:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۱
كاهش برابري دلار در جهان، قيمت طلا را افزايش داد

بازار گاوي طلا و خرسي دلار در ايران

بازار ارز و طلا روز يك‌شنبه 31 ارديبهشت 96 و دو روز بعد از پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري، همچنان با روند نزولي نرخ ارز متاثر از نتيجه انتخابات و همچنين كاهش ارزش دلار در برابر ساير ارزها در بازارهاي جهاني و از سوي ديگر، رشد نرخ اونس طلا و اثر آن بر قيمت سكه و طلا در بازار ايران و پيش‌بيني كاهش تقاضاي طلا در آستانه ماه رمضان، مواجه شده است
کد خبر: ۹۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۹
اقتصاد گردان - محسن شمشيري: سه روز بعد از برگزاري انتخابات رياست جمهوري و پيروزي حسن روحاني، همچنان روند بازار طلا وارز نزولي است و قيمت انواع سكه و ارز  روز دوشنبه 1 خرداد 96 نيز در حال كاهش بود. 
در حالي كه در اسفند ماه و قبل از شروع سال 96 برخي كارشناسان پيش بيني مي كردند كه با توجه به رشد نرخ تورم به بالاي 10 درصد احتمال افزايش نرخ ارز وجود دارد، اما برخي صاحب نظران معتقدند كه به خاطر نتيجه انتخابات و ارزيابي بازار از تداوم سياست هاي ثبات بازار و اصلاحات اقتصادي در دولت دوم حسن روحاني، و همچنين با توجه به طبيعت بازار در آستانه ماه مبارك رمضان، روند نرخ ارز و طلا نزولي و با ثبات خواهد بود. 
در كنار اين موضوعات داخلي، در بازار جهاني نيز متاثر از كاهش نرخ دلار در برابر ساير ارزها، بازارهاي جهاني نيز روند نزولي را تجربه مي كنند. اگرچه روز دوشنبه 1 خرداد نرخ هر اونس طلا در بازار جهاني همچنان روند صعودي داشته و به 1256 دلار رسيده است اما متاثر از كاهش نرخ دلار در بازار داخلي ايران و همچنين شروع ماه رمضان در هفته هاي آينده، تقاضا براي طلا تحت تاثير قرار گرفته و روند كاهش داشته است. 
روز دوشنبه،  قیمت انواع سکه در بازار ارز و سکه تهران کاهش یافت و هر دلار آزاد به قیمت ۳۷۳۶ تومان داد و ستد شد.
قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در بازار ارز و سکه تهران با کاهش ۶ هزار و ۷۰۰ تومانی، نسبت به روز یکشنبه به قیمت یک میلیون و ۲۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. این در حالی است که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با 2 هزار تومان کاهش یک میلیون و ۱۸۶ هزار تومان فروخته  شد.
نیم سکه نیز به قیمت ۶۵۵ هزار تومان معامله شد که کاهش ۴ هزار تومانی را تجربه کرد. همچنین ربع سکه نیز با کاهش ۲ هزار تومانی به قیمت ۳۷۱ هزار تومان معامله شد و سکه گرمی بدون تغییر در بازار سکه تهران به قیمت ۲۵۸ هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای 18 عیار نیز با ۵۰ تومان افزایش نسبت به روز شنبه ۱۱۴ هزار و ۹۴۰ تومان ارزش‌گذاری شد.
صرافی‌ها نیز هر دلار آمریکا را با یک تومان افزایش نسبت به یکشنبه ۳ هزار و ۷۳۶ تومان می‌فروختند. همچنین نرخ هر پوند انگلیس با ۱۷ تومان افت به ۴ هزار و ۲۱۹ تومان و هر یورو با کاهش ۶ تومانی به قیمت ۴ هزار و ۸۸۳ تومان رسید.





  روز شنبه 30 ارديبهشت 96 و يك روز بعد از انتخابات و به‌دنبال اعلام نتيجه انتخابات رياست ‌جمهوري، بازار ارز با روند كاهشي مواجه شد و دلار با 22 تومان كاهش 3745تومان، يورو با 32تومان افت قيمت 4241 تومان، پوند با 28تومان افت قيمت 4898تومان و درهم با 10تومان كاهش 1036 تومان داد و ستد شد.

اين روند نشان مي‌دهد كه نرخ دلار دو روز بعد از انتخابات، نسبت به روز پنج‌شنبه و يك روز قبل از انتخابات در مجموع 33 تومان كاهش داشته و برخي كارشناسان معتقدند كه دو عامل عمده يعني كاهش نرخ دلار در برابر ساير ارزها در بازار جهاني و همچنين نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري و مشاركت مردم در حمايت از برنامه‌هاي دولت روحاني، باعث شده كه روند كاهش نرخ دلار يا حداقل ثبات نرخ ارز ادامه داشته باشد و احتمالا در روزهاي آينده نيز شاهد روند آرام بازار و كاهش نرخ دلار خواهيم بود.

اما در بازار طلا متاثر از افزايش نرخ هر اونس طلا كه به 1255دلار رسيده و به خاطر كاهش ارزش دلار در برابر ساير ارزهاي جهاني، روند صعودي داشته، انتظار مي‌رود كه بازار داخلي طلا در ايران با روند صعودي نرخ‌ها مواجه شود. اما برخي كارشناسان مي‌گويند كه نرخ طلا در هفته گذشته رشد خود را انجام داده و در هفته جاري متاثر از كاهش ارزش دلار در بازار ايران، انتظار مي‌رود كه افزايش نرخ طلا متوقف شود.

بر اين اساس، دو روز بعد از انتخابات و روز يك‌شنبه 31 ارديبهشت 96 در بازار طلا، قيمت انواع سكه افزايش اندكي داشت و سكه طرح جديد يك‌ميليون و 219هزار تومان، سكه طرح قديم يك‌ميليون و 190هزار تومان، نيم سكه 660هزار تومان، ربع سكه 373هزار تومان و سكه گرمي 262هزار تومان معامله شد.

برخي فعالان بازار ارز مي‌گويند كه در بازار ارز و طلا، خبري از نوسان يك‌باره در بازار و شدت گرفتن روند رشد قيمت‌ها و حضور گسترده دلالان و نوسان‌گيران بازار نيست. اين درحالي است كه برخي طي هفته‌هاي اخير و با پيش‌بيني نوسان بازار مشوق خريد اين ارز براي سودگيري پس از انتخابات بودند.

 حدود سه تا چهار ماه اخير و بعد از نوسان تندي كه در بازار ارز اتفاق افتاد، قيمت اين ارز بعد از طي روندي كاهشي از نرخ‌هايي كه از حدود ۴۰۰۰تومان هم در آذر سال قبل عبور كرده بود، به كانال ۳۷۰۰تومان وارد شده و در همين رنج باقي بماند.

اگرچه برخي صاحب‌نظران معتقدند كه متاثر از نرخ تورم، انتظار اين است كه نرخ دلار به‌تدريج به محدوده 4هزار تومان در سال 96 نزديك شود، اما در حال حاضر عوامل بازار جهاني و نتيجه انتخابات، عامل عمده‌يي در آرامش بازار ارز و كاهش نرخ‌ها هستند. باتوجه به انتخابات رياست‌جمهوري در ۲۹ ارديبهشت ماه، به‌طور طبيعي انتظار تحت‌الشعاع قرار گرفتن بازار ارز نيز وجود دارد، همان‌طوري كه پيش‌تر نيز بارها در نتيجه تحولات سياسي داخلي و خارجي قيمت‌ها حتي براي دوره‌يي كوتاه‌مدت دچار نوسان شده بود. اواخر هفته گذشته قيمت دلار با رشد حدود ۵۰توماني نيز همراه شده و به كانال ۳۸۰۰تومان وارد شد. در اين شرايط بود كه صرافي‌ها از فروش ارز تاحدي سر باز زده و در انتظار نهايي شدن قيمت و نتيجه انتخابات ماندند و متقاضيان نيز به‌دنبال تامين نياز ارزي خود بودند، اما حالا انتظار دارند كه شاهد عرضه ارز و كاهش نرخ‌ها يا حداقل ثبات نرخ‌هاي فعلي باشند.

برخي كارشناسان بازار ارز قبل از برگزاري انتخابات معتقد بودند كه دو قطبي شدن انتخابات در هفته گذشته و همچنين پررنگ شدن آراي ابراهيم رييسي عاملي بود براي واكنش بازار و رشد قيمت دلار.

اما امروز و در شرايطي كه كليت نتايج انتخابات مشخص بوده و ماندگاري دولت قبل مشخص است سركشي به بازار ارز نشان از آرامش بازار داشت. قيمت‌ها حدود ۳۷34 تومان بود كه نسبت به آخر هفته قبل حتي با ريزش مواجه و از كانال ۳۸۰۰تومان خارج شده است. در عين حال كه تقاضاي غيرمعمولي براي آن ارز وجود نداشت.

آن‌طور كه صرافان عنوان كردند، بعيد به نظر مي‌رسد كه بازار نوسان كند و قيمت‌ها نه تنها رشد نخواهد كرد بلكه پيش‌بيني بر اين است كه با ريزش قيمت مواجه شويم. صرافان دليل اين موضوع را نيز پيروزي حسن روحاني اعلام كرده و مي‌گويند با توجه به آرامشي كه در اغلب مواقع در دوره روحاني در بازار بوده و در ماه‌هاي اخير نيز وجود داشته است، نمي‌توان انتظار جديدي از بازار در نتيجه پيروزي وي در انتخابات داشت. در عين حال كه دولت به ويژه در هفته‌هاي اخير با عرضه بالا توانسته بازار را كنترل كرده و مانع از هيجاني شدن بازار در آستانه انتخابات شود.

صرافان و البته دلالان عنوان مي‌كنند كه حتي منتظر ريزش قيمت دلار نيز تا اواخر امروز خواهند بود، مگر اتفاق خاصي رخ دهد. اين در شرايطي است كه در روزهاي اخير و با داغ شدن شايعات درباره گراني دلار پس از انتخابات رياست‌جمهوري، رييس كل بانك مركزي اين‌گونه گمانه‌زني‌ها را رد و اعلام كرده بود كه بانك مركزي به عنوان متولي قانوني بازار ارز از ثبات و آرامش بازار ارز دفاع كرده و مردم مطمئن باشند كه جاي هيچ‌گونه نگراني نيست و به اين شايعات بي‌اساس توجهي نكنند.



 قيمت هفتگي طلا 2درصد بالا رفت

در شرايطي كه قيمت هر اونس طلا در بازار جهاني به بيش از 1255دلار رسيده و كارشناسان آن را حاصل كاهش نرخ برابري دلار در برابر ساير ارزها ارزيابي كرده‌اند، پيش‌بيني مي‌شود كه قيمت طلا روند افزايشي را در بازار جهاني حفظ كند.

در بازار ايران نيز كارشناسان معتقدند كه افزايش نرخ طلا در بازار ايران به انتخابات ارتباط ندارد و متاثر از بازار جهاني بوده كه البته بعد از رشد قيمت طلا در هفته گذشته، اكنون مي‌توان انتظار داشت كه براي روزهاي آينده روند رو به رشد نرخ طلا در بازار ايران متوقف شود.  رويترز انگليس از افزايش چشمگير 2درصدي بهاي طلا در هفته گذشته خبر داد و افزود: چنين افزايشي در پنج هفته گذشته يا از اواسط آوريل (اواخر فروردين) بي‌سابقه بوده و اين افزايش قيمت به خاطر كاهش نرخ برابري دلار در برابر ساير ارزها ايجاد شده است.  پنج‌شنبه گذشته، قيمت فلز زرد پس از پنج روز افزايش به يك‌باره 1.1درصد كاهش يافت و بيشترين كاهش قيمت يك روزه خود را از سوم ماه مه (10 ارديبهشت) تجربه كرد، زيرا سرمايه‌گذاران به دليل گران‌تر شدن طلا اقدام به فروش اوراق بهادار طلاي خود كردند تا از اين افزايش قيمت سود ببرند.

«برايان لان» مديرعامل كارگزاري مركزي گلدسيلور سنگاپور به رويترز گفت: قيمت طلا در سه روز نخست هفته ميلادي گذشته خيلي خوب بالا رفته بود و احتمال افزايش بيشتر سطح قيمت كم بود، بنابراين سرمايه‌گذاران روز پنج‌شنبه با فروش سهام طلاي خود سطح قيمت را كاهش دادند.

وي ادامه داد: اما شايد اين كاهش خيلي زياد بوده كه ديروز بار ديگر سرمايه‌گذاران به خريد اوراق طلا تشويق شده و سطح قيمت‌ها دوباره بالا رفته است. مردم هنوز نگران تهديدهاي ژئوپليتيكي هستند و هنوز سهام طلاي خود را نفروخته‌اند.

قيمت تحويل فوري يا نقدي طلا در پايان معاملات بازار لندن به يك‌هزار و 253 دلار و 60 سنت افزايش يافت و يك افزايش هفتگي تقريبا 2درصدي را براي خود ثبت كرد كه در پنج هفته گذشته بي‌سابقه بود.

در پايان معاملات آتي بازار نايمكس امريكا نيز هر اونس طلا به قيمت يك هزار و 252 دلار معامله شد. شاخص دلار كه درصد تغييرات دلار در مقابل 6 ارز اصلي (شامل يورو، ين، كرون نروژ، فرانك سوييس و دلار كانادا) را اندازه مي‌گيرد، ديروز 0.3درصد كاهش يافت و به 97.12 رسيد.

رييس اتحاديه طلا، جواهر و سكه تهران از توقف روند رو به رشد قيمت انواع سكه و طلا در بازار آزاد خبر داد و گفت: اين تغيير نرخ ارتباطي به نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري در ايران ندارد و متاثر از بازارهاي جهاني است.

«محمد كشتي‌آراي» در ارزيابي خود از وضعيت بازار آزاد سكه و طلا اظهار داشت: در هفته گذشته ميانگين قيمت جهاني هر اونس طلا 28 دلار افزايش داشت و اثر خود را بر قيمت طلا، ارز و انواع سكه در بازار ايران گذاشت.

وي با بيان اينكه افزايش قيمت انواع سكه و طلا در روزهاي چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته (27 و 28 ارديبهشت) به اوج رسيد، گفت: امروز شاهد كاهش قيمت ارز و طلا در بازارها بوديم كه سبب شد روند صعودي قيمت طلا و سكه در بازار داخلي متوقف شود. كشتي‌آراي از كاهش حدود 50 هزار ريالي قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد و كاهش 15 هزار ريالي هر گرم طلاي 18 عيار در بازار خبر داد و گفت: با توجه به هيجان‌هاي افزايش قيمت طلا و ارز در هفته گذشته مي‌توان گفت كه امروز بازار به آرامش رسيده و قيمت‌ها كاهش يافته است.

اين فعال بازار سكه و طلا اضافه كرد: البته بايد توجه داشت كه در آستانه ماه مبارك رمضان قرار داريم كه خود از التهابات بازار مي‌كاهد و در مجموع مي‌توان گفت كه بازار سكه و طلا روزهاي آرامي را مي‌گذراند.