:
كمينه:۲۱.۷۹°
بیشینه:۲۲.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
در گفتگو با رييس كميسيون عمران شوراي شهر تهران به بحث گذاشته شد

وضعيت پيش‌روي شهردار جدید تهران

پس از انتخابات شوراي شهر پنجم وراه يافتن تمامي 21 نفر از ليست اميد گمانه‌زني‌هاي مختلفي در خصوص انتخاب شهردار آينده تهران از سوي كارشناسان و فعالان حوزه شهري كشور مطرح شد كه البته اين اظهارنظرها هيچ‌گاه به طور مستقيم به تاييد اعضاي منتخب شوراي پنجم نرسيد.
کد خبر: ۹۳۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳

اقتصادگردان- از آنجايي كه شهر تهران به دليل گستردگي و وسعت فراواني خود با مشكلات مختلف شهري دست به گريبان‌ است لازم است تا شهرداري بر مسند شهرداري تهران بنشيند كه توانايي مقابله و حل اين مشكلات را داشته باشد. در همين خصوص با اسماعيل دوستي نايب رييس كميسيون عمران شوراي شهر تهران به گفتگو نشستيم كه مشروح آن را در ادامه مي‌خوانيد.

در ابتدا شرحي كامل از تاريخچه فعاليت‌هاي شوراي شهر تهران بفرماييد.

در شوراي اول اعضا به طور يك دست اصلاح طلبان بودند كه به نظر من سرنوشت خوبي پيدا نكردند و در نهايت اين شورا منحل شد. البته آدم‌هاي بسيار توانايي در اين شورا حضور داشتند و مي‌توان گفت اساس و فونداسيوني كه امروز در شوراي شهر تهران وجود دارد توسط اعضاي شوراي اول ريخته شد و كارهاي خوبي در خصوص آيين نامه اداره شورا انجام دادند. اما به علت ناسازگاري‌هايي كه اين اعضا با يكديگر پيدا كردند منجر به انحلال شورا شد.

در شوراي اول نيز شهردارهاي مختلفي بر سركار آمدند كه حاصل كار شوراي اول چند مورد را شامل مي‌شد مردم كه چندان از عملكرد شورا راضي نبودند نتوانستند ويترين مناسبي براي مردم ارائه دهند و در نهايت حاصل شوراي اول تشكيل شوراي دوم كه با استقبال كم مردم تهران مواجه شد،اصولگرايان در اين شورا پيروز شدند كه محصول اين شوراي انتخاب آقاي احمدي‌نژاد بود.

آقاي احمدي‌نژاد ضمن اينكه دو سال در شهرداري تهران فعال بود و كار مثبتي در شهرداري انجام نداد 8 سال هم رييس جمهوري را به عهده گرفت.

شوراي شهر دوم برعكس شوراي اول كه همگي اعضا اصلاح‌طلب بودند در شوراي دوم همه اعضا اصولگرا بودند البته راي پايين مردم تهران.

شوراي سوم با دو شوراي ديگر تفاوت داشت و 4 نفر از اصلاح‌طلبان (نجفي،مسجد جامعي،ابتكار و ساعي) در آن حضور داشتند. محصول شوراي سوم شهردار فعلي تهران آقاي قاليباف بود.

شوراي چهارم با سه شوراي شهر ديگر تفاوت داشت. اين بار نمايندگان هر دو جريان نيرومند اصولگرايان و اصلاح‌طلبان در انتخابات پيروز شده و وارد شورا شدند.اتفاق جالب و جديدي كه در شوراي شهر چهارم اتفاق افتاد ورود تعدادي از ورزشكاران به شوراي شهر بود و همين باعث شد وزنه اصولگرايان سنگين‌تر شده و تعداد آراي اصولگرايان نسبت به اصلاح‌طلبان بيشتر شود. و چون اصولگرايان راي بيشتري داشتند قدرت انتخاب شهردار نيز به دست آنها افتاد.

در انتخاب شهردار به طور جدي جلو آمديم و همان زمان محسن هاشمي را به عنوان كانديداي شهردار شدن داشتيم. با اينكه همان زمان 13 نفر در ليست اصلاح‌طلبان بوديم موفق شديم تا تعدادي از ورزشكاران را نيز متقاعد كنيم و تعدادمان براي راي به شهردار شدن محسن هاشمي به 15 نفر افزايش يابد. در سمت اصولگرايان نيز 15 نفر به دنبال تلاش براي شهردار شدن آقاي قاليباف بودند و 1 نفر نيز راي ممتنع داشت.جلسه راي ‌گيري مي توانست بدون انتخاب شدن آقاليباف و يا آقاي هاشمي ختم شود. اما در همان جلسه آقاي مسجدجامعي اشتباه كرده و راي‌گيري مجدد تكرار شد و در تكرار راي‌گيري لابي اصولگرايان كه بسيار سنگين پيروز شد.

دليل عدم حضور اصلاح‌طلبان در شوراي دوم چه بود؟

به دليل اينكه در آن زمان افرادي بودند كه فضاي شورا را بي‌نهايت سياسي كردند. در صورتي كه شوراي شهر نبايد سياسي باشند اما در دوره اول شورا فضا بسيار سياسي شد و به همين خاطر مردم عكس‌العمل منفي نشان دادند در نتيجه شوراي دوم با راي بسيار كم مردم تهران به دست اصولگرايان افتاد كه متاسفانه موجب شد شهرداري در آن دوره بر سركار بيايد كه نه تنها در كسوت شهردار كاري براي كشور انجام نداد بلكه بعدها به عنوان رييس جمهوري نيز انتخاب شد.

علت خاصي براي لابي اعضاي اصولگراي شوراي شهر در شوراي سوم وجود داشت؟

در انتخابات شوراي شهر سوم، راي‌گيري چندبار بين آقاي قاليباف و آقاي خادم تكرار شده بود (يعني در بين اصولگرايان). اگر اصلاح‌طلبان در شوراي شهر نبودند در همان دوره نيز، قاليبلاف شهردار نمي‌شد.در واقع اگر اين افراد هم حضور نداشتند، باز در همان دوره آقاي خادم شهردار مي‌شد. در نتيجه در شوراي شهر سوم نيز اصلاح‌طلبان باعث شدند كه آقاي قاليباف شهردار تهران شود.

با اين اوصاف به نظر مي‌رسد اتحادي كه امروز در بين اصلاح‌طلبان منتخب ليست اميد وجود دارد در شوراي چهارم بين اعضاي اصلاح‌طلب وجود نداشته است؟

نه اينطور نيست در همان زمان هم اصلاح‌طلبان با يكديگر بسيار متحد بودند و تنها در يك مورد خاص با هم اختلاف نظر پيدا كردند.بايد توجه داشت كه شوراي شهر بايد رنگ و بوي سياسي پيدا كند چون در شورا بايد كار به صورت كارشناسي انجام شود در مورد كارهاي كارشناسي نيز نبايد به صورت جناحي عمل شود.و كارآمدي طرح و لايحه بايد مورد توجه قرار بگيرد. به نظر من تنها دو بخش انتخاب هيات رييسه شورا و روز انتخاب شهردار موضوع سياسي مي‌شود.بقيه روزها در شوراي شهر نبايد سياسي باشد زيرا نه حمل زباله و نه مسائل مربوط به ترافيك،احداث بزرگراه‌ها و نه مسائل مانند اينها كه در شوراي شهر مطرح مي‌شوند هيچكدام سياسي نيستند.

در روزي كه در شوراي شهر چهارم براي انتخاب هيات رييسه راي‌گيري انجام شد اصلاح‌طلبان انسجام داشتند و پيروز هم شديم و آقاي مسجد جامعي به عنوان رييس شوراي شهر انتخاب شد.

اما در روز انتخاب شهردار 1 يا دو نفر از اعضاي اطلاح‌طلب،تيم اصلاح‌طلبان را همراهي نكردنند.يكي از اين اعضا خانم راستگو بود كه از قبل اعلام نكرده بود كه قرار است به آقاي قاليباف راي بدهد گفته بود به آقاي هاشمي راي مي‌دهم و نفر دوم احمد دنيامالي بود كه از قبل اعلام كرده بود كه بين آقايان هاشمي و قاليباف به آقاي قاليباف راي خواهد داد.

با اين وجود اينكه آقاي دنيامالي و خانم راستگو در زمان راي‌گيري و انتخاب شورا از ليست اصلاح‌طلبان خارج‌ شدند بازهم 15 نفر اصلاح‌طلب در مقابل 15 اصولگرا قرار گرفتند و اين مسئله بسيار مهمي است كه بايد حتما مورد توجه قرار بگيرد. و در صورتي كه راي‌گيري تكرار نمي‌شد آقاي قاليباف شهردار نمي‌شد.

كمي هم در خصوص شوراي شهر چهارم توضيح دهيد.

در شوراي شهر چهارم با اينكه دو جريان نيرومند اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود داشتند ما به عنوان اعضاي شوراي شهر تلاش كرديم تا هم اين شورا تا حد ممكن سياسي نشود و هم موضوعات مطرح شده در صحن شوراي شهر جنجالي و رسانه‌اي نشود.

در همين شوراي چهارم برخي از مسائل را در خصوص بودجه،حسابرسي‌ها و شفاف نبودن مسائل مالي،تهاترها،املاك و... به آقاي قاليباف منتقل مي‌‌شد اما همانطور كه گفتم تلاش مي‌كرديم تا اين مسائل رسانه‌اي نشود.

زيرا آقاي قاليباف در پاسخ به اين سوالات يا مارا متقاعد مي‌كرد و يا به ما گزارش مي‌داد و تذاكرات اعضاي شوراي شهر را رعايت مي كرد.من در اينجا بايد بگويم كه آقاي قاليباف بالاي 60 درصد به تذكرات شوراي شهر توجه مي‌كرد.

من معتقدم شوراي چهارم يكي از شوراي هاي كارآمد و موفق در طول 4 دوره شوراي شهر بوده و كارهاي اساسي و بلند مدتي را براي تهران طراحي و اجرا كرد.

به عنوان مثال برنامه جامع شهرداري را بر اساس واقعيت‌هايي كه در تهران وجود دارد طراحي و تصويب كرد.

شما مي‌گوييد شوراي شهر چهارم در تلاش بود تا موضوعاتي مطروحه رسانه‌اي نشود يعني موضوع املاك نجومي نيز نبايد رسانه‌اي مي‌شد؟

به نظر من موضوعات مربوط به املاك نجومي نه تنها نبايد رسانه‌اي مي‌شد بلكه نبايد سياسي نيز مي‌شد.متاسفانه دوستان ما اشتباه كردند و موضوع را سياسي كردند. البته همزمان با مطرح شد موضوع مربوط به املاك نجومي قوه قضاييه،سازمان بازرسي كل كشور به وظيفه ذاتي خود ادامه دادند اما هنگامي كه موضوع سياسي شد پرونده‌هاي مربوط را به دادگاه اداري رجاع دادند و بسياري از نيروهاي شهرداري را نيز خواستند. به طوري كه پس از اين دادگاه‌ها برخي املاك را تحويل دادند، برخي پول بيشتري واريز كردند و برخي تبرئه شدند.

من معتقدم در هر بررسي مالي بايد از سياسي شدن موضوع جلوگيري كنيم.

كميته تحقيق و تفحص مجلس نيز در اين موضوع سياسي شد در صورتي كه هر نوع تحقيق و تفحص در مجلس بايد راي بياورد و مردم راي قانع كند كه هيچ اتفاقي نيافتاده است كه البته در مجلس نيز به دليل اينكه موضوع سياسي شد راي نياورد.

من معتقدم البته پرونده مربوط به املاك نجومي مربوط به شهرداري تهران همچنان در دادگستري مفتوح است و افكار عمومي نيز متقاعد نشده است و لازم است كه قوه قضاييه مردم را متقاعد كند.

بياييد كمي محور گفتگو را تغيير دهيم توضيحاتي در خصوص اقدامات كميسيون حمل و نقل شوراي شهر بفرماييد.

ابتدا لازم است بگويم كميسيون عمران و حمل و نقل در شوراي دوم از كميسيون حمل و نقل در شوراي چهارم ضعيف‌تر بود.

در حال حاضر 42 درصد بودجه شهرداري تهران فقط به حوزه عمران و حمل و نقل اختصاص دارد. در صورتي كه دو شريان اصلي اتوبان شهيد شوشتري از جاده دماوند به خاور شهر كه به كمربند شرقي تهران معروف است و از تمام پادگان‌هاي شرق تهران عبور مي‌كند و ادامه بزرگراه شهيد صياد شيرازي

را تكميل مي‌كرديم شهردار آينده تهران ديگر نياز نبود به مسائل مربوط به بزرگراه‌هاي تهران بپردازد.زيرا حلقه كاملا تكميل مي‌شد. البته بزرگراه شهيد شوشتري در حال حاضر پيشرفت كمي دارد زيرا در مسير اين اتوبان پادگان‌هاي ارتش و ناجا وجود دارد و آنها در ابتدا اجازه احداث و امتداد اين اتوبان را نمي‌دادند تا اينكه مجوز از سمت آنها صادر شد و گردش كار صورت گرفت و مقم معظم رهبري نيز موافقت كردند كه اين بزرگراه ساخته شود.

ساخت بزرگراه كار بسيار بزرگي است و تمامي خودروهايي كه از استان‌هاي شمالي وارد تهران شده و به سمت جنوب،جنوب شرقي و شرق مي‌شود ديگر نيازي نيست وارد شبكه‌هاي درون شهري شوند و از طريق اين بزرگراه وارد محورهاي جنوب و جنوب شرقي شهر مي‌شوند.

محور ديگر ادامه بزرگراه شهيد صياد شيرازي است كه 9 كيلومتر تونل 3 طبقه از ميدان سپاه تا بزرگراه آزادگان را شامل مي‌شود . يكي از از اين 3 طبقه كامل براي پارك خودروها و به عنوان پاركينگ، 1 طبقه براي دسترسي‌هاي محلي با توقف گاه‌هاي متعدد و يك طبقه فوقاني بدون توقف ساخته مي‌شد.

در واقع اين 9 كيلومتر براي هدايت خودروهاي شمال تهران به جنوب تهران و به موازات اتوبان امام ‌علي‌(ع) ساخته خواهد شد.

تماما اين‌ها كارهايي بوده كه در كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر چهارم انجام شده است. البته كار بسيار شاق و سختي بود و ما در كميسيون با تمامي بانك‌ها مذاكره كرديم كه اين بزرگراه‌ها به صورت BOT ساخته شوند.

برآورد زماني ساخت اين بزرگراه‌ها 7 سال است كه به حدود 4 هزار ميليارد تومان پول نياز دارد.اليته در حال حاضر همچنان طراحي اوليه ساخت اين اتوبان‌ها ادامه دارد و يكي از آرزوهاي من اين است كه عمليات ساخت آنها شروع شود.

از سوي ديگر بايد توجه داشته باشيم كه يكي از ترمينال‌هايي كه در شهر تهران از وضعيت نامناسبي برخوردار است ترمينال شرق است كه در شان مردم شرق تهران و استان‌هاي شمالي نيست كه در كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران براي بهسازي و بهبود وضعيت اين ترمينال بودجه تعيين شد كه فاز اول اين ترمينال نيز كليد خورده و قرار است به عنوان يكي از مجهزترين و وسيعترين ترمينال‌هاي تهران شناخته شود.

همچنين در كميسيون حمل و نقل و عمران شوراي شهر چهارم نيز ترمينال جنوب و غرب بازسازي شدند و اتوبان‌هاي شهيد خرازي و آزادگان، توحيد،صدر نيز تكميل شدند.

آقاي دوستي اتوبان‌هايي كه در شوراي چهارم تكميل شدند با پيشرفت‌هاي چند درصدي به شوراي چهارم منتقل شدند؟

اين اتوبان‌ها از قبل وجود داشتند اما ما در كميسيون عمران و حمل و نقل چهارم آنها را تفكيك و تكميل كرديم. بيش از 150 تقاطع غير همسطح هم در شوراي شهر سوم و چهارم ساخته شدند و در مجموع مي‌توان گفت كارهاي بسيار بزرگي انجام شد.

نظرتان در مورد پل صدر كه ساخت آن انتقادات فراواني هم به دنبال داشت، چيست؟

ساخت اين پل به شوراي شهر سوم بازمي‌گردد. در شوراي شهر سوم پيشنهاد شهرداري در خصوص ساخت اين پل تصويب شد و ساخت اين پل پيش از شوراي شهر آغاز شده بود اما در زمان شوراي شهر چهارم ساخت آن تكميل شد.

به اعتقاد من اگر به جاي پل صدر تونل ساخته مي‌شد بيشتر منفعت داشت زيرا امروز ديگر ساخت پل‌هاي هوايي در دنيا منسوخ شده است و يا تونل ساخته مي‌شود.

پيشنهاد من نيز به عنوان نايب رييس كميسيون حمل و نقل شوراي چهارم شهر تهران استفاده از روش‌هاي به روز مثل ساخت تونل بود كه البته به شهرداري نيز ابلاغ شد كه از زير سطح كليه ميادين به عنوان پاركينگ و مراكز فرهنگي استفاده شود.

يعني شما جزييات ساخت اين زيرسطح‌ها را نيز تعيين كرديد؟

خير تنها اين طرح به شهرداري ابلاغ شد كه از تمامي زيرسطح‌هاي ميادين تهران استفاده شود به عنوان محلي براي پارك خودروها و مراكز ارائه محصولات فرهنگي استفاده شود.

مانند اقدامي كه در خصوص ميدان و چهارراه وليعصر(عج) انجام شد؟

بله دقيقا كه البته قرار است براي ساير ميادين بزرگ تهران مانند ميدان هفت تير و ميدان ونك و... نيز اقدامات مشابهي انجام شود.

آقاي دوستي برخي از كارشناسان و فعالان حوزه شهري معتقدند كه اقدامي كه به عنوان مثال در مورد ميدان وليعصر (عج) افتاد اقدام كارشناسي نبوده است.نظر شما چيست؟

هنگامي كه هر اقدام عمراني در شهر انجام مي‌شود ممكن است چند كارشناس مخالف هم در مورد اين اقدامات وجود داشته باشند اما هر اتفاقي كه در تهران مي‌افتد بر اساس كار كارشناسي است. گاهي يك كارشناس نظر مخالف دارد همانطور كه در مورد پل صدر نير دو ديدگاه وجود داشت يك ديدگاه معتقد است نبايد پلي ساخته مي‌شد و بهتر بود به جاي آن تونل ساخته شود كه البته من موافق اين نظر هستم.ديدگاه ديگر نيز معتقد است پل هوايي ساخته شده مناسب است. در واقع اينها اختلاف نظر است .

در اينجا بايد بر اينكه تاكيد كنم كه سازمان نظام مهندسي استان تهران و سازمان فني و عمراني شهرداري تهران از بهترين مهندسان تشكيل شده و اين طور نيست كه از نظرات كارشناسي آنها استفاده نشود و در تمامي سازه‌اي عمراني نظرات آنها لحاظ مي‌شود و بر اساس برآورد نظرات روز اين ساخت‌ها انجام مي‌شود.

برخي معتقدند هزينه تمام شده براي ساخت پل صدر بيشتر از برآورد اوليه است نظر شما در اين خصوص چيست؟

من هميشه اين موضوع را گفته ام كه آقاي قاليباف فردي عملياتي و اجرايي و ريسك پذير است اما انتقادي كه به آقاي قاليباف وارد است اين است كه وي يك شهردار پرخرج است البته وي براي پرخرج بودن دلايلي دارد و مي‌گويد پروژه‌اي كه 5 ساله تمام مي‌شود من با هزينه بالا 3 ساله تحويل مي‌دهم در واقع معتقد است كه هزينه فرصت را كم كرده و به جاي آن ريال خرج مي‌كند.

البته بايد اين نكته را نيز در نظر داشت كه براي اولين بار در ايران پل هوايي به طول 6 كيلومتر در قلب ترافيك تهران ساخته شد. نبايد فراموش كرد بردن دكل‌هاي هوايي به صورت تونل در زير زپل صدر كار سخت و بسيار مهمي بود.

نظر شما در مورد ليست اميد كه به شوراي شهر پنجم راه پيدا كردند چيست؟

من معتقدم كه اگر اين ليست بر اساس رزومه ،شايستگي و تجربه افراد تنظيم و بسته مي‌شد بسيار بهتر و مناسب‌تر بود و ما امروز با عكس‌العمل منفي برخي از اهالي علم و فن و رسانه‌ها روبه‌رو نمي‌شديم. بايد بپذيريم كه ليست منتشر شده عكس‌العمل‌هاي منفي داشت.

به اعتقاد من ساز و كاري كه ليست بر اساس آن تهيه شد به وظايف محوله از ناحيه شخصيت بزرگي مانند آقاي خاتمي عمل نكرد. اگر بر اساس اين وظايف واگذار شده تعيين و انتخاب مي‌شد معرفي اعضاي ليست بيش از 3 ماه طول نمي‌كشيد.

از سوي ديگر اشكال و انتقاد ديگري كه به اين ليست وارد است كانديد شدن خود اعضاي شوراي عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان بود.يعني نمي‌توان هم داور بود و هم بازيكن.در صورتي كه 7 نفر از اعضاي شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در ليست اميد كه در شوراي شهر پنجم راي آوردند حضور دارند.البته برخي در توجيه اين مسئله مي‌گويند چون اين 7 نفر در راي‌گيري شوراي عالي سياستگذاري شركت نكرده‌اند بلااشكال است در صورتي در مدت اين 3 ماه لابي كردند و بعد هم راي آوردند.من هم معتقدم كه شوراي عالي سياستگذاري به وظيفه‌اي كه آقاي خاتمي بر عهده آنها گذاشته بودند عمل نكرد.

آيا اين ليست بر اساس ديدگاه‌هاي آقاي خاتمي تنظيم شد؟

ببينيد معمولا در علوم انساني اشتباهات زيادي صورت مي‌گيرد و علوم مادي نيست كه به صورت دو دوتا چهارتا انجام شود. در علوم انساني خطا زياد است در نتيجه به نظر من اگر براساس برآورد 14 نفر كارشناسي كه وظيفه دسته بندي رزومه‌ها را داشتند عمل مي‌شد ليست بهتري منتشر مي‌شد اما حالا آقاي خاتمي هم آن را تاييد كرده اين ليست راي آوردند. من معتقدم امروز بايد به آنها كمك كرد تا بتوانند يك كارنامه مناسب در دو سال قبل از مجلس شورا از خود نشان دهند.

به نظر شما اعضاي منتخب شوراي شهر چه موضوعاتي را بايد در اولويت كارهاي خود قرار دهند؟

به اعتقاد من در درجه اول هيات رييسه شورا را بر اساس شناخت و واقعيت و نه بر اساس ديدگاه سياسي و احساسي انتخاب كنند. يعني در ابتدا هيات رييسه‌اي را براي شوراي شهر تهران انتخاب كنند كه براي انجام امور مربوط به شورا وقت بگذارند.

بعضي از دوستان در شوراي شهر چهارم نه تنها براي كارهاي مربوط به شورا وقت نمي‌گذاشتند بلكه در شوراي حضور هم نداشتند. هيات رييسه‌اي بايد تعيين شود كه شبانه‌روز براي كارهاي شورا زمان بگذارد.

در اينجا لازم است به اين موضوع اشاره كنم كه به اعتقاد من به عنوان يك فرد اصلاح‌طلب آقاي چمران به عنوان رييس شوراي شهر زمان زيادي را صرف امور شورا مي‌كند. آقاي چمران در وقت گذاري براي شورا از تمامي ما اعضاي شوراي شهر بيشتر زمان مي‌گذاشت.از سوي ديگر به اعتقاد من هيات رييسه‌اي روز اول بايد انتخاب شود كه كارهاي موازي و خصوصي خود را كنار بگذارد.

از انجايي كه شهر تهران ظرف بسيار بزرگي است و با مشكلات و بحران‌هاي فراواني مانند ترافيك، آلودگي هوا ، مناطق محروم و ... روبه روست در صورتي كه شوراي پنجم شهر تهران بتواند شهردار توانمند و باتجربه به دور از گرايش هاي سياسي و بدون برنامه‌ريزي براي اينكه در آينده كانديد رياست جمهوري شود را نتخاب كنند مي‌توانند اين مشكلات را حل كنند.البته بايد اين موضوع را نيز در نظر داشت كه تنها شهردار نمي‌تواند از پس مشكلات تهران بربيايد. شهرداري مي‌تواند موفق باشد كه تيم خود را داشته باشد. در واقع شهردار نياز به كابينه دارد.22 شهردار براي مناطق تهران كه هر كدام بايد از تجربه و تخصص كافي برخوردار باشند و به طور كلي يك كابينه قوي و همدل و دست پاك ميخواهد نه كاسب.

در صورتي كه شورا در انتخاب شهردار و كابينه شهردار دچار اشتباهات سياسي و حاشيه‌اي شوند بدون شك ما مجلس آينده را از دست خواهيم داد.

بايد توجه كنيم كه مردم تا چه زماني به ما اصلاح‌طلبان اعتماد دارند كه برايشان كار انجام دهيم اما اگر كاري نديدند بار ديگر به ما راي نمي‌دهند. تا كي بايد از نام آقاي خاتمي خرج كنيم؟ بايد كار كنيم پروژه‌هايي را تحويل مردم دهيم كه اعتمادشان به اصلاح‌طلبان بيشتر شود.

شما چه پروژه‌هايي را پيشنهاد مي‌كنيد؟

لازم است تا در ابتدا تكليف نمايشگاه بين‌المللي را روشن كنند.در واقع شوراي شهر بايد با دولت مذاكره كند تا نمايشگاه بين‌المللي به عنوان هاب نمايشگاهي تكميل شود كه به اعتقاد من نه تنها با تكميل اين پروژه نمايشگاه بين‌المللي تهران در خاورميانه اول مي‌شود بلكه براي شهرداري نيز به منبع بزرگ درآمدزايي پايدار تبديل خواهد شد.تبديل نمايشگاه فعلي تهران به يك پارك عمومي نيز بايد در دستور كار اعضاي شوراي شهر پنجم قرار بگيرد.

پروژه ديگري شوراي شهر پنجم بايد مدنظر قرار دهد در جنوب تهران در بين منطقه 17 و 18 تا رودخانه كن راه‌آهن در زير سطح اجرا و زميني با وسعت 10 كيلومتر طول و 36 متر عرض باز شده است كه مي‌توان آن را به صورت يك فضاي سبز براي مردم جنوب شهر تهران ايجاد كرد.انجام اين كار نيز در دست دولت است زيرا راه‌آهن مي‌گويد بايد شهرداري 600 ميليارد تومان بابت اين زمين بدهد تا من اين زمين را در اختيار شهرداري قرار دهم در صورتي كه دولت مي تواند خودش اين زمين را به شهرداري ببخشد و در واقع به مردم تهران هديه دهد.البته ما قبلا طي نامه‌اي از آقاي روحاني درخواست كرده بوديم كه اين زمين را به مردم جنوب تهران هديه دهد.

پيشنهاد سوم من به اعضاي شوراي شهر پنجم تهران كه در كميسيون عمران شوراي شهر چهارم نيز تصويب شده و هم اكنون مشاور بر روي آن كار مي‌كند اين است كه املاك لاين غربي از پارك‌وي تا ميدان ونك به طول 7 كيلومتر همگي دولتي هستند 15 متر عقب نشيني كنند و يك پياده‌راه براي مردم ايجاد شود.

چهارمين نيز پيشنهاد استفاده از زمين‌هاي رها شده شمال تهران در توچال و ولنجك كه متعلق به بنياد مستضعفان است. شوراي شهر و شهرداري بايد بتوانند با آقاي سعيدي‌كيا در بنياد مستضعفان مذاكره كند تا بتوانند از اين زمين‌ها براي اجراي پروژه‌هاي خدماتي براي مردم استفاده شود.

آيا برآوردهاي مالي اين پروژه‌ها انجام شده است؟

برآوردهاي اوليه انجام شده اما لازم است تا دولت نيز به اجراي آنها كمك كند. اما شوراي شهر پنجم چون همسو با دولت است مي‌تواند تمامي اين كارها را انجام دهد.البته اگر شورا با دولت مذاكره كند و به صورت تهاتر بدهي ها را تسويه كند.