:
كمينه:۱۹.۷۹°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱

صادرات؛ گر ه گشای بازار کم رونق فرش ایلام

زندگی سنتی در بسیاری از نقاط استان ایلام باعث رشد صنایع دستی متنوعی در این استان شده است. در این میان فرش و گلیم از صنایعی هستند که به عنوان زیراندازهای پشمی استفاده می شوند و بافت آنها در ایلام پیشینه طولانی دارد. چنانکه این صنعت جزیی از فرهنگ استان هم به شمار می رود.
کد خبر: ۹۶۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳






در سال های اخیر علاوه بر عشایر و روستاییان، در شهر ها نیز برخی از زنان به فرشبافی روی آورده اند و به بافت فرش مشغولند. از طرفی فرش ها و گلیم های تولید شده در استان از نظر کیفیت و زیبایی در درجه بالایی قرار دارد که خود می تواند عاملی برای توسعه این صنعت و توسعه آن در استان باشد. 

توسعه صنعت فرش بافی 
یکی از بافندگان فرش در این باره به همشهری می گوید: توسعه و فروش محصولات این صنعت نیازمند توجه جدی به این رشته در زمینه های آموزش و ایجاد امکانات و حمایت از بافندگان برای فروش محصولات است. زهرا سارایی می افزاید:فرش و گلیم استان یک هنر قدیمی است که باید با راهکارهای علمی وارد چرخه اقتصادی استان شده به عنوان یک صنعت شناخته و به کشورهای دیگر نیز صادر شود. وی در ادامه اظهار می کند: استان ایلام جایگاه بالایی از نظر فرش و گلیم بافی دارد،اما در کشور ناشناخته است و هیچ گونه برند سازی در زمینه فرش انجام نگرفته است امیدواریم با همکاری مسئولان این مشکل حل شود و فرش با برند استان صادر شود. 

شناسایی 14هزار و219 نفر بافنده 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام هم به همشهری می گوید:14هزارو 219 نفر بافنده در استان شناسایی شده اند که بیشتر از 10 هزار نفراز آنها در زمینه مقدماتی فرشبافی آموزش دیده اند. جمیل شوهانی ادامه می دهد:14تشکل در زمینه اتحادیه های فرش شهری و روستایی،کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی فعالیت می کنند. 
وی اظهار می کند: سال گذشته 5هزار و511 متر مربع فرش در استان تولید شده است. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام می افزاید: فرش ایلام به دلیل کیفیت بالا توان صادرات بیشتر به خارج از کشور را دارد و بافندگان هم می توانند با حداقل تسهیلات به تولید فرش اقدام کنند. 
وی در زمینه برند سازی فرش ایلام می گوید: سبک فرشبافی در ایلام باید ثبت ملی شود اگر این امر انجام و مشکل برند فرش استان حل شود تولیدات بیشترخواهد شد و اشتغال زایی در این زمینه انجام می گیرد. این امر باعث افزایش صادرات فرش استان نیز می شود. 

وجود 50کارگاه گلیم نقش برجسته 
حمید بختیاری معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان ایلام در این زمینه می گوید: فرش و گلیم از زیراندازهای پشمی هستند که در ایلام از پیشینه طولانی برخور دارند و در ابعاد متنوع بافته می شوند. گلیم نقش برجسته به عنوان مهم ترین صنعت دستی شهرت جهانی دارد. 
وی اظهار می کند: در زمینه گلیم نقش برجسته و ساده 50 کارگاه فعال در استان وجود دارد 2هزار نفردر این کارگاه به فعالیت می پردازندهزار نفر نیز به صورت خانگی فعالیت می کنند. 

بافت 10هزار متر مربع گلیم در سال 
بختیاری با بیان اینکه3هزار نفر در استان در این زمینه فعالیت می کنند و در طول سال حدود 10هزار متر مربع گلیم ساده و نقش برجسته بافته می شود، اظهار می کند: گلیم نقش برجسته از طریق کارگاهای تولیدی یا حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه ها و به صورت واسطه ای به فروش می رسد و به همه نقاط کشور صادر می شود. وی در ادامه می گوید: مواد اولیه برای بافت گلیم از استان های قم، کاشان، کرمانشاه خریداری می شود و در اختیار تولیدکنندگان استان قرار می گیرد. 

اقداماتی برای توسعه گلیم و فرش بافی 
وی از اقداماتی که اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای توسعه این رشته انجام داده است می گوید: برای توسعه این صنعت آموزش،نظارت و حمایت از صنعتگران انجام گرفته است. 
همچنین در استان 2 بازارچه صنایع دستی برای عرضه محصولات صنعتگران تاسیس شده است و معرفی تولید کنندگان برای دریافت تسهیلات از اقدامات این اداره است. 
بختیاری در پایان اظهار می کند: از مشکلاتی که صنعتگران دارند نبود تمرکز فروشگاه های مواد اولیه و ابزار مورد نیاز با قیمت مناسب و همچنین نبود بازاریابی مفید در زمینه صادرات است که با واسطه این کار صورت می گیرد و بیشتر صنعتگران معمولا افرادی با بضاعت مالی پایین و نیازمند تسهیلات هستند.