:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸
در 26امین نمایشگاه فرش دستباف تهران

کتاب «فرش و مان» رونمایی شد

کتاب «فرش و مان» به منظور نمایش همنشینی فرش دستباف ایران با انواع دکوراسیون داخلی و عناصر چیدمانی محیط، در نمایشگاه ۲۶ فرش دستباف، رونمایی شد
کد خبر: ۹۷۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
اقتصادگردان_ مرکز ملی فرش ایران اعلام کرد: این کتاب که همنشینی دستبافته‌های ایرانی با مبلمان و دیگر ملزومات زندگی امروز در معماری معاصر ایران و جهان را به نمایش گذاشته است همزمان با بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران رونمایی و عرضه شده است.
در این کتاب تلاش شده است با توجه به گستردگی در سبک‌ها و عناصر وابسته در طراحی داخلی و همچنین سلایق و فرهنگ‌های متفاوت مخاطبان و افزون بر آن تنوع بالای فرش دستباف و دیگر زیراندازهای ایرانی؛ به کمک زبانی بین المللی به چنین مهمی دستیابی حاصل شود.
این کتاب به همت مرکز ملی فرش ایران و همکاری موسسه‌ای تخصصی در حوزه دکوراسیون داخلی، در ۱۹۰ صفحه و به زبان انگلیسی برای مخاطبان برون مرزی فرش ایران منتشر شده است.
در این نمایشگاه از کتاب‌های «مبانی روش تحقیق در فرش دستباف»، «فرش و مان» و «نقش خیال» و برخى دیگر از تازه هاى نشر در حوزه فرش دستباف در کنار فناورى هایى همچون استفاده از «واقعیت مجازی» در چیدمان فرش در دکوراسیون رونمایی شد.
«نقش خیال؛ روایتی کودکانه از قالی ایرانی»، گزارشی از اقدام سه ساله مرکز ملی فرش ایران در زمینه فرهنگ سازی و آشنایی کودکان سرزمین ایران با فرش ایرانی است.
در سال ۱۳۹۴ همزمان با بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، ایده راه اندازی غرفه نقاشی کودک با نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت شکل گرفت و به علت بازخوردهای مناسب از سوی مخاطبان در دو سال بعد نیز ادامه پیدا کرد.
نقش خیال روایتگر فرانمایی کودکان از فرش دستباف ایرانی و شامل ۷۲ نقاشی است که برای هر کدام از آثار توضیحی درباره موضوع به تصویر کشیده شده آمده است تا مخاطب با فضای ذهنی کودک آشنا شود.
کتاب نقش خیال، به سفارش مرکز ملی فرش ایران و توسط انتشارات برگ نو چاپ شده است و در بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف عرضه می‌شود.

کتابچه معرفی فرش بیجار

همچنین به مناسبت بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران کتابچه «قالی بیجار» به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد.
در بروشور معرفی فرش منطقه بیجار، پس از معرفی فرهنگ، شرایط جغرافیایی منطقه و بیان ویژگی‌های آن به صنایع دستی، پیشینه قالی بافی و طرح‌های قالی بیجار پرداخته شده است.
در این کتابچه که به همت مرکز ملی فرش ایران در ادامه سلسله کتابهایی با موضوع معرفی فرش مناطق مختلف کشور تهیه شده، با اشاره نقشمایه‌های قالی بیجار به مشخصات فنی، رنگ بندی، مواد اولیه و اندازه‌های قالی بیجار اشاره شده است.

کتاب کارنامه چهارساله

کارنامه عملکرد ۴ ساله مرکز ملی فرش ایران در دولت یازدهم در آستانه بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران منتشر شد.
در این کتابچه گذری فهرست وار بر کارنامه عملکردی نهاد متولی فرش دستباف کشور در طول مدت استقرار دولت یازدهم شده است و حوزه‌های مختلف عملکرد این مرکز به تحریر و تصویر کشیده شده است.
این کتابچه به صورت اجمالی به ارایه فهرستی از تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام شده از سوی مرکز ملی فرش ایران در حوزه‌های مختلفی از جمله آموزش، پژوهش، برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و برون مرزی، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، تبلیغات، جشنواره‌های فرش، فرایندهای بهینه سازی تولید و نیز حراست از نام و نشان فرش ایرانی می‌پردازد.
مرکز ملی فرش ایران امیدوار است با تدوین و انتشار این مجموعه، مجالی برای ثبت و ماندگارسازی برخی فعالیتها، نقد و بررسی آنچه رخ داده است و بهره گیری از تجربه‌های پیشین برای بهبود فرایندهای آتی فراهم آید.
این کتابچه با عنوان «آنچه شد؛ نگاهی به کارنامه مرکز ملی فرش ایران در دولت یازدهم ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶» در بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف عرضه می‌شود.
علاقه مندان می‌توانند از یکم تا ۷ شهریور ماه از بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران در محل دایمی نمایشگاه‌های تهران از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ بازدید کنند.
بنابر این گزارش؛ فرش دستباف ایران که محصولی هنری و اقتصادی محسوب می‌شود به ۸۰ کشور از جمله المان و ایتالیا از قاره اروپا، لبنان و کویت و قطر از خاورمیانه، ژاپن و چین از شرق اسیا صادر می‌شود و همچنان نقش راهبری در بازارهای بین المللی دارد.
فرش دستباف ایرانی، چون عصاره تمدن انسانی و هنری تاریخی است در منظر همه جهانیان فقط به نام ایران شناخته می‌شود و هیچ کس توان رقابت ندارد و حتی چین هم به مشتری خوب تبدیل شده است.
طبق روایات شاهنامة فردوسی، آغاز فرش­بافی، رشتن و بافتن به زمان تهمورث یعنی زمان پیشدادیان باز می­گردد. در تاریخ طبری از فرش­هایی که با مو و پشم حیوانات در این دوره بافته شده سخن رفته است.
قدیمی­ترین نشانه از هنر قالیبافی به عصر مفرغ باز می­گردد این نشانه یک کارد قالیبافی است که از گورهای عهد مفرغ ترکمنستان و شمال ایران یافت شده است. در شهر سوخته (دشت سیستان ـ. جنوب شرقی ایران) نیز فرش­های حصیری و پارچه و ابزارهای بافندگی به دست آمده که متعلق به ۲۸۰۰ - ۲۵۰۰ پیش از میلاد است. در دورة هخامنشیان، به نقل از گزنفون، شهر کهن ساردیس به قالی­های گره­باف خود فخر می­کرده که به نقش­های حاشیه و هیکل­های مردان و شیردال­های افسانه­ای آراسته بوده است.
کهن­ترین قالی­‌ها به ترتیب: قالی کشف شده در نقش برجستة کاخ نینوا، فرش پازیریک از پنجمین گور اقوام سکایی، تکه فرش قومس (دوران ساسانیان)، فرش آناتولی (۱۳ - ۱۴ م).
از دورة اشکانیان تن‌ها می­توان به فرش مقبرة لوکان چین اشاره کرد که به عقیدة پژوهشگران پشم آن از قفقاز (که در ان زمان متعلق به ایران بود) است. از دورة ساسانیان نیز تکه فرش قومس و فرش تاریخی و جواهرنشان بهارستان که در تالار بار عام کاخ تیسفون گسترده بوده و پس از حملة اعراب به عنوان غنیمت تقسیم شده است.
در قرون اولیة هجری پس از نفوذ اسلام طرح فرش­ها، به سبب منع شبیه­سازی و زینت، تغییر کرد، امّا در زمان خلفای عباسی که تجمل­گرایی و قصرهای پر زرق و برق رواج یافت بافت این­گونه فرش­‌ها نیز رونق گرفت. از دورة سلجوقی نیز تکه فرشی با نقوش هندسی در موزة اوقاف استانبول نگهداری می­شود.
سفرنامه ابن بطوطه از دورة ایلخانان به فرش­های عظیم و گرانبهای کاخ غازان­خان و فرش­های حرم امام رضا (ع) در مشهد اشاره کرده است.
در دورة تیموریان از کارگاه­های بزرگ قالی­بافی سبزوار سخن رفته است و استفاده از مینیاتور در نقشة فرش­‌ها توسط نگارگران چیره­ دست.