:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

افتتاح بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف ایران

یست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران با حضور محمد شریعتمداری، وزیر صنعت معدن و تجارت و مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و علیرضا رحیمی، علی وقف چی، محمد بیرانوندی، شهرام کوسه غراوی و محمد رضا بادامچی، امروز چهارشنبه یکم شهریور افتتاح شد.
کد خبر: ۹۷۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷
اقتصادگردان_ این نمایشگاه که به ارایه فرش دستباف خاصه دستبافته های ایرانی، می پردازد و می توان آن را بزرگترین رویداد جهانی فرش دستباف دانست که نزدیک به 730 تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف از سراسر ایران در آن حضور می یابند. این نمایشگاه در مساحتی بیش از ۳۰ هزار مترمربع و در 14 سالن نمایشگاهی در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود و دنیای متنوعی از دستبافته های ایرانی را در منظر چشمان بازدیدکنندگان قرار می دهد. هنر- صنعت فرش دستباف ایران که در فضای اقتصاد مقاومتی و در راستای توجه به تولید و اشتغال بسیار قابل اتکاست، تنها یک وجه ندارد و افزون بر مطرح بودن به عنوان عنصری ارزآور در اقتصاد کشور و یکی از اقلام سنتی صادرات غیرنفتی کشور، از منظر هنری، فرهنگی و تاریخی نیز قابل اتکاست و در عین حال در بعد اشتغالزایی نیز ایفای نقش می کند. در همین مسیر است که برگزاری نمایشگاهی با مشارکت کنندگانی از سراسر کشور و در کمیت و کیفیتی بی نظیر، می تواند نقطه عطفی شایسته برای توجه بیش از پیش به این هنر- صنعت باشد. در بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران بیش از ٩٠ بازرگان از خارج از کشور برای بازدید و خرید از نمایشگاه به ایران آمده اند که 52 نفر از آنان غیر ایرانی و بقیه از ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند. در این میان آمریکا و ژاپن هریک با ١۴ بازرگان پر تعدادترین مشتریانى هستند که برای پیوند بیشتر با فرش ایرانی در نمایشگاه حضور یافته اند.‏ از یاد نبریم که این نخستین بار پس از برجام و رفع ممنوعیت ورود فرش ایرانی به آمریکاست که این شمار از خریداران آمریکایی مهمان ایران می شوند و می تواند امید به تداوم صادرات را تقویت کند. آنچنان که سال گذشته نیز پس از 5 سال وقفه در صادرات فرش ایرانی به آمریکا، بیش از 90 میلیون دلار فرش دستباف از کشورمان به ایالات متحده صادر شد. در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران همه روزه صبح و عصر کارگاه هاى آموزشى براى بازدیدکنندگان و علاقه مندان برگزار مى شود که در آن ها مباحثى همچون شناخت فرش مناطق مختلف کشور و چگونگى خرید و نگهدارى فرش دستباف ارایه مى شود. هفتمین جشنواره فرش برتر نیز با هدف معرفى بهترین دستبافته هاى ایرانى و الگوسازى در این زمینه همزمان با نمایشگاه بیست و ششم برگزار شده و آثار منتخب در سالن ۵ نمایشگاه به نمایش در آمده اند. 
نمایش فرآیند تولید فرش دستباف،ایجاد کارگاه نقاشی کودکان با موضوع فرش دستباف برای آشنایی این گروه با این میراث کهن، نمایش همنشینی فرش و مبلمان و دکوراسیون نیز از دیگر برنامه های تدارک دیده شده در این رویداد است. واگذاری غرفه به صورت رایگان به دانش آموختگان کارآفرین فرش و دانشگاه های ارایه دهنده رشته فرش در راستای تقویت پیوند صنعت و دانشگاه و عدم افزایش تعرفه واگذارى غرفه هاى تجارى نیز از ویژگیهاى قابل ذکر در نمایشگاه بیست و ششم است. 
در این نمایشگاه همچنین از کتاب های «مبانی روش تحقیق در فرش دستباف»، «فرش و مان» و «نقش خیال» و برخى دیگر از تازه هاى نشر در حوزه فرش دستباف در کنار فناورى هایى همچون استفاده از «واقعیت مجازی» در چیدمان فرش در دکوراسیون رونمایی می شود و اما در کنار همه اینها و با توجه به ایفای نقش فرش دستباف در فضای دیپلماسی هنری، رونمایى و گره زنى فرش «صلح جهانى» توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفیران کشورهای خارجی مقیم ایران و دیگر مهمانان و بازدیدکنندگان این رویداد از دیگر برنامه های نمایشگاه است. در حاشیه نمایشگاه با تاکید بر پیام ریاست محترم جمهورى مبنى بر آرى گفتن به «صلح جهانى»، فرشى با این مضمون طراحى شده است که مهمانان و بازدیدکنندگان داخلى و خارجى نمایشگاه نیز بر آن گره خواهند زد و پس از تکمیل بافت، راهی یکى از نهادهاى بین المللى خواهد شد. گفتنی است؛ علاقه مندان می توانند از یکم تا 7 شهریور ماه از بیست و ششمین نمایشگاه فرش دستباف ایران در محل دایمی نمایشگاه های تهران از ساعت 10 صبح تا 20 بازدید کنند.