت باقی ماندنش در قالب سازمان امکانپذیر نیستند.
او همچنین با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری در کشور مغفول مانده و نمیتوانیم در مقطع مناسب از آن خوشهچینی کنیم، گفت: این اتفاق جای تأسف دارد چون حتی هنوز به مرحله معرفی آثار تاریخی خود هم نرسیدهایم.
وی افزود: ضعف ما اینجاست که به این مسئله به صورت علمی نگاه نمیکنیم. زیرساختها، موانع و کارهایی که باید انجام شوند مغفول ماندهاند. سالیان سال است که به این بخش اهمیت ویژه میدهیم. یک سازمان تشکیل دادهایم، آن را مستقل کردهایم و زیر نظر دولتها به آن توجه میکنیم اما متأسفانه اتفاق امروز برعکس شده است یعنی سازمان میراث فرهنگی به حیاط خلوت دولتها تبدیل شده است.
او ادامه داد: در طول تاریخ هر جا که میخواستند مسئولی بگذارند و امکانش نبود به این سازمان چشم دوختند. حتی زیرساختهای جادهای، ریلی، هوایی و دریایی آن مورد بیتوجهی قرار میگیرد. بحثهای فنی، علمی و ارتباطات بینالملل آن مغفول ماندهاند چون نگاه ملی به آن نداریم.
به اعتقاد این نماینده مجلس، زوایای این مسئله باید مورد تجزیه و تحلیل، نیازسنجی و برنامهریزی قرار بگیرد باید وضعیت مطلوب در نظر گرفته شود و حتی دانشگاه به داد این صنعت برسد.
وی تأکید کرد: هنوز خروجی از بررسیها و جلسات تشکیل شده در این زمینه نداشتهایم.
باید جدیتر به گردشگری بپردازیم
غلام حیدر ابراهیم بای سلامی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنانی گفت: یکی از مهمترین اولویتها و رویکردهای مسیرِ دنیای جدید و مدرن در اقتصاد نوین، رویکرد به گردشگری و تحولی است که ما از ناحیه گردشگری به عنوان مهمترین صنعت جهان میتوانیم شاهد باشیم.
او با بیان اینکه گردشگری بعد از نفت و پتروشیمی بزرگترین پدیده جامعه مدرن است که بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۲۰ از مبدأ به مقصد در فرایند مهمانی و میزبانی آن قرار گرفتهاند، گفت: باید به صورت جدیتر به پدیده گردشگری توجه شود. در استراتژی ملی و بینالمللی این صنعت پر اهمیت است و از نظر تولید ثروت، اشتغال و کارآفرینی و رویکرد حفظ محیط زیست و پایداری بر بستر صنعت گردشگری در دنیا گسترش دارد.
وی با بیان اینکه از نظر راهبرد و برنامهریزی در صنعت گردشگری ایران هنوز عقب و سردرگم است، گفت: مردم دنیا به دنبال تفاوتها و امتیازها هستند. در سفر با هویتها و میراث فرهنگی و نشانههای امتیاز کشورها آشنا میشوند. یک اروپایی در کشور خود عناصر صنعتی دارد اما زمانی که به ایران میآید میخواهد هویتهای ایران را بشناسد. بنابراین وقت آن رسیده که در این زمان به نمادها و اشارهها توجه کنیم. بسیاری از نمادهای ما در میراث فرهنگی نهفته است. ما یک کشور موزه بر سر چهارراه جهان و شهر موزههایی هستیم که هیچ جای دنیا نمونه آن را نداریم.
بای سلامی با تأکید بر اینکه در هویت ملی نیاز به جامعهپذیری سیاسی و فرهنگی داریم، گفت: در فضای مجازی متوجه میشویم که کمتر به عناصر ملی توجه کردیم و امروز وارد یک عصر فراپست مدرن شدهایم که نیاز به خوراکهای فکری و فرهنگی دارد. ما هویت ملی، دینی و تاریخی خود را در آینده زندگی میکنیم.
او در بخش دیگری از صحبتهایش به عکسالعملهایی که در زمان پخش سرود ملی کشور در هر مناسبت وجود دارد اشاره کرد و گفت: در سرود ملی هر کشور برجستهترین کلمات، نمادها و بالاترین آرزوها مطرح میشود بنابراین شنوندگان آن باید با احساس افتخار و عظمت و کرامت با آن برخورد کنند. ما هنوز سردرگمی داریم که پس از خواندن سرود ملی باید دست بزنیم یا صلوات بفرستیم. باید تکلیفمان را مشخص کنیم و به فرزندانمان بیاموزیم که به پرچم ایران و سرود کشورمان افتخار کنند.
پیشنهاد احمد مسجد جامعی برای «ایران، مرز- پرگهر»
احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نیز در سخنانی با اشاره به غفلت ایرانیان از واقعیت روح ایرانی و تأثیر آن در عرصه جهانی گفت: نمونه این روح ایرانی در فیلمهای ایرانی تجلی پیدا کرده است. فیلمهایی که هر چقدر آن را بیشتر نمایش میدهند بیشتر مورد توجه هستند اما متأسفانه هنوز در سطح کشور مزیت و پتانسیل آن را مد نظر قرار ندادهایم.
او افزود: برای ارائه طرح ایران باید ایران را شناخت چون منهای شناخت ایران، توسعه و فهم از آن متصور نیست.
وی با اشاره به پیشنهادش به این طرح در سال گذشته که آن را در همه ایران گسترش دهند و در هر استان چنین طرحی اجرایی شود، گفت: امسال پیشنهاد میدهم که از شخصیتهای بارز حتی قدیمیها و بومیهای هر شهر و استان استفاده شود و مطالعهای همه جانبه از سوی جهاد دانشگاهی با هدف تقویت «ایران مرز پرگهر» انجام شود.
منبع : ایسنا