:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۴.۹۹°
Updated in: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲

گسترش موبايل‌پوزها در كسب و كارهای خرد ايران

استفاده از موبايل‌بانك و موبايل‌پوز با سرعت رو به گسترش است و در شرايطي كه استفاده از كارت‌هاي اعتباري به جاي استفاده از پول نقد مزايايي مانند كاهش مصرف كاغذ و مراجعات مالي به بانك‌ها را دارد، استفاده از موبايل‌پوزها به‌شدت رشد كرده تا حتي افراد و شركت‌هاي تحويل‌دهنده غذا و كالا در منزل هم بتوانند با كارتخوان‌هاي خود كه متصل به تلفن همراه آنهاست، به بانك وصل شده و تراكنش بانكي انجام دهند و در نتيجه استفاده از كارتخوان‌هاي متصل به موبايل به‌شدت افزايش يافته است و نيازي به استفاده از خط تلفن ثابت نيست و از موبايل و موبايل‌پوزها مي‌توان براي پرداخت‌هاي الكترونيكي استفاده كرد.
کد خبر: ۹۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۹
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- احسان شمشيری-  علاوه بر موبايل‌پوزها كه در ايران نيز به‌شدت رشد كرده است، استفاده از تلفن همراه به جاي كارت‌هاي بانكي نيز در جهان رو به گسترش است و در آينده به جاي استفاده از كارت الكترونيكي، از تلفن همراه متصل به بانك مي‌توان به جاي كارت بانكي استفاده كرد و مشتري با تلفن همراه خود به دستگاه فروشنده يا تلفن همراه او يك حواله بانكي ارسال مي‌كند و از طريق ارتباط با بانك خود و دريافت كد مربوطه و تاييد آن، دستور پرداخت را صادر و بانك مربوطه به دستگاه فروشنده يك حواله بانكي ارسال مي‌كند و فروشنده از واريز پول و وجه كالا يا خدمات خود مطلع شده و معامله با مشتري را تاييد مي‌كند.

موبايل بانك‌ها و موبايل‌پوزها مي‌توانند ضمن كنترل و نظارت بيشتر مشتريان، امنيت بيشتري را براي مشتريان و حساب‌هاي بانكي فراهم كنند و ايجاد كد يا شماره بين بانك و تلفن همراه مشتري باعث ايجاد امنيت و اطمينان بيشتر در پرداخت‌هاي بانكي و تراكنش‌ها خواهد شد و سوءاستفاده‌كنندگان از كارت‌هاي اعتباري و رمز دوم يا رمز اينترنتي نمي‌توانند موفق به برداشت‌هاي غيرقانوني از كارت‌هاي بانكي شوند.  در برخي كشورها، استفاده از موبايل‌پوزها در خريدها و كسب و كارهاي كوچك به دليل افزايش فرهنگ پرداخت الكترونيك به‌شدت در حال رشد است و به تدريج موبايل بانك‌ها نيز ارتباط بين مشتري و فروشنده را از طريق تلفن‌هاي همراه و بدون نياز به كارتخوان‌ها فراهم خواهد كرد و فروشنده با ارسال صورت‌حساب به تلفن همراه مشتري، مبلغ خريد را اعلام و مشتري با تاييد آن، دستور پرداخت را به بانك اعلام و بين بانك و مشتري نيز يك كد رد و بدل شده و با اطمينان رقم پرداخت به حساب فروشنده وارد مي‌شود.
در ايران نيز موبايل‌پوز يا به اختصار MPOS كه شامل گوشي موبايل هوشمند يا تبلت، دستگاه موبايل‌پوز و برنامه نرم‌افزاري نصب شده روي دستگاه‌ها و لوازم جانبي است، با هدف پوشش‌دهي به سيستم پرداخت در بازار كسب و كارهاي خرد، مي‌تواند به افزايش سطح ايمني و اعتماد مشتريان و فروشندگان به تراكنش‌ها و عمليات بانكي منجر شود و علاوه بر پرداخت به مديريت منابع مالي و بانكي كمك خواهد كرد.

از سال ۲۰۰۹ به دليل همه‌گير شدن استفاده از گوشي‌هاي تلفن همراه هوشمند، بانك‌ها و شركت‌هاي پرداخت موضوع استفاده از تلفن همراه به جاي كارتخوان‌ها و كارت‌هاي الكترونيكي بانكي را مورد توجه قرار دادند و به تدريج سهم اين نوع پرداخت رو به افزايش گذاشت و در سال ۲۰۱۴ حدود ۵۳درصد از خرده‌فروشان كشور انگلستان مجهز به موبايل‌پوزها شدند و به دليل استفاده راحت‌تر و مقرون به‌صرفه بودن اين دستگاه و سازگاري آن با گوشي‌هاي تلفن همراه هوشمند افراد، ظرف زمان كوتاهي اين دستگاه به عنوان يكي از مهم‌ترين فناوري‌هاي عصر پرداخت در فروشگاه‌ها براي مصرف‌كنندگان به حساب آمد و پس از اين، استقبالي به‌ صورت فراگير در سراسر جهان نيز گسترش يافت.

در ايران نيز از سال ۲۰۱۴ موبايل‌پوز به ايرانيان معرفي شده و پيش‌بيني مي‌شود كه سهم آن در پرداخت‌ها و تراكنش‌ها افزايش يابد.

اقتصاد گردان

روش موبايل‌پوز به گوشي اسمارت‌فون با سيستم‌عامل‌هاي اندرويد و ‌آي او اس و وين، دستگاه موبايل‌پوز و بلوتوث پرينتر نياز دارد. با توجه به سيستم عامل گوشي تلفن همراه، نرم‌افزار موبايل‌پوز مربوط به آن سيستم عامل بايد نصب شود و مرحله بعدي اتصال دستگاه موبايل‌پوز به تلفن همراه از طريق بلوتوث است. فناوري بلوتوث در دستگاه موبايل‌پوز تعبيه شده است و قابليت اتصال به دستگاه‌هاي خارجي را دارد كه از يك كليد ۱۲۸ بيتي به صورت رمزنگاري براي يك اتصال امن با دستگاه‌هاي خارجي استفاده مي‌كند.

پذيرنده پس از نصب اپليكيشن و اتصال آن به موبايل‌پوز آماده استفاده از اين راهكار براي انجام يك فرآيند پرداخت مي‌شود.

پذيرنده پس از مراجعه مشتري جهت انجام تراكنش خريد، نرم‌افزار موبايل‌پوز را باز كرده و مبلغ مورد نظر را وارد مي‌كند و از مشتري شماره موبايل را دريافت كرده و در نرم‌افزار درج مي‌كند، مشتري مبلغ را روي موبايل‌پوز مشاهده كرده و اقدام به كشيدن كارت مي‌كند و رمز را روي دستگاه موبايل‌پوز وارد مي‌كند.

پس از انجام فرآيند‌هاي بالا براي انجام تراكنش خريد، تراكنش ۲۰۰ از سوييچ PSP شاپرك مي‌گذرد و به بانك صادر‌كننده مي‌رسد. تراكنش ۲۱۰ از سوييچ بانك صادركننده و از طريق شاپرك به تلفن همراه مي‌رسد و پس از انجام تراكنش ۲۱۰ موفق و دريافت كد پاسخ صفر رسيد تراكنش ديجيتال به پذيرنده و دارنده كارت نمايش داده مي‌شود. حال در اين مرحله در صورت موجود بودن دستگاه جانبي يعني همان بلوتوث پرينتر و در صورت در خواست مشتري رسيد ديجيتال به چاپ مي‌رسد و بعد از اين مرحله پاسخ تراكنش ۲۱۰ كه همان ۲۲۰ است براي PSP ارسال مي‌شود و PSP به محض دريافت تراكنش ۲۲۰ رسيد الكترونيكي را به دارنده كارت پيامك مي‌كند.