:
كمينه:۱۹.۹۹°
بیشینه:۲۱.۷۹°
Updated in: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۰
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت:

دولت دوازدهم،طلایی ترین دوره در صنایع دستی

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دوره چهار ساله دولت دوازدهم دوره طلایی صنایع دستی و برنامه ششم بهترین فرصت برای جهش این هنر - صنعت بومی است.
کد خبر: ۹۶۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
















اقتصادگردان_ بهمن نامور مطلق روز پنجشنبه درباره وضعیت صنایع دستی در لایحه دولتی برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور تصریح کرد: صنایع دستی با این برنامه بهترین شرایط را برای یک جهش بزرگ دارد.
وی افزود: اکنون با تلاش های مجدانه، صنایع دستی که تا مدتها مظلوم بود، هم قانون سازی شده، هم تجاری سازی و هم گفتمان سازی، این سه محوری است که همیشه دوست داشتیم انجام شود.
نامور مطلق ادامه داد: تقویت ساختار معاونت صنایع دستی نیز یکی از نیازهای این جهش بزرگ بوده که در حال انجام است.
وی افزود: چهار سال آینده دولت دوازدهم، چهار سال طلایی صنایع دستی است، هیچگاه شرایط ما به این خوبی و ایده آلی نبوده چون همه امکانات و ملزومات فراهم آمده اند تا این صنعت بومی از این به بعد بیشتر دیده شود.
نامور مطلق ادامه داد: قانونی که اخیرا در مجلس درباره صنایع دستی مصوب شد و طرحی که مد نظر هست، یک قانون جامع و دگردیسی عمیق در صنایع دستی است که می توان از اجرایی شدن آن به عنوان یک انقلاب در این زمینه یاد کرد.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی گفت: شورای نگهبان نیز اگر این طرح را تصویب کند، بسیاری از موانع قانونی رفع شده و می توانیم از امکانات زیادی استفاده کنیم از جمله اینکه در فحوای آن، رابطه ما با دستگاه های دیگر تعریف شده و می توانیم از این اتفاقات مثبت بهره برداری کنیم.
نامور مطلق تصریح کرد: برنامه ششم و دولت دوازدهم وضعیت ایده الی برای رشد و توسعه صنایع دستی دارند و بواسطه بهبود رابطه با کشورهای دیگر و ضعیت صادرات صنایع دستی خواهد شد.
نشانه‌شناس و دانشیار گروه فرانسه دانشگاه شهید بهشتی گفت: در برنامه ششم توسعه دو مورد را به صورت صریح درباره صنایع دستی پیش بینی کرده اند.
وی این دو مورد را اینگونه تشریح کرد: اول اینکه دستگاه های دولتی موظف شدند برای توسعه زیرساختهای شهرهای جهانی صنایع دستی و ارتقای وضعیت این صنعت در آن شهرها کمک کنند و ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی هم اکنون ایران هستند تا در صورت تاییدشان دو شهر و یک روستای دیگر ما در صنایع دستی جهانی شوند.
نامور مطلق گفت: دوم اینکه در برنامه ششم به کمک به احیای هنرهای در حال فراموشی اشاره شده که می توانیم با تکیه بر این دو مورد از دولت بودجه و اعتبار بیشتر مطالبه کنیم و شاهد تحقق یک انقلاب بزرگ در اقتصاد صنایع دستی باشیم.