:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴

فاصله 515 تومانی تا یکسان‌سازی نرخ ارز

دلار مبادله اي 3264 تومان و دلار ازاد 3779 تومان به معناي فاصله 515 توماني تا يكسان سازي نرخ ارز است
کد خبر: ۹۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴
خبراقتصادي - صرافی‌های پایتخت نیز هر دلار آمریکا را با یک تومان رشد قیمت، ۳ هزار و ۷۷۹ تومان فروختند. همچنین هر یورو با ۱۳ تومان افزایش به ۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و هر پوند انگلیس نیز با ۵ تومان افزیش قیمت، ۴ هزار و ۹۲۴ تومان  معامله شد.

 بانک مرکزی روز سه شنبه ارزش برابری 39 ارز عمده را اعلام کرد که بر مبنای آن قیمت 30 واحد پولی همچون دلار آمریکا، پوند انگلیس و یورو افزایش یافت؛ 7 ارز افت ارزش داشتند و 2 ارز دیگر ثابت ماندند. هر دلار آمریکا با 11 ریال افزایش 32,638 ریال، هر پوند انگلیس با رشد یک ریالی 42,759 ریال و هر یورو با 238 ریال افزایش قیمت 37,414 ریال ارزش گذاری شد.
در بازار طلا نيز هر اونس جهاني به  1237 دلار افزايش يافت  و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۲۵۴ تومان رشد نسبت به روز دوشنبه، ۱۱۳ هزار و ۹۲۱ تومان ارزش‌گذاری شد.
 هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز سه‌شنبه در بازار آزاد با ۲ هزار و ۳۰۰ تومان افت نسبت به روز قبل، یک میلیون و ۲۰۵ هزار و ۱۰۰ تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز بدون تغییر، یک میلیون و ۱۷۴ هزار تومان است و هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز با سه هزار تومان کاهش، ۶۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد فروش رفت.
همچنین هر قطعه ربع سکه بهار آزادی نیز با دو هزار تومان کاهش به ۳۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و هر قطعه سکه گرمی نیز بدون تغییر، ۲۴۸ هزار تومان است.
 مقایسه نرخ آزاد و رسمی دلار نشان می‌دهد که بین این دو نرخ در حال حاضر معادل 515 تومان فاصله وجود دارد و روشن است که برای رسیدن به تک نرخی شدن ارز این فاصله اگرچه نسبت به سال‌های قبل که تا 2‌هزار تومان فاصله وجود داشت کاهش قابل توجه داشته، اما برای اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز، دولت مجبور است که تزریق و عرضه بیشتری داشته باشد و به تدریج فاصله دو نرخ را کاهش دهد تا یکسان‌سازی نرخ ارز به صورت طبیعی انجام شود. کارشناسان معتقدند که با توجه به تجربه پاییز و زمستان سال گذشته که تقاضای ارز رشد قابل‌توجهی داشت، اگر بانک مرکزی بخواهد یکسان‌سازی نرخ ارز را اجرا کند نمی‌تواند یک‌باره نرخ مبادله‌یی را افزایش زیاد بدهد زیرا به هر میزان که نرخ مبادله‌یی را افزایش دهد نرخ آزاد نیز متناسب با آن یا کمتر از آن افزایش خواهد یافت و در نتیجه باید انتظار رشد نرخ دلار به بالای 4‌هزار تومان با توجه به تورم نقطه به نقطه 11.8 درصدی یکسال اخیر را داشته باشیم.