:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
چاره کار چیست؟

ظروف یک بار مصرف گیاهی و وارداتی بهتر از مصرف آب زياد براي شستشو و ظروف يكبار مصرف پلاستيكي

به جای تاکید غیر منطقی بر عدم استفاده از ظروف یک بار مصرف، که می تواند به زیان منابع آب ایران باشد، بهتر است مروج استفاده از ظروف یک بار مصرف گیاهی وارداتی باشیم.
کد خبر: ۹۶۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳
خبراقتصادي - یک كارشناس محيط زيست معتقد است كه  تناقض آموزه های زیست محیطی در ایران اصرار بر عدم استفاده از ظروف یک بار مصرف است. 



میدانیم که این ظروف الان چه بخش قابل توجهی از زباله جامد را تشکیل می دهند و غالبا هم از نوع زباله ماندگار هستند. از طرف دیگر استفاده از ظروف دائم هم به معنای مصرف آب زیاد برای شستشو و البته آلایندن آبها با مواد شیمیایی شوینده است.
 
چاره کار چیست؟ 

 با توجه به اولویت مسئله محیط زیست در ایران که بحران آب و خشکیدگی   در شرایط خاص ایران است باید از اصرار بر عدم استفاده از ظروف یک بار مصرف دست کشید. به جای آن بهتر است ما مروج استفاده از "ظروف یک بار مصرف با منشا گیاهی و وارداتی" باشیم. 
یک بار مصرف به خاطر کاهش مصرف آب و ممانعت از آلایندن آبها با مواد شیمیایی، گیاهی به خاطر تجزیه شوندگی این نوع ظروف که خوشبختانه الان خیلی ارزان و به وفور تولید و عرضه می شوند و وارداتی به خاطر اینکه در تولید آنها آب های ایران مصرف نشده و به واقع مصرف آنها یک جور واردات آب مجازی است. 
روی وارداتی بودن اتفاقا خیلی باید تاکید کرد در شرایط خاص بحران آب واقعا برای برخي محصولات باید از شعار ایرانی جنس ایرانی بخر دست کشید چون تولید این نوع ظروف بسیار آب بر است و می تواند به عامل دیگری برای کاهش منابع آب تبدیل شود. 
خلاصه اینکه به جای تاکید غیر منطقی بر عدم استفاده از ظروف یک بار مصرف، که می تواند به زیان منابع آب ایران باشد، بهتر است مروج استفاده از ظروف یک بار مصرف گیاهی وارداتی باشیم.