:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۰
از سوی اعضای هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد مطرح شد:

دغدغه‌های فعالان صنعت فولاد

خبراقتصادی:اعضای هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران در نشستی به ارائه آمارهای تولید، واردات و صادرات فولاد پرداخته و مشکلات و دغدغه‌های این صنعت از سوی آنها تشریح شد.
کد خبر: ۹۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۷



در این نشست محمد رجایی رییس هیات‌مدیره، حمیدرضا طاهری زاده، رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن و سید رضا شهرستانی، جهانبخش شکری و بهادر احرامیان از اعضای رییس هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران حضور داشتند.
صادرات مواد خام خلاف مصالح ملی است
محمد رجایی رییس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این نشست بر اتکا به توانمندی داخلی تاکید کرد و آن را عاملی برای عبور از بحران دانست و گفت: بومی ساختن صنعت فولاد باید به عنوان اولویت نخست این بخش از سوی مسوولان ذی‌ربط مورد توجه قرار گیرد.
به گفته رییس هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران، ثبات مدیریت یکی از نکات کلیدی برای اداره امور کشور است و تغییرات مستمر مانع از پیشرفت در امور می‌شود.
وی تصریح کرد: امروز عزم ملی برای بهره گیری از توانمندی داخلی نداریم و عدم خودباوری موجب شده تا سرمایه‌های کشور به خارج انتقال پیدا کند، درحالی که جوانان پر توان کشور با دغدغه اشتغال مواجه هستند.
رییس هیات‌مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران گفت: سالانه حدود 17 میلیون تن سنگ‌آهن کشور صادر می‌شود که صدور این ماده معدنی خلاف مصالح ملی است.
محمد رجایی اظهار کرد: همواره موضوع جلوگیری از صدور مواد خام به عنوان یک مساله جدی مطرح است و اکنون باید از مسوولان ذی‌ربط پرسید که چرا سنگ‌آهن به شکل خام از کشور صادر می‌شود.
وی افزود: برخی از صادرکنندگان سنگ‌آهن این موضوع را مطرح می‌کنند که صادرات این ماده معدنی با عیار پایین صورت می‌گیرد، در حالی که باید پاسخ دهند، چرا سنگ‌آهن کم عیار ایران برای فولاد سازان چینی با بعد مسافت هزاران کیلومتری همچنان دارای ارزش اقتصادی است و ما از آن بی بهره ایم.
رجایی خاطرنشان کرد: چنانچه در ایران امکان بهره گیری از سنگ‌آهن کم عیار فراهم نشده، چرا تاکنون دولت نسبت به این موضوع توجه لازم را نداشته و کماکان این رویه خروج سنگ‌آهن تداوم دارد.
وی اضافه کرد: دست‌اندرکاران صنعت فولاد انتظار دارند تا دولت تکلیف صادرات سنگ‌آهن را روشن سازد و با توجه به مشکل صنعت و بررسی همه جانبه آن به گونه‌ای به اتخاذ تصمیم مبادرت نماید که مصالح ملی نیز در آن دیده شود.
رجایی تاکید کرد: قیمت گذاری واقع بینانه برای سنگ‌آهن صادراتی، نقش موثری برای حفظ حقوق ملت دربر دارد و در عین حال اعضای این انجمن با اصل صادرات این ماده معدنی مخالفت دارند.
سه دغدغه روز فولاد سازان
حمیدرضا طاهری زاده نیز در این نشست خبری گفت: طی ماه‌های اخیر بازار فولاد کشور به علت کمبود تخصیص ارز و عدم واردات مواد اولیه از پویایی برخوردار نبود.
وی صادرات محصولات فولادی را یکی از دغدغه‌های کنونی تولید‌کنندگان داخلی دانست و افزود: باید تدابیری اتخاذ شود تا صادرات به کشورهایی که در آنها بازار سازی و برندسازی شده از سر گرفته شود.
نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان فولاد با بیان اینکه در نشست‌های مشترک میان انجمن فولاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات فولاد در دست بررسی است، تصریح کرد: براساس این نشست‌ها قرار شده تا صادرات فولاد به بازارهای هدف صادراتی بزودی از سر گرفته شود.
وی نوسان نرخ ارز و بدهی‌های ارزی تولید‌کنندگان به بانک‌ها را نیز دومین دغدغه فولاد سازان در شرایط کنونی برشمرد و خاطرنشان کرد: بانک‌ها مصوبات جدید بانک مرکزی را در این خصوص تاکنون اعلام نکرده‌اند و طی بخشنامه‌های اخیر که در اسفند‌ماه جاری اعلام شده، بانک‌های عامل باید بدون تعلل بدهی‌های تولید‌کنندگان را که از پیش از مرداد‌ماه برای واردات ماشین‌آلات اقدام کرده‌اند با ارز مرجع تسویه کنند.
طاهری زاده مشکلات واردات مواد اولیه مبنی بر بیش بود ارزش که از طریق گمرک کشور ایجاد می‌شود را از جمله دغدغه‌های تولید‌کنندگان فولاد خواند و گفت: امیدواریم با رایزنی‌های صورت گرفته با واحد تعیین ارزش گمرک، بخشی از این مشکلات تا پایان سال‌جاری بر طرف شود.
وی درخصوص وضعیت بازار فولاد کشور طی سال آینده افزود: هم‌اکنون در زمینه تولید فولاد خام با رشد مواجهیم از این رو امید است که سال آینده نیاز کشور به واردات این مواد کمتر شود زیرا فولاد تنها محصولی است که خودکفا است و البته بخش خصوصی نیز در این زمینه بسیار فعال بوده است.
نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان فولاد همچنین گفت: با توجه به شرایط کشور پیش‌بینی خاصی برای بازار فولاد در سال آینده متصور نیست.
کاهش میزان واردات و مصرف فولاد
سید رسول خلیفه سلطانی، دبیرانجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران گفت: طی 11 ماهه امسال میزان تولید فولاد خام کشور به 13 میلیون تن رسید، درحالی که اقلام تولید شده در این بخش از مرز 16 میلیون تن گذشت.
وی افزود: عملکرد 11 ماهه امسال نشان می‌دهد که تولید فولاد خام در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد هفت درصدی داشت، در حالی که در این دوره آمار محصولات فولادی نسبت به 11 ماهه 1390 رشد دو درصدی را نشان می‌دهد.
وی در ارتباط با اقلام پرمصرف این بخش از قبیل تیرآهن، میلگرد و ورق اظهار کرد: تولید تیرآهن در این مدت به رقم 1.8 میلیون تن رسید که حدود 9 درصد در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته کاهش یافت.
همچنین میلگرد تولیدی به رقم 5.2 میلیون تن رسید که افت هفت درصدی را نسبت به 11 ماهه سال گذشته داشت، در حالی که آمار ورق با تولید 6.7 میلیون تن افزایش 13 درصدی را در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.
خلیفه سلطانی واردات فولاد خام در مدت 11 ماهه امسال را رقم 2.8 میلیون تن ذکر کرد که نسبت به دوره مشابه سال قبل هشت درصد کاهش یافت. علاوه بر این تولیدات فولادی وارداتی با کاهش 36 درصدی نسبت به دوره 11 ماهه سال 1390به رقم 3.2 میلیون تن رسید.
دبیر انجمن یاد شده خاطرنشان کرد: تیرآهن، میلگرد و ورق وارداتی در 11 ماهه امسال نسبت به سال گذشته به ترتیب 63، 33 و 32 درصد کاهش یافت.
وی در تشریح علل کاهش واردات تولیدات فولادی گفت: قیمت فولاد داخلی نسبت به قیمت جهانی کاهش یافته و این امر موجب شد تا به دلیل عدم صرفه واردات، واردکنندگان از این امر استقبال نکنند.
به گفته خلیفه سلطانی، آمار واردات فولاد خام در مدت 9 ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال 1390 کاهش یک درصدی داشت، اما ظرف دو‌ماه پس از این مدت در 11 ماهه با کاهش هشت درصدی روبه‌رو شد.
ادامه روند کاهشی واردات فولاد در سال آینده
سیدرضا شهرستانی عضو انجمن فولاد نیز در این نشست خبری با بیان اینکه مصرف فولاد در کشور، سال آینده روندی کاهشی خواهد داشت، گفت:‌ کاهش واردات در سال آینده ادامه دارد که این مساله فرصتی مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است تا تولید خود را افزایش دهند. وی از دولت خواست تا سال آینده صادرات فولاد آزاد شود؛ زیرا با توجه به روند کاهشی مصرف فولاد طی 3 سال اخیر در کشور پیش‌بینی می‌شود سال آینده نیز این‌ روند ادامه داشته باشد.
وی کندی اجرای طرح‌های عمرانی را دلیل اصلی کاهش مصرف فولاد در کشور عنوان کرد و افزود: در 11 ماهه امسال مصرف فولاد در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل 9 درصد کاهش یافت که پیش‌بینی می‌شود این روند در سال آینده نیز ادامه یابد.
تعرفه فروآلیاژ حذف شود
بهادر احرامیان، عضو انجمن فولاد نیز در این نشست خبری با تاکید بر لزوم حذف تعرفه فرو آلیاژ، گفت: یکی از مواردی که در تولید فولاد اثر زیادی دارد، بحث فروآلیاژها است که ماده اولیه اصلی در تولید فولاد خام محسوب می‌شود و با وجود آنکه محصولات فولادی تعرفه واردات ندارند امیدواریم تعرفه این ماده نیز حذف شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر واردات فروآلیاژ با تعرفه 25 درصدی صورت می‌گیرد که هزینه 200 میلیارد تومانی را بر کل فولادسازان کشور وارد می‌کند.
احرامیان افزود: این در حالی است که بخش زیادی از این هزینه نصیب تولیدکنندگان فروآلیاژ نیز نمی‌شود و به همین دلیل، کاهش این هزینه به نفع تولیدکنندگان خواهد بود.
وی همچنین با اشاره به کمبود قراضه آهن در کشور، گفت: به زودی واردات این محصول توجیه اقتصادی پیدا می‌کند زیرا مصرف آن در کشور رو به افزایش است.
تولید فولاد به صرفه نیست
جهانبخش شکری مدیرعامل شرکت جهان فولاد غرب ایران نیز در خصوص مشکلات فولادسازان گفت:سرمایه در گردش از مشکلات فولاد سازان در سال‌جاری بود، امسال با رشد قیمت، قیمت ارز سرمایه در گردش فولاد سازان سه برابر شده و این مشکلات ما را تشدید کرده است. وی اظهار کرد: از سویی بانک‌ها نیز با اعمال سیاست‌های انقباضی نسبت به قبل بسیار سخت‌گیرتر شده‌اند.
وی افزود: متاسفانه در سال تولید ملی آن‌طور که باید از فولاد سازان حمایت نشد.
شکری تصریح کرد: در حال حاضر تولید‌کنندگان به دلیل تعهد اخلاقی که در قبال جامعه در جهت ایجاد اشتغال دارند به فعالیت خود ادامه می‌دهند وگرنه تولید فولاد صرفه اقتصادی ندارد.