:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲

گوش آتی سکه به اخبار بدهکار نیست

دیروز بهای جهانی طلا در محدوده 1593 دلار و 8 سنت داد و ستد شد که نسبت به روز قبل از آن، با افزایش محسوسی رو به رو بود. به دلیل پایان ظرفیت کاهشی بازار، به نظر می‌رسد که قیمت طلای جهانی در روزهای آتی با روندی افزایشی روبه‌رو شود.
کد خبر: ۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶
در حالی که خرید فیزیکی طلا در آسیا، امروز موجب رشد اندک بهای این فلز زرد شده، چشم‌انداز مثبت اقتصادی و افزایش شاخص‌های سهام مانع از رشد بیشتر قیمت اونس طلا شده است. به گزارش وال استریت ژورنال، بهبود بازار مسکن و کار در آمریکا، سیستم مالی نسبتا آرام اروپا و احتمال کوتاه شدن مدت اجرای سیاست تسهیل پولی بانک مرکزی آمریکا، باعث احتیاط بیشتر خریداران طلا شده است.
در عین حال، دلار و سکه نقدی در بازارهای داخلی، روز گذشته در خلاف جهت هم پیش رفتند به طوری که قیمت دلار پس از دو روز کاهش، مجددا کمی افزایش پیدا کرد، اما قیمت سکه نقدی کاهش محسوسی را تجربه کرد. در همین حال روز گذشته دامنه تغییرات بازارهای آتی سکه نسبتا محدود بود و در هر دو سررسید منفی آغاز شد و تا پایان معاملات هم منفی ماند.
دیروز و امروز موعد تحویل سکه سررسید اسفندماه بوده است. روز گذشته دو سررسید فروردین و اردیبهشت به ترتیب با منفی 1.62 درصد و منفی 1.18 درصد، به قیمت یک میلیون و420 هزار و یک میلیون و 452 هزار تومان معامله شد. با توجه به این مساله می‌توان از تغییرات چند روز گذشته در این بازار که با بی‌توجهی نسبت به اخبار و عوامل اثرگذار بیرونی اتفاق افتاد، به روند خوداصلاحی بازار آتی سکه و ریسک گریزی معامله‌گران اطمینان حاصل کرد.
از سوی دیگر خبری درخصوص اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران به گوش می‌رسد. این تحریم‌ها که شامل 9 مقام ایرانی و یک شخصیت حقوقی جمهوری اسلامی ایران می‌شود به بهانه نقض حقوق بشر از سوی ایران، وضع شده است و قرار است از امروز اعمال شود. همچنین تحریم‌های پیشین این اتحادیه علیه ایران که به همین بهانه اعمال شده بود، به مدت یک سال دیگر یعنی تا آوریل سال 2014 میلادی تمدید شد. اما به نظر می‌رسد بازار همچنان به خبرهای این چنینی واکنش خاصی نشان نمی‌دهد چرا که قیمت سکه در بازار آتی با نوسان رو به رو نبود.
همچنین بنا به اطلاعیه بورس کالای ایران، زمان خاتمه جلسه معاملاتی قراردادهای آتی طی روزهای معاملاتی مورخ 1392.1.5 لغایت 1392.1.11 از ساعت 18 به ساعت 16 تغییر خواهد یافت. بر این اساس زمان و مدت هر یک از مراحل جلسه معاملاتی به شرح جدول همراه است:
منبع:  دنیای اقتصاد