:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۲.۶۲°
Updated in: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
نشست مشترک اعضای فراکسیون فرش با شریعتمداری:

از تاکید بر سازمان شدن مرکز ملی فرش تا قول مساعد وزیر پیشنهادی برای حل مشکل قالیبافان

اعضای فراکسیون فرش و صنایع دستی با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت جلسه ای را برای طرح و بررسی مشکلات فرش برگزار کردند.
کد خبر: ۹۷۶۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
اقتصادگردان_ اعضای فراکسیون فرش و صنایع دستی مجلس شورای اسلامی با محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت جلسه ای را برگزار کردند که مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه حضور داشت.

بنابر این گزارش در این جلسه شهاب الدین بی مقدار با اشاره به مشکلات حوزه فرش اظهار داشت: مواد اولیه تولید فرش مانند رنگ با واسطه و قیمت بالا به دست قالیبافان می رسد و لازم است برای فروش تولیدات داخلی، فروشگاه اینترنتی راه اندازی شود که البته موانعی در این زمینه وجود دارد که باید برطرف شود.

معصومه آقاپور علی شاهی در این جلسه بیان کرد: مالیات بر ارزش افزوده، مشکلات فروش و بیمه کارگران فرش سه محور مهم هستند که باید برای حل مشکلات قالیبافان به آنها توجه شود. یکی از شکایات این است که نمایشگاه های فروش در سایر کشورها با هزینه وزارتخانه ها برگزار می شود و در کشور ما نیز حمایت وزارت صنایع لازم است. از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست داریم برای ایجاد بازار در خارج از کشور و تحریک بازار داخلی تلاش کند.

 در ادامه این جلسه شهاب نادری نماینده اورامانات گفت: در استان کرمانشاه دو هزار تخته فرش دستباف اصیل داریم که باید تلاش شود این فرش ها به فروش برسد تا 32 هزار خانوار از مشکلاتی که پس از تولید این فرش ها برایشان به وجود آمده رها شوند.

عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نائین نیز در این نشست گفت: باید تلاش کنیم تا فرش نائین به شرایط 20 سال پیش خود برگردد، زیرا در آن زمان به قدری رونق در این زمینه وجود داشت که به هیچ صنعت دیگر نیاز نبود، ولی در حال حاضر مشکلات جدی در صنعت فرش داریم و حتی می توان گفت صنعت فرش در نائین دیگر وجود ندارد که برای حل مشکلات لازم است به تقلب های موجود در بازار توجه ویژه شود. همچنین فرش بافان برای تولید نیاز به تسهیلات دارند تا بتوانند فرش های خود را تولید کنند.

همچنین سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه با بیان اینکه در استان کرمانشاه 32 هزار نفر در بخش گلیم و گبه سرمایه گذاری کرده اند و از سال گذشته فردی که متولی این موضوع بود به نام مشیری توسط دستگاه قضا به عنوان کلاهبردار دستگیر شده است، عنوان کرد: این فرد بالغ بر 270 میلیارد تومان پول دریافت کرده و هنوز مردم بلاتکلیف هستند.

وی افزود: باید تلاش کنیم تا دادگستری مجوز فروش این تولیدات را بدهد تا با فروش آن بتوانیم بخشی از سرمایه مردم را به آنها باز گردانیم.

مجید کیانپور نماینده مردم دورود و ازنا در این جلسه تاکید کرد: باید برای بازارهای خارجی فرش هدفگذاری کنیم و همچنین به بیمه و تسهیلات قالیبافان توجه داشته باشیم. زیرا مشکلاتی در حوزه بیمه وجود دارد، از جمله اینکه افرادی بیمه شده اند که قالیباف نیستند.

سید جواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان در این جلسه گفت: دستمزد فرشبافان بسیار پایین است و جوانان به همین دلیل رغبتی برای ورود به عرصه تولید فرش ندارند، باید تلاش کنیم تا مصرف داخلی فرش دستباف افزایش یابد که این موضوع با وارد شدن فناوری به حوزه تولید فرش محقق می شود. همچنین باید مرکز ملی فرش به سازمان تغییر یابد تا بتوانیم مشکلات حوزه فرش را برطرف کنیم.

پس از اینکه در این جلسه نمایندگان مواضع خود را مطرح کردند، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در برنامه هایم به موضوع فرش اشاره شده و قطعاً از این صنعت پشتیبانی می کنم، زیرا فرش موضوع مهمی است ولی در حال حاضر تولیدکنندگان مورد استثمار و سواستفاده قرار می گیرند و برای حل این مشکلات نیاز به حمایت از تولیدکنندگان داریم.

وی افزود: زیبایی های فرش در نمایشگاه های هانوفر آلمان و آمریکا قابل مشاهده است ولی سختی هایش در روستایی و خانواده های زحمتکش دیده می شود که لازم است از  تولیدکنندگان این صنعت حمایت شود.

شریعتمداری تاکید کرد: کارفرمایان باید مواد اولیه و خرید محصول را انجام دهند، همچنین باید توجه داشته باشیم که بازارهای متنوعی برای فرش ایرانی در جهان وجود دارد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم تصریح کرد: برای اجرای برنامه هایم در حوزه فرش آمادگی کامل دارم و تلاش می کنم تا مشکلات این حوزه رفع شود.

براساس این گزارش علی وقف چی رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی در این جلسه اظهار داشت: باید به فرش و صنایع دستی توجه داشته باشیم، زیرا وابستگی کمی به خارج از کشور دارد و مهارت های فوق العاده ای به لحاظ فنی در کشور در سطح عالی وجود دارد.

وی بیان کرد: تولید فرش در کشور علاوه بر مزایای اقتصادی که دارد، فرهنگ کشور ما را به دنیا معرفی می کند و این صنعت افتخار ملی ما است.

وقف چی متذکر شد: وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت قول مساعد داد تا تسهیلات به دو بخش تولید، خرید و مصرف داخلی ارائه شود و از این صنعت به خوبی حمایت شود.

رئیس فراکسیون فرش و صنایع دستی اظهار داشت: دغدغه ما بیمه قالیبافان و برگزاری نمایشگاه های فرش و صنایع دستی در داخل و خارج از کشور است که در دولت جدید باید پیگیری شود و لازم است صنعت فرش مورد حمایت قرار گیرد.

وی افزود: باید مالیات بر ارزش افزوده در همه مراحل تولید و فروش فرش و صنایع دستی از تولیدکنندگان برداشته شده و فعالان این عرصه از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند.

منبع: خانه ملت