:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
فضای رقابتی برندهای مختلف با همه کالاها

گسترش هایپر استار، کمک به رشد سرمایه گذاری خارجی و حمایت از تولید ملی

خبراقتصادی:75 درصد سهام كارفور در خاورميانه متعلق به ماجد الفطيم ريتيل است كه دفتر مركزي آن در دوبي، امارات متحده عربي واقع شده است و باقيمانده سهام آن شركت معادل با 25 درصد متعلق به كارفور فرانسه ميباشد...
کد خبر: ۹۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۱
خبراقتصادی: ایجاد فروشگاه های زنجیره ای بزرگ که همه کالاها با برندهای مختلف و در فضای رقابتی ارائه شود  و با کاهش هزینه حمل و نقل و از تولید به مصرف  امکان تخفیف را فراهم کند آرزوی دیرینه مسوولان اقتصادی کشور و فعالان کسب و کار و بازار و توزیع کالاست تا از این طریق مشکلات شبکه توزیع، انحصار در بازار و نبود اطلاعات  در مورد نام های تجاری و قیمت ها و کیفیت و تنوع محصولات موجود در بازار، بر طرف شود و از فعالان بازار تا مصرف کننده و خانوارها، بتوانند اولا از تولیدات داخلی و محصولات خارجی با تنوع و کیفیت و قیمت های مختلف آگاه شوند و دوم این که امکان دسترسی راحت به این کالاها در محیطی مناسب فراهم شود.






 بر اساس نیاز مطرح شده برای اصلاح ساختار توزیع کالا در ایران، تاکنون ایجاد فروشگاه های زنجیره ای بزرگ مانند رفاه، شهروند، قدس، سپه، اتکا، و اخیرا هایپراستار مورد توجه بوده است.
در کنار موضوع تامین کالا با تخفیف و ثبات قیمت و حاشیه سود کم و زیر قیمت مصرف کننده در شرایط تورمی اقتصاد ایران و همچنین  برطرف کردن مشکل شبکه توزیع و بازار سنتی ایران، موضوع مهم دیگر، جذب سرمایه های خارجی و ایجاد شرایطی است که کالاهای خارجی با برندهای معتبر و بدون تقلب و به صورت قانونی در شبکه فروشگاه های زنجیره ای عرضه شود و به جای قاچاق کالا، عرضه اجناس بدون کیفیت و تقلبی و با قیمت های غیر شفاف، واردات به صورت رسمی و نظارت شده و از طریق خود شرکت های معتبر خارجی و با کیفیت و قیمت مناسب انجام شود.
به عبارت دیگر، موضوع جذب سرمایه گذاری خارجی و حضور شرکت های خارجی از طریق فروشگاه های زنجیره ای مانند هایپر استار، علاوه  برکمک به حمایت از تولید داخلی و ایجاد فضای رقابتی وشفاف و عرضه کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب، زمینه کاهش قاچاق و تقلب را نیز فراهم می کند و کسانی که تمایل به مصرف اجناس خارجی  دارند، به جای این که اجناس تقلبی و با قیمت های مختلف و زیان آور را خریداری کنند، به فروشگاه هایی مراجعه می کنند که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت، شرایط مناسبی را برای عرضه کالا ایجاد می کنند.





سرمایه گذاری خارجی در ایران از طریق این فروشگاه ها باعث می شود که نه تنها سود این سرمایه  گذاری ها به خاطر آینده خوب سرمایه گذاری در ایران، در فروشگاه های بعدی هایپر استار سرمایه گذاری شود بلکه هزاران شغل نیز تاکنون ایجاد شده و هزاران شغل جدید نیز به خاطر ایجاد شعب جدید این فروشگاه ها ایجاد خواهد شد وکمک به گردش مالی در خدمت تولید ورفاه مردم و کاهش بیکاری خواهد کرد.

 سود اصلی حاصل از شرکت هایپرمارکت­های ماف پارس صرف سرمایه­گذاری­های آتی جهت توسعه فروشگاه­های خود در ایران در سال­های پیش رو می­گردد. همچنین لازم به ذکر است این شرکت هزاران شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ایران ایجاد کرده است.
مزیت مهم دیگر فروشگاه هایی مانند هایپر استار، ایجاد شرایط رقابتی بین فروشگاه های ایران، بهبود کیفیت عرضه کالا و قیمت، و استفاده از تجربه شرکت های خارجی است که سال هاست درکشورهای مختلف از جمله فرانسه، امارات متحده عربی، کره جنوبی و...  فروشگاه های بزرگ زنجیره ای را اداره کرده اند و به فوت و فن مسائل مالی، تامین کالا، جلب رضایت مشتری، احداث فروشگاه و خدمات رفاهی و... آشنا هستند. این شرایط موجب می شود که سرمایه گذاران ایرانی تشویق شوند که فروشگاه های بزرگ زنجیره ای را احداث کنند و به جای ایجاد سوپر مارکت و مغازه و حجره های کوچک بازار، به سمت شبکه های بزرگ کالا تمایل پیدا کنند و با تولید وعرضه انبوه کالا در فروشگاه های زنجیره ای، هزینه های حمل و نقل را کاهش دهند، حاشیه سود را کم کنند و با فروش بیشتر و جلب رضایت مشتری، شرایط بهتری را برای توزیع کالا فراهم آورند و با  سرشکن کردن هزینه های ثابت و حقوق و دستمزد و آب و برق و گاز و... بین تعداد بیشتری از افراد و کالاها، هم سود بیشتری برای سرمایه گذار ایجاد کنند  و سهامداران را به ایجاد فروشگاه های بیشتر تشویق  کنند  و هم رضایت بیشتر خانوارها و حمایت بیشتر از تولیدات با کیفیت و با حاشیه سود کمتر را فراهم نمایند.



براین اساس، فروشگاه هایی مانند هایپر استار، علاوه بر انتقال تجربه مدیریتی فروشگاه های مدرن و پر طرفدار، جلب سرمایه های خارجی، کمک به کاهش مشکلات توزیع بازار ایران،و... در جهت تثبیت قیمت، کاهش تورم و قیمت و کیفیت مناسب کالاها و حمایت از تولیدات داخل نقش عمده ای دارد.
اما برخی رسانه ها و کارشناسان معتقدند که این نوع فروشگاه ها، مصرف گرایی  را دامن می زند، در حالی که در پاسخ به این منتقدان باید گفت آن چه مصرف گرایی و مصرف کالای خارجی را دامن می زند، سیاست های وارداتی، نرخ ارز، نرخ تعرفه ها و سیاست های کلان اقتصادی است و اگر به دنبال آن هستیم که مصرف کالای ایرانی افزایش یابد و مصرف کالاهای لوکس رشد نکند باید از طریق نرخ گذاری مناسب ارز، تعرفه ها، عوارض و مالیات و... این مهم را تحقق بخشیم و با بازشدن یا بسته شدن چند فروشگاه، نمی توان مصرف گرایی  و سبک زندگی را تغییر داد.
طبیعی است که اگر سیاست های وارداتی و مالیات و عوارض و تعرفه، از تولید داخلی و مصرف کالاهای معیشتی و اساسی و بهبود سبک زندگی ایرانی حمایت کند، این فروشگاه ها نیز به خاطر سود مناسب خود، به سمت توزیع کالاهای اساسی و معیشتی و تولید داخلی تمایل خواهند داشت و کمتر به عرضه کالاهای خارجی تمایل خواهند داشت و مصرف کننده نیز به قیمت توجه می کند و اگر مثلا مواد بهداشتی و شوینده و شامپوی ایرانی را با کیفیت و قیمت مناسب ببیند، دلیلی ندارد که شامپو و کرم خارجی خریداری کند.
نکته دیگر این است که نمی  توان تنها به این بهانه که مصرف گرایی رشد می کند، بازار داخلی را از داشتن این گونه فروشگاه ها محروم کرد و مصرف کننده را تشویق کرد که به ترکیه و امارات سفر کنند  و از خارج کشور خرید داشته باشند.
باید زمینه های توزیع کالا و بازار به سمتی هدایت شود که کالای ایرانی در فروشگاه های مدرن در کنار کالاهای گران خارجی عرضه شود و با آنها رقابت کند و مصرف کننده نیز در عین حال که احساس می کند در انتخاب کالا آزاد است به صرف اقتصادی خود توجه نماید.
مصرف کننده در بازار در هر حال عقلایی رفتار می کند و این سیاست های اقتصادی است که می تواند ابزار مالیات و تعرفه و نرخ ارز را به سمت حمایت از تولید داخلی و کمک به معیشت مردم هدایت کند و مصرف کالاهای لوکس را کاهش دهد.





سهام هایپر استار متعلق به اسرائیل نیست

یکی از ایرادهایی که برخی رسانه ها و فعالان بازار به فروشگاه های هایپر استار وارد کرده اند، مالکیت این فروشگاه ها و وابستگی به اسرائیل است واین انتقاد را وارد کرده اند که کالاهایی با برند کوکاکولا، اورآل، ، باربی، نستله و... چرادر این فروشگاه ها عرضه می شود؟
نکته اساسی که در جوابیه هایپر استار نیز بر آن تاکید شده این است که سهام اصلی هایپر استار متعلق به شرکت های اماراتی و فرانسوی است و بخشی از سهام این شرکت ها در بورس عرضه شده و هر کسی می تواند آن را خریداری کند اما صاحبان اصلی سهام و هیات مدیره و موسسان آن، اماراتی و فرانسوی هستند.
در مورد عرضه برندهایی که برخی آنها را به رژیم اسرائیل ربط می دهند، نیز باید گفت که اولا ماهیت اصلی این برندها بین المللی و اروپایی و آمریکایی است و هیچ یک اسرائیلی نیستند.
دوما، این فروشگاه ها، فضایی برای عرضه کالاهای داخلی و خارجی هستند و همه برندها که با قوانین ایران مغایر نباشند، امکان عرضه دارند. براین اساس برندهایی که عرضه شده اند اگر مغایر با قوانین ایران  هستند باید امکان عرضه آنها لغو شود و اگربا سبک زندگی و روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی مغایر است و مصرف گرایی را دامن می زند، باید از طریق ابزارهای مالیاتی و عوارض و... کارهایی انجام شود که از عرضه آنها به صورت خودکار جلوگیری شود یعنی با صرف نبودن یا مالیات بر ارزش افزوده بالا، امکان عرضه آنها را کاهش دهد.
اما در عین حال اگر پذیرفته ایم که به تجارت آزاد و متناسب با قوانین ایران اعتقاد داریم نباید به صرف این که چند کالا یا برند را نمی پسندیم با کل ماهیت فروشگاه های هایپر استار یا سایر فروشگاه های زنجیره ای مخالفت کنیم  بلکه باید انتقاد کنیم و از مراکز نظارتی بخواهیم که آنها راجمع کنند یا مالیات و عوارض بیشتر بگیرند تا اساس این کار، یعنی مزیت های بسیار فروشگاه های زنجیره ای خارجی را زیر سوال نبریم.
واقعیت این است که بسیاری از این برندها، بین المللی هستند و سهامداران مختلفی دارند و در بازار سهام، هر شخصیتی با هر ملیتی می تواند این کالاها را خریداری کند و نمی توان یک کالا یا برند را بدون سند و مدرک اسرائیلی یا نامناسب ارزیابی کرد بلکه باید به ماهیت کالا، سهامداران آن شرکت و عملکرد آنها توجه داشت.
به هر حال در دنیای آزاد تجارت، و در یک فروشگاه بزرگ، ممکن است که مواردی از تخلف یا مغایرت با قوانین داخلی ایران مشاهده شود که باید با تذکر، نظارت، ممنوعیت عرضه، یا عوارض و مالیات از آنها جلوگیری شود یا فروش آن کاهش یابد اما نباید به این بهانه که چند برند مانند کوکا کولا مثلا در اسرائیل طرفدار دارد، در ایران مورد  حمله قرار گیرد ضمن این که می توان با مالیات و عوارض، مصرف آن را کنترل کرد یا زمینه حضور نوشابه های ایرانی را افزایش داد.






سوال مهم دیگر این است که آیا واردکننده اصلی اورال، مالبرو، کوکاکولا، نستله ... هایپر استار است؟ یا دیگران وارد می کنند و در فروشگاه های مختلف عرضه می شود و یکی از مکان ها نیز هایپر استار است؟ آیا صرف عرضه این کالاها در هایپر استار ایراد دارد؟ و در بقیه کشور اشکالی بر آن وارد نیست؟ آیا باید از واردات این کالاها جلوگیری شود یا باید تنها از عرضه آنها در هایپر استار جلوگیری کرد؟ آیا مسوول عرضه این کالاها که عده ای نمی پسندند هایپر استار است یا واردات آنها و مجوزها از جای دیگری هدایت می شود؟
در آن صورت، چرا تنها به عرضه این کالاها در هایپر استار خرده می گیریم و به بقیه بازار توجه نداریم؟!

سهام هایپر استار متعلق به امارات و فرانسه است

طبق اطلاعیه رسمی هایپر استار در ایران، 75 درصد سهام شركت هايپرماركت- هاي ماف پارس متعلق به ماجد الفطيم ريتيل از شركتهاي گروه ماجدالفطيم، مالك هايپرماركت ها و سوپرماركت هاي كوچك تحت عنوان كارفور در خاورميانه  است به عبارت دیگر،  75 درصد سهام كارفور در خاورميانه متعلق به ماجد الفطيم ريتيل است كه دفتر مركزي آن در دوبي، امارات متحده عربي واقع شده است و باقيمانده سهام آن شركت معادل با 25 درصد متعلق به كارفور فرانسه ميباشد.




براین اساس تمام سهام این شرکت یا اماراتی است یا فرانسوی.
بلو پارتيسيپيشن اژستيون - آرنو جنرال - بلو كپيتال سهامداران اصلي كارفور فرانسه با 13.92 درصد سهم ميباشند. كه برنارد ژان ايتي  آرنو فرانسوي سهامدار اصلي بلو کپيتال و آرنو ژنرال و سيزدهمين فرد پولدار جهان و مالك برندهايي چون لويي ويتون و كريستين ديور اس اي كه در زمينهمحصولات لوكس، تابع مد، محصولات چرمي و غيره فعاليت دارند، ميباشد.
يكي از بانكهاي بزرگ اروپايي و ارايه دهنده خدمات مالي، مالك 4.61 درصد سوسيته ژنرال اس اي سهام كارفور فرانسه ميباشد كه دفتر مركزي آن در پاريس غربي واقع شده است.سلریز و اتوکنترل نیز مالک 2.4 درصد سهام کارفور می باشند و سهام باقيمانده كارفور فرانسه بالغ بر 79.43 درصد متعلق به بازارهاي مالي ميباشد كه هر فردي حتي شهروندان ايراني به راحتي ميتوانند آن را خريداري نمايند.
براین اساس، می توان گفت که شرکت های اسرائیلی به طور مستقیم هیچ سهمی در مالکیت این شرکت ها و هایپر استار ندارند و البته سهام قابل خرید و فروش در بازارهای مالی، از محدودیت ملیت ها خارج است.
همچنین سایت انگلیسی ویکی پدیا نمی تواند به عنوان مرجع اطلاعات رسمی شناخته شود زیرا هر کسی می تواند آن را ویرایش کند و آخرین ویرایش آن مربوط به  28 دی 91 است
شركت هايپرماركتهاي ماف پارس، مالك 3 فروشگاه هايپراستار در ايران، با ارايه "همه چيز زير يك سقف" فرهنگ راحتي خريد را رواج داده و با هدف تثبيت قيمتها و تورم در بازار و افزايش قدرت خريد مشتريان، محصولات را با 10 درصد
تخفيف روي قيمت مصرف كننده در كليه فروشگاههاي خود ارايه ميدهد.


   حمایت از محصولات داخلی

 شرکت هایپرمارکت های ماف پارس به منظور بهبود اقتصاد داخل کشور همیشه تولیدکنندگان و تامین کنندگان داخلی را مورد حمایت قرار داده و در همین راستا اکثریت محصولات موجود در هایپراستار، محصولات تولید ایران می­باشند. علاوه بر این، هایپراستار تلاشهای بی شماری در زمینه کمک به تامین­کنندگان داخلی به منظور توسعه کسب و کار و صادرات کالاهای خود به خارج از ایران داشته است.همچنین ماف پارس با تمرکز بر محصولات تولید ایران به توسعه، ارایه و فروش این محصولات به منظور ترویج آن­ها حتی در سایر شهرهای ایران مانند شیراز و اصفهان که هایپراستار دارای شعبه می­باشد، پرداخته است.




  
 کالاهای خارجی قانونی وارد می شود


کلیه کالاهای وارداتی در فروشگاه­های هایپراستار به طور قانونی وارد ایران شده­اند و دارای برچسب شبنم و مجوز از ارگان های دولتی مرتبط می باشند. صراحتاً تضمین می­شود که هیچ نوع محصول غیرقانونی­ای در هیچ­یک از فروشگاه­های هایپراستار به فروش نمی­رسد. در ارتباط با برخی برندهای مورد اشاره در مقاله مذکور و مرتبط دادن آن­ها به برندهای صهیونیستی، اذعان داریم که برند کوکاکولا متعلق به شرکت ایرانی خوشگوار مشهد  است که تنها نماینده کوکالا در ایران از سال 1358 میباشد.
سرمایه گذاری نستله در ایران با مجوز رسمی سازمان سرمایه گذاری خارجی میباشد و این شرکت در سال 1380 با مجوز تولید بعضی از تولیدات معتبر شرکت بین المللی نستله در ایران آغاز به کار کرده است.آب معدنی نستله متعلق به شرکت ایرانی آناهیتا پلور میباشد. این شرکت صنعتی آب معدنی در سال 1389در ناحیه پلور، شمال ایران افتتاح شد. برند لورآل متعلق به شرکت ایرانی زر سیما آرا میباشد که در سال 1382در ایران افتتاح شده  است. کلیه مجلات ارایه شده در فروشگاه هایپراستار دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اماکن میباشند.
عروسکهای باربی در فروشگاههای هایپراستار ارایه نمی گردند و عکس منتشر شده در رسانه ها به هیچ عنوان متعلق به این فروشگاه نمیباشد.
علاوه براین، کلیه برندهای مورد اشاره شامل کوکاکولا، نستله و لورآل در سایر فروشگاه­های خرده­ فروشی ایران همچون شهروند، رفاه، هایپرسان، هایپر می، یاس و سایر سوپرماکت­های ایران موجود می­باشند.