:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳

فرش دستباف 20 هزار شغل ایجاد می کند

رئیس مرکز ملی فرش ایران، مالیات، بیمه و تسهیلات بانکی را سه موضوع مهم در زمینه حمایت از صنعت قالیبافی عنوان کرد.
کد خبر: ۹۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰






اقتصادگردان_ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: بر اساس ابلاغ ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ایجاد 20 هزار شغل بر عهده صنعت فرش دستباف گذاشته شده است و این امر، یعنی حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی نیز ایجاب می کند که فعالیت ها از عرصه هایی مانند کشاورزی که به منابع فراوان آب نیاز دارد، به عرصه های دیگری همانند صنایع دستی هدایت شود.
کارگر با بیان اینکه همه ابزار مورد نیاز قالیبافی در داخل کشور موجود است و در تمام اقلیم ها نیز قابل اجراست، تصریح کرد: این شغل در دسترس، نیاز به فروش محصول هم دارد و از روزی که این ابلاغ صورت گرفت، همکاران بنده تقسیم بندی این 20 هزار شغل در سراسر کشور را انجام دادند.
رئیس مرکز ملی فرش افزود: در کنار این تقسیم بندی، آموزش های لازم عمومی و تخصصی نیز در نظر گرفته شده که از مهرماه در استان ها اجرا خواهد شد.
 قالیبافان در انتظار حمایت
کارگر تثبیت شغل در کنار ایجاد اشتغال را مهم دانست و گفت: نباید اجازه دهیم که فرش بافان با سابقه و فعلی از گردونه خارج شوند.
رئیس مرکز ملی حمایت های مختلف برای تثبیت و ایجاد اشتغال را ضروری خواند و گفت: یکی از راه های حمایت، ارائه تسهیلات بانکی است و قرار است به محض تخصیص اعتبار، بطور همزمان در همه استان ها تسهیلات ارائه شود.
کارگر با بیان اینکه آمار دقیقی از شاغلان در عرصه فرش دستباف وجود ندارد، تصریح کرد: بر اساس آمار کلی از میزان صادرات فرش دست باف یا مواد اولیه تولید شده می توان آماری را بطور تخمینی به دست آورد.
رئیس مرکز ملی فرش دست باف گفت: بر این اساس تخمین زده می شود که حدود یک میلیون نفر در این بخش فعالند که 700 هزار نفر آنها بطور دائم به این کار اشتغال دارند.
قالیبافان در انتظار حمایت 
رئیس مرکز ملی فرش دستباف با بیان اهمیت های آموزش در این عرصه تصریح کرد: تشکل ها و تعاونی های فرش دستباف در استان های مختلف اقدام به عضو گیری کرده و آموزش های لازم را ارائه می دهند. ضمن اینکه تولیدی ها نیز این روند را طی می کنند.
کارگز تبلیغات را موضوع مهم دیگری در توسعه قالیبافی خواند و گفت: ما نیازمند همه ابزارهای تبلیغاتی هستیم و در شرایطی که رقیبان جهانی فعالند ما نباید فقط به نام تاریخی خود دلخوش باشیم و لازم است که تبلیغات موثر داشته باشیم و در این عرصه نیز تسهیلات بانکی بسیار مهم است.
رئیس مرکز ملی فرش برپایی و حضور در نمایشگاه های مختلف را از جمله ابزارهای مهم تبلیغاتی عنوان کرد و گفت: اعزام هیئت های تجاری این عرصه به همایش ها و رخدادهای مرتبط از دیگر ابزار مورد نیاز برای معرفی فرش ایرانی است.
کارگر بار دیگر بر اهمیت ارائه تسهیلات بانکی برای حمایت از صنعت فرش دستباف تاکید کرد و گفت: این امر هم به اشتغالزایی کشور کمک می کند و هم ارز آور است و از مهمترین بخش های صادرات غیرنفتی است و به نام ایران بزرگی بیشتری می بخشد. چه در مراسم استقبال از شخصیت های سیاسی و چه در موزه ها این فرش ایرانی است که می تواند به نوبه خود باعث فخر باشد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به همکاری صندوق کار آفرینی امید در این زمینه ابراز امیدواری کرد که این حمایت ادامه داشته باشد.
کارگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست به کمک فرش دست باف بیایند و معافیت این صنعت از مالیات ارزش افزوده را تداوم بخشند.
رئیس مرکز ملی همچنین بیمه قالیبافان را از مطالبات و نیازهای اساسی فعالان این عرصه خواند و گفت: حدود 500 هزار نفر در سال 96 درخواست بیمه کرده اند که 20 درصد از حق بیمه را دولت باید بپردازد اما منابع این امر مشخص نشده و قانون برگشت خورده است.
کارگر با بیان اینکه حمایت از فرش دستباف حمایت از هنرمندان عرصه های مختلف است خواهان حمایت جدی در بخش های مالیات، بیمه و تسهیلات بانکی شد.