:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
جایگاه ویژه مشاوران در کسب‌وکارهای امروز

تکیه کارآفرین بر خرد جمعی است

مشاوران کارآفرینی که از دانشکده‌های کارآفرینی فارغ‌التحصیل می‌شوند را باید به‌مثابه دیگر فارغ‌التحصیلان رشته‌ها ارزیابی کرد. به نظر من در دانشگاه همه جور عالمی تربیت می‌کنیم و همه جور دانشمندی داریم. اینکه این مشاوران چقدر بتوانند به فضای کارآفرینی کمک کنند به موارد متعددی بستگی دارد.  
کد خبر: ۹۲۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۲






اقتصادگردان_ عباس موسوی رهپیما، بنیان‌گذار شرکت فومن شیمی/ منبع: آینده نگر 
کار من  با یک کارگر و با کمترین امکانات شروع شده است. در محلی کار را شروع کردم که هیچ آب و برقی نداشت اما در حال حاضر دو هزار کارکنان دارم و 15 شرکت تولیدی را اداره می‌کنم. با توجه به پشت سر گذاشتن این سابقه می‌توانم بگویم که مهم‌ترین داشته یک کارآفرین دانش، پشتکار و سخت‌کوشی اوست. شعار من این است، هیچ‌وقت برای چیزی که می‌خواستی آن باشی دیر نیست. فقط باید توکل داشته باشی و از فرصت‌ها استفاده کنی. کارآفرین باید متکی به علم باشد و درعین‌حال، در تلاش برای کسب تجربه از سختی‌ها نهراسد و محکم و استوار، راه را ادامه بدهد. آنچه از یک کارآفرین انتظار داریم، دقت است و دقت.
عجله در انتخاب و بی‌دقتی در کار، شکست کارآفرین را رقم می‌زند و شکست‌ها، یاس و ناامیدی را همراه خواهد داشت. البته شکست جز جدانشدنی کارآفرینی است اما یک کارآفرین باید خودش را باور داشته باشد و سخت‌کوشانه راه را ادامه دهد.  تکیه‌بر خرد جمعی و استفاده از مشاوران صالح، آگاه و باسواد از دیگر کلیدهای موفقیت  است که احتمال شکست و اشتباه کارآفرین را کاهش می‌دهد. مشاوره گرفتن برای یک کارآفرین لزوماً محدود به استخدام یک مشاور نمی‌شود. ازنظر من کارآفرین باید به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از گفته‌های مردم برای بهبود کارش استفاده کند. درس گرفتن فقط به کلاس رفتن نیست. اگر کارآفرینی در اجتماع گوش‌به‌زنگ باشد، به بهترین شکل ممکن کار را پیش می‌برد.
مسئله دیگری که امروز کارآفرینان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مسئله نوآوری است که با نظر من  می‌توان با تکیه‌بر نیروی دانشگاه این مسئله را ساده کرد. راه‌اندازی دانشکده فنی فومن و وقف آن برای دانشگاه تهران با همین نیت انجام‌شده است. شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در سایه دانشگاه  دقیقاً همان چیزی است که می‌تواند نیاز فضای کارآفرینان به فنّاوری و دانش روز را تأمین کند. کارآفرین نباید هرگز جایگاه مشاوران را دست‌کم بگیرد. مشاوران همیشه در فضای کاری من جایگاه ویژه‌ای داشتند. صنعت گران بزرگی داریم که همیشه از مشاوره آن‌ها و حضورشان در انجمن‌های مختلف استقبال شده است. مدیران باسابقه صنایع بهترین مشاوران کارآفرینی هستند که باید بیش از گذشته بر دانش آن تکیه کنیم.
مشاوران کارآفرینی که از دانشکده‌های کارآفرینی فارغ‌التحصیل می‌شوند را باید به‌مثابه دیگر فارغ‌التحصیلان رشته‌ها ارزیابی کرد. به نظر من در دانشگاه همه جور عالمی تربیت می‌کنیم و همه جور دانشمندی داریم. اینکه این مشاوران چقدر بتوانند به فضای کارآفرینی کمک کنند به موارد متعددی بستگی دارد اما نکته مهم این است که شرکت‌ها بیش از گذشته به دانش گرایی سوق پیدا کنند. اگر افراد وامی را برای رونق صنعت و خدمت به آن دریافت کردند، از این تسهیلات برای کارهای معمولی استفاده نکنند و به دنبال اهداف بزرگ باشند. نیاز امروز ایران به فرزندان تحصیل‌کرده و دانش‌آموخته است. مثل 700  فرزند من که در دانشکده فنی فومن تحصیل می‌کنند و آینده‌ای درخشان برای کشور رقم خواهند زد.