:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵

مدیریت ریسک، موضوع اساسی و کارکرد اصلی صنعت بیمه است

دبیر بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه با اعلام اختصاص عنوان بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه به "مدیریت ریسک و بیمه: الزامات، چالش ها و راهکارها"، از راه اندازی وب سایت این همایش که دربردارنده اطلاعات لازم برای علاقمندان است، خبر داد.
کد خبر: ۹۵۶۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- دکتر امیر صفری دبیر این همایش پیرامون بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه و برنامه ریزی انجام شده، گفت: موضوع مدیریت ریسک، موضوع اساسی و ماهیتاً کارکرد اصلی صنعت بیمه است. از طرفی، این موضوع کانون توجه بسیاری از صنایع به خصوص در دنیای مدرن امروزی است.
وی افزود : به همین منظور، موضوع کلی همایش سال جاری، مدیریت ریسک انتخاب شده است. صنعت بیمه کشور و همچنین صنایعی که فعالیت آنها ذاتاً با ریسک همراه است می توانند از فرصت های ایجاد شده در همایش بیست و چهارم برای آشنایی با مباحث و تجارب تازه در زمینه روشهای مدرن مدیریت ریسک، مدلسازی و ارزیابی ریسک، مدیریت ریسکهای فاجعه آمیز طبیعی، توسعه فرهنگ ایمنی و پیشگیری، مدیریت ریسک بنگاه، مدیریت ریسک و بیمه در صنایع بزرگ در حوزه های نفت، انرژی و پتروشیمی، استانداردها و الزامات مدیریت ریسک، نقش فناوری اطلاعات در مدیریت ریسک و مباحثی از این قبیل به خوبی بهره برداری کنند.
صفری از همایش بیست و چهارم بیمه و توسعه به عنوان یک فرصت مناسب برای انتقال یافته های پژوهشی و تبادل تجارب عملی برای خانواده بزرگ صنعت بیمه و صنایعی که اهمیت مدیریت ریسک در آنها زیاد است ، یاد کرد و افزود: در همایش سال 1396 برنامه ریزی شده است تا بیمه گزاران بزرگ از صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، راه و ساختمان، حمل و نقل و غیره که به نوعی با موضوع مدیریت ریسک سروکار زیادی دارند نیز نقشی فعال در همایش ایفا کنند.
وی خاطر نشان کرد همایش بیست و چهارم بیشتر بر ابعاد ملی متمرکز است و همچنین فرصت را برای مشارکت فعال شرکت های بیمه و بیمه گزاران حقوقی بزرگ در تبیین هرچه بهتر فرایندهای مدیریت ریسک فراهم آورده است.
یادآور می شود سایت همایش بیمه و توسعه در http://seminar.irc.ac.ir قابل مشاهده است.
بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه با موضوع "مدیریت ریسک و بیمه؛ الزامات، چالش ها و راهکارها" سیزدهم آذر برگزار می شود.
این همایش سیزدهم آذر هرسال با حضور مسوولان بلندپایه، مدیران ارشد اقتصادی کشور، بیمه گران و صاحب نظران برگزار می شود.

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک، فرایندی است که هدف آن کاهش امکان آثار زیان‌آور یک فعالیت از طریق اقدام آگاهانه برای پیش‌بینی حوادث ناخواسته و برنامه‌ریزی برای اجتناب از آنها می‌باشد‌. به‌طور کلی، مدیریت ریسک فرایند سنجش یا ارزیابی ریسک و سپس طرح استراتژی‌هایی برای اداره ریسک است.
در مجموع، استراتژی‌های به‌کار رفته شامل انتقال ریسک به بخشهای دیگر، اجتناب از ریسک، کاهش اثرات منفی ریسک، و پذیرش قسمتی یا تمامی‌پیامدهای یک ریسک خاص هستند. مدیریت ریسک سنتی، تمرکزش روی ریسک‌های جلوگیری‌کننده از علل قانونی و فیزیکی بود (مثل حوادث طبیعی یا آتش‌سوزی‌ها، تصادفات، مرگ و میر و دادخواهی‌ها). مدیریت ریسک مالی، از سوی دیگر، تمرکزش روی ریسک‌هایی است که می‌تواند با استفاده از ابزار مالی و تجاری، آن را اداره کند.
مدیریت ریسک ناملموس، تمرکزش روی ریسک‌های مربوط به سرمایه انسانی، مثل ریسک دانش، ریسک روابط و ریسک فرایندهای عملیاتی است. بدون توجه به نوع مدیریت ریسک، تمامی‌ شرکت‌های بزرگ دارای تیم‌های مدیریت ریسک هستند و شرکت‌ها و گروه‌های کوچک به‌صورت غیر رسمی، مدیریت ریسک را مورد استفاده قرار می‌دهند.