:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

580 روستا ظرف یکسال برق‌دار شدند

در راستای برنامه ملی عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی، از ابتدای سال ۱۳۹۵، به تعداد ۵۸۰ روستای فاقد برق دارای ۲۵۰۰ خانوار در استان‌های مختلف کشور از نعمت برق برخوردار شده‌اند.
کد خبر: ۹۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- از ابتدای دولت یازدهم دولت وعده روشنایی تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار را داد و قرار بر این شده بود که نهایتا تا انتهای سال ۱۳۹۵ این وعده تحقق یابد که بر همین اساس اکنون هیچ روستای بالای ۱۰ خانواری نیست که از نعمت برق برخوردار نشده باشد؛ در این چهار سال به ۲ هزار و ۱۵۲ روستا با جمعیتی بیش از ۳۲ هزار نفر برقرسانی شد

طبق براوردهای وزارت نیرو برای اجرای این پروژه ها، ۲۷۵ میلیارد تومان هزینه و ۱۷۶۳ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۳۴۱ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و همچنین ۷۹۰ دستگاه ترانسفرماتور نصب شد.

در این بین روستاهایی وجود داشتند که به دلیل امکانپذیر نبودن توسعه شبکه برق، اتصال آنها غیرممکن بود؛ وزارت نیرو برای تامین برق این روستاها از انرژی های خورشیدی استفاده کرد. به این ترتیب، در دولت یازدهم 117 روستا با انرژی خورشیدی برقدار شد که با 100 روستایی که از گذشته به انرژی خورشیدی مجهز شده بودند، تعداد روستاهای برقدار از طریق انرژی های خورشیدی به 217 روستا افزایش یافت.

در حال حاضر ۴۱ نیروگاه خصوصی تولید کننده ۳۲ هزار مگاوات برق در ایران وجود دارد. این آمار نشان می‌دهد که ۶۰ درصد برق ایران توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و پیش بینی شده که تا سال ۱۴۰۰، تولید ۸۰ درصد برق کشور بر دوش این بخش باشد که این مساله نیز می‌تواند در برق رسانی بیشتر موثر باشد.