:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۵.۹۹°
Updated in: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:

استفاده از صنایع دستی در منازل سبب اشاعه فرهنگ ایرانی می‌شود

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: استفاده از صنایع دستی در منازل، سبب اشاعه فرهنگ ایرانی می‌شود و در ماه‌های گذشته صادرات صنایع دستی کشور افزایش قابل توجهی داشته است.
کد خبر: ۹۸۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
اقتصادگردان_ بهمن نامور مطلق در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه چلچراغ هنر در شهرضا با اشاره به اهمیت شهر خلاق اظهار داشت: شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال 2004 راه‌‌اندازی شده و به تقویت تعاملات بین المللی بین شهرهایی می‌‌پردازد که خلاقیت را به عنوان عاملی استراتژیک و توانمندساز برای توسعه و احیا زندگی شهری پایدار در نظر می‌‌گیرند.

وی با بیان اینکه شهر خلاق، محصول دوره نرم افزاری تاریخ بشر و نقطه نهایی توسعه یک شهر است، افزود: شهرهای خلاق، امتیازات زیادی دارند که یکی از آنها تخصصی شدن فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و جذب سرمایه است که با این وجود صنایع دستی می‌تواند سهم بیشتری داشته باشد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شهرهای خلاق طرح یونسکو برای توسعه بر پایه فرهنگ محسوب می‌شود، این شهرها در هفت رشته دسته بندی شده‌اند.

وی با اشاره به لزوم افزایش سهم صنایع‌دستی در حوزه شهرهای خلاق، گفت: صنایع‌دستی می‌تواند سهم بیشتری در این حوزه داشته باشد، یکی از 7 رشته‌ای که در صنایع خلاق مطرح است، صنایع دستی است.

نامورمطلق بیان کرد: در حال حاضر میزان صادرات صنایع دستی کشور تا سه برابر افزایش پیدا کرده و در داخل کشور نیز با اقدامات صورت گرفته وضعیت استقبال از صنایع دستی بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه چلچراغ هنر یک سرمایه برای شهرضا است، تصریح کرد: صنایع دستی نقش مهمی در تمرکززدایی و ایجاد اشتغال پایدار در شهرها ایفا می‌کنند و به جرأت می‌توان گفت که تبلور بارز اقتصاد مقاومتی هستند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ارزش افزوده در صنایع دستی بسیار بالا است و این صنعت نیازی به مشارکت شرکت‌های خارجی ندارد، افزود: استفاده از صنایع دستی در منازل، سبب اشاعه فرهنگ ایرانی می‌شود.

وی با اشاره به ملی شدن سفال شهرضا، گفت: این اتفاق سبب نام آشنا شدن شهرهای ما می‌شود، باید تلاش کنیم که با ثبت شهرهای خود در فهرست شهرهای جهانی، هویت خود را به رخ جهانیان بکشیم.

نامورمطلق با بیان اینکه حداقل دستاوردهای ثبت جهانی شهرهای ایران در حوزه صنایع دستی شناخته شدن و تبدیل آنها به یک برند در دنیا است، اظهارداشت: شهرضا باید از فرصت ملی شدن سفال خود استفاده کند و این عنوان را به شهر جهانی تبدیل کند.

وی با بیان اینکه یکی از بندهای صنایع دستی در برنامه ششم توسعه مربوط به شهرهای جهانی است، افزود: مجلس و دولت خواسته‌اند تا به شهرهای جهانی توجه بیشتری شود و این موضوع کمک می‌کند تا این شهرها اعتبارات بیشتری از استان‌های خود و سازمان مدیریت درخواست کنند.

منبع : تسنیم