:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۲.۷۹°
Updated in: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۸

نبود بازار فروش؛ سوی چراغ قالی آباده را کم کرد/ گره کور «کمبود نقدینگی» بر دار قالیبافان

حدود ۱۵۰۰ بافنده فرش دستباف در شهرستان آباده فعالیت دارند که همه آنها با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند و برای ادامه کار به پرداخت تسهیلات با بهره کم نیاز دارند.
کد خبر: ۹۶۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵






اقتصادگردان_ به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در دهه گذشته صادرات سالانه فرش دستباف ایرانی 500 میلیون دلار بود که به گفته حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران، صادرات این محصول به دلیل از دست دادن بازار خارجی، اعمال تحریم‌ها و غیره به 300 میلیون دلار در سال کاهش یافته است.

به گفته کارگر فرش دستباف ایران به 80 کشور جهان صادر می‌شود که آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، لبنان، امارات، کویت، قطر، ژاپن از مشتری‌های قدیمی و چین، روسیه، برزیل نیز از مشتری‌های جدید این هنر دست ایرانیان هستند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران از ثبت ملی بیش از 40 منطقه جغرافیایی فرش دستباف ایران خبر داده و گفته است: از این 40 منطقه 29 منطقه ثبت جهانی شده و استان فارس با ثبت ملی 6 منطقه جغرافیایی بافت فرش و ثبت جهانی 2 منطقه بافت فرش دستباف استان پیشتاز در این زمینه محسوب می‌شود.

طرح «قشقایی» و «گبه فارس» ثبت جهانی شده است و علاوه بر این طرح‌های «لری فارس»، «عرب فارس»، «کشکولی»، «آباده» ثبت ملی شده‌اند و طرح «افشار فارس» نیز در دست اقدام برای ثبت ملی است.

خم شدن قامت قالیبافان آباده در پس مشکلات گره خورده قالی

طرح «آباده» یکی از طرح‌های است که ثبت ملی شده است، طرحی که بافندگان زبردست آن امروز با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. به گفته خلیل سلیمان پور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آباده، حدود 1500 بافنده فرش دستباف در این شهرستان فعالیت دارند که همه آنها با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند و برای ادامه کار به پرداخت تسهیلات با بهره کم نیاز دارند.

سلیمان‌پور در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه سالانه 5 هزار متر مربع فرش دستباف در آباده بافته می‌شود، می‌افزاید: اگر از محل اعتبارات مشاغل خانگی به قالیبافان این شهرستان تسهیلات پرداخت نشود به طور قطع آنها با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

وی می‌افزاید: بیشتر قالیبافان این شهرستان تولیدات خود را به صورت مدت‌دار به فروش می‌رسانند و مشتریان آنها این فرش‌ها را با چک‌های مدت‌دار از آنها خریداری می‌کنند که همین امر سبب شده که این هنرمندان با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو شوند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آباده با بیان اینکه مهم‌ترین مشکلی که قالیبافان شهرستان آباده با آن روبه‌رو هستند نبود بازار فروش است، می‌گوید: در پی کاهش میزان صادرات فرش دستباف، کاهش قدرت خرید مردم، استقبال مردم از فرش‌های ماشینی و غیره بازار فروش فرش دستباف آباده نیز دچار افت شدید شده است.

وی می‌گوید: فرش دستباف آباده  به دلیل کیفیت و طرح منحصر به فرد از قدیم جنبه صادراتی داشته و از آنجا که بازار صادرات فرش ایران به دلیل حضور فرش‌های چینی و هندی در بازار جهانی دچار افت شده است به طبع آن بازار فرش آباده نیز مشتریان خود را از دست داده است.

توسعه بازار صادرات فرش فارس با تشکیل کنسرسیوم صادراتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، با بیان اینکه در استان فارس 180 بافنده فرش و 31 اتحادیه صنفی فرش وجود دارد، گفته است: افزایش تولید و صادرات فرش دستباف دو رویکرد مهم خوشه فرش دستباف استان فارس است.

شاهپور قنبری تشکیل سه کنسرسیوم صادراتی در خوشه فرش دست‌بافت فارس را اقدامی موثر برای توسعه بازار صادرات این کالای ایرانی دانسته و گفته است: شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با اختصاص یارانه و پیش‌بینی مشوق‌هایی، از حضور اعضای کنسرسیوم فرش فارس در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حمایت کرده و بسترهای لازم را برای عرضه مناسب دست‌بافت‌‌ها در بازارهای جهانی فراهم می‌کند .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آباده در مورد بیمه قالیبافان این شهرستان نیز می‌گوید: عمده هنرمندان قالیباف این شهرستان بیمه قالی‌بافی هستند اما هنوز عده‌ای نیز وجود دارند که هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند و مشکل آنها نیز باید پیگیری و برطرف شود.