:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
اهدف TGC تشریح شد

آشتی بازی‌سازی داخلی با جامعه جهانی

مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به تعامل بازی‌سازهای داخلی با جامعه جهانی پس از برگزاری TGC، از لزوم اعتماد سازی صنعت بازی ایران برای حضور در رویدادهای جهانی سخن گفت.
کد خبر: ۹۴۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۵
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- حسن کریمی قدوسی در نشست خبری همایش بازی سازی TGC تهران با بیان این که تیرماه سال گذشته تصمیم گرفتیم این همایش را برگزار کنیم، گفت: با حضور در رویدادهای جهانی متوجه شدیم صنعت بازی در کشور مظلوم و مهجور واقع شده است. ما ۲۰۰۰ بازی ساز و ۱۰۰ شرکت بازی‌ سازی داریم که ارتباطی با جامعه جهانی ندارند و نمی‌توانند بازی‌های خود را بازار بین‌المللی عرضه کنند.

وی با اشاره به هدف برگزاری این رویداد اظهار کرد: TGC می‌خواهد صنعت بازی سازی داخلی را جامعه جهانی آشتی دهد و بازی جهانی را وارد ایران کند. بازی‌ سازی‌های ما برای اولین بار متوجه می‌شوند، چه بازی‌هایی از نظر فنی قابل قبول است و با ارتقاء سطح خود همچنین می‌توانند با ناشران خارجی تعامل داشته باشند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان این که پیش از این به صنعت بازی ایران اعتماد جهانی وجود نداشت، بیان کرد: با این رویداد ناشران بین المللی هم خواهند فهمید که ایران امن ترین کشور منطقه است و اعتمادی که امروز شکل می‌گیرد باعث می‌شود دیگر عقب نمانیم. البته همیشه درباره ناشناخته‌ها مقاومت وجود دارد و برخی تصور می‌کردند با چنین رویدادی ایده‌های جوانان ما به سرقت می‌رود و یا مسائل فرهنگی مورد تهاجم قرار می‌گیرد، در حالی که امروز بازی سازهای داخلی بازی‌های خود را به جامعه جهانی نشان می‌دهند.

کریمی قدوسی ادامه داد: در پایان این همایش دیگران خواهند فهمید بازی‌هایی به عنوان بازی برتر انتخاب می‌شوند که براساس فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند و این نشان می‌دهد که حتی ناشران بین المللی که داوران این همایش هستند، به دنبال سبک هنری نو هستند. پس از این کسانی که در طول این یک سال سنگ اندازی کرده‌اند، خواهند فهمید برای برگزاری چنین همایشی حتی دیر هم شده است.

وی با اشاره به نقش شرکت GameConnection در برگزاری این رویداد بیان کرد: ما در این مسیر نیاز به یک شرکت بین المللی داشتیم تا کمک کند که اعتماد سازی را افزایش دهیم، زیرا پیش از این جامعه جهانی به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و بازی‌سازهای ما اعتماد نداشتند، بنابراین شرکت GameConnection و آقای پیرکادره به ما کمک کردند و افرادی را برای حضور در این رویداد مشخص کردند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد:شرکت مذکور همایش‌های مشابه را در اروپا، آمریکا و چین برگزار کرده است و ما نیز با کمک این شرکت در معرفی یک لیست ۳۰۰ نفره افرادی را برای سخنرانی براساس نیاز خود انتخاب کردیم.

از سال آینده هفته بازی‌های رایانه‌ای خواهیم داشت

کریمی قدوسی در پاسخ به سوالی مبنی بر ادامه‌دار شدن این رویداد، گفت: سال گذشته در بندی از قرارداد ذکر کردیم که این رویداد به صورت سالیانه خود به خود تمدید شود، مگر این که یکی از طرفین از ادامه‌ی آن خودداری کند. بنابراین برای سال بعد هم به دنبال موضوعی بزرگ‌تر هستیم که از چند هفته گذشته بحث درباره آن را شروع کرده‌ایم. در نظر داریم سال آینده هفته بازی‌های رایانه‌ای تهران را با نمایشگاه، رویداد تجاری و فستیوال داشته باشیم تا تاثیرگذاری آن نیز بیشتر شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که این رویداد به کام آمریکایی‌هاست، گفت: در این رویداد هفت مهمان آمریکایی وجود دارد که همه سخنران هستند و خریدار نیستند. آنها آمده‌اند تا تجربیات خود را در اختیار بازی سازان قرار دهند. افرادی که وارد کشور ما شده‌اند از بدنه صنعت بازی هستند و نه تصمیم‌ گیرنده شرکت‌های بزرگ. همه آنها بازی ساز، برنامه نویس، هنرمند و طراح هستند و انتقال تجربه توسط بدنه اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: این موضوع هم از همان مسائل ناشناخته است، زیرا رویداد TGC برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد و طبیعی است که نگرانی‌هایی درباره‌ آن وجود داشته باشد. همان طور که درباره‌ی اولین جشنواره بین المللی فیلم فجر همین مسائل وجود داشت. البته این نگرانی‌ها به زودی رفع می‌شود.

کریمی قدوسی با تاکید بر ادامه دار بودن این رویداد، اظهار کرد: تفاوت همایش با دیگر همایش‌ها این است که فرمایشی و سفارشی نیست. افراد برای حضور در این رویداد ثبت نام کرده و هزینه دادند بنابراین خودشان باید پیگیری کنند تا مذاکرات‌شان به نتیجه برسد. ما بستر لازم را آماده کردیم و بخش خصوصی باید این پیگیری را انجام دهد و این بازی سازها هستند که باید این فرصت را غنیمت شمارند.

وی با اشاره به تاثیر برجام و برداشته شدن تحریم‌ها، گفت: این که برداشته شدن تحریم‌ها چه تاثیری خواهد داشت کاملا در اختیار ما نیست. کار ما اعتماد سازی بود و در مسیر برگزاری موانع زیادی را برداشتیم. اگر ما بخواهیم منتظر باشیم تحریم‌ها کاملا برداشته شود و وارد بازار شویم عقب می‌مانیم، در حالی که شرکت‌های خارجی می‌توانند کاری کنند که ما وارد بازار شویم.

در این نشست همچنین پیرکارده - مدیر ارشد اجرایی گیم کانکشن - با اشاره به برگزاری این همایش به عنوان اولین رویداد در خاورمیانه، گفت: رویداد با تعداد شرکت کنندگان بیش از ۲۰۰۰ نفر از رویدادهای حرفه‌ای در لبنان و ترکیه پرجمعیت‌تر است. ما صادقانه به اینجا آمده‌ایم تا دری برای صنعت بازی ایران و جهان را باز کنیم که ارتباط اش برای مدت زیادی قطع شده بود.

وی با بیان این که برای ادامه داشتن این ارتباط باید در مرحله اول اعتماد سازی کنیم، گفت: اعتماد به راحتی به دست نمی‌آید بلکه نتیجه یک رابطه بلند و پشتیبانی است. ما به اینجا آمدیم که در ترمیم تاثیر ایران کمک کرده و جامعه جهانی و افراد اهل کسب و کار را متقاعد کنیم که به ایران بیایند و با صنعت بازی ارتباط بگیرند.

مدیر ارشد اجرایی گیم کانکشن با اشاره به پتانسیل صنعت بازی ایران، اظهار کرد: ایران بازار بزرگی دارد و توسعه دهندگان دارای قابلیت‌های زیاد هستند. از امروز شرکت‌هایی که در این رویداد حضور دارند می‌توانند وارد جامعه جهانی شده و خود را تقویت کنند. هدف از این همکاری این است که متخصصان اروپایی و آمریکایی نیازهای صنعت بازی ایران را درک کنند تا درنهایت این صنعت که تا همین جا هم پیشرفت زیادی داشته بهبود یابد.

پیرکارده نیز درباره‌ی ادامه همکاری با ایران توضیح داد: ما مشتاقیم همکاری خود با ایران را افزایش دهیم. بازار خاورمیانه رویدادهای زیادی داشته که می‌تواند افزایش یابد و این بازار برای ما اهمیت دارد.

وی با اشاره به کیفیت بازی‌های ایرانی، گفت: سطح کیفیت بازی‌های اینجا بالا و متنوع است. در ایران بازی‌هایی وجود دارد که استانداردهای بین‌المللی را خواهند گرفت و می‌توانند در کشورهای خارج عرضه شوند، بنابراین شرکت‌ها می‌توانند خود را توسعه دهند.

مدیر ارشد اجرایی گیم کانکشن با اشاره به وقفه ۱۰ ساله در توسعه بازار ایران، اظهار کرد: برای شرکت‌های ایرانی رقابت در جامعه جهانی سخت خواهد بود، اما این برای همه دنیا صادق است. البته با پشتکار و سطح تحصیلات بالای مهندسان و هنرمندان ایرانی همین حالا هم آنها در سطح بالایی قرار دارند که می‌توانند رقابت کنند.

پیرکارده با اشاره به شرایط سیاسی موجود و تاثیر آن بر بازار و صنعت بازی، گفت: بسیاری از افراد صنعت بازی نمی‌توانند تصور کنند که ایران می‌تواند بازی خوبی داشته باشد. البته در سال‌های گذشته نیز ایران نمی‌توانست سرمایه‌ گذاری‌های خارجی را بپذیرد، اما در ۲.۵ سال گذشته به دلیل توافق برجام و برداشته شدن تحریم‌ها این کار انجام شده است.

وی ادامه داد: با این وجود همه این شرکت‌ها برای همکاری با ایران راحت نیستند و حتی شرکت‌های اروپایی و ژاپنی محتاط عمل می‌کنند، زیرا پس از آن تجارت با آمریکا برایشان دشوار خواهد بود و حتی بعضی افراد به دلیل فشارهای دولت آمریکا علیه ایران نتوانسته در این همایش شرکت کنند.

مدیر ارشد اجرایی گیم کانکشن با بیان این که ایده اصلی این است که ارتباطی شکل گیرد و پایدار باشد، افزود: این البته یک فرآیند زمان‌بر است. همچنین ورود به بازار جهانی شاید برای بازی‌ سازان ترسناک باشد و رقابت جهانی برای آنها ریسکی محسوب شود، اما در غیر این صورت شاید هیچ وقت نتوانند پیشرفت کنند. همین جاست که صنعت بازی به بلوغ می‌رسد.

همچنین مهرداد آشتیانی - دبیر TGC – با اشاره به هدف این رویداد، اظهار کرد: هدفی که از سال گذشته برای TGC تعریف شد دو جنبه ارتقای دانش بازی سازان ایران در تعامل با بازی سازان بین المللی و تراز اول داخلی و همچنین جلسات تجاری و توسعه کسب و کار شرکت‌های بازی سازی بود.

وی با اشاره به حضور بیش از ۲۳۰۰ نفر در این رویداد، اظهار کرد: هدف TGC کمک به بازی سازهای ایرانی برای نشر بین المللی محصولات آنها و تعامل خدمات بین شرکت‌ها و استفاده از تجربیات است.

آشتیانی درباره چگونگی برگزاری همایش توضیح داد: TGC بیش از ۱۲۰ غرفه گذار دارد، همچنین ۶۰ سخنران داریم که شامل ۴۰ سخنران خارجی و ۲۰ سخنران داخلی است. در این دو روز سه پنل تخصصی برگزار می‌شود که به مسائل مختلف بازی سازان می‌پردازد.

دبیر TGC همچنین خاطر نشان کرد: بیش از ۹۰ درصد سخنرانان از سه ماه پیش دائما با ما در ارتباط بودند تا محتوای سخنرانی خود را بررسی کرده تا متناسب با صنعت ما باشد. حتی سخنران‌های آمریکایی پس از سیاست‌های ترامپ مبنی بر منع ورود ایرانیان به خاک این کشور، مخالفت خود را از این سیاست‌ها اعلام کردند.