:
كمينه:۱۹.۸۴°
بیشینه:۲۰.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
در دوره 10 ساله 2016 – 2006 رخ داد

افزايش 8 درصدي سهم سرمايه هاي جايگزين در بازار بيمه اتكايي

از 595 ميليارد دلار سرمايه بيمه اتكايي جهان، ۸۱ میلیارد دلار سهم سرمايه جايگزين و شركت هاي جديد و اوراق بهادار بازار سرمايه است
کد خبر: ۹۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱

اقتصادگردان-  احسان شمشيري - روند افزايش سرمايه بيمه اتكايي در جهان طي سال هاي 2016- 2006 نشان مي دهد كه سهم سرمايه جايگزين و شركت هاي جديد از 4.4 درصد كل بازار اتكايي به 13.6 درصد در سال 2016 افزايش يافته و 8.2 واحد بيشتر شده است و رقم آن از 17 به 81 ميليارد دلار در 10 سال اخير رسيده و در سال 2016 از مجموع حدود 595 ميليارد دلار سرمايه بيمه اتكايي جهان، معادل 81 ميليارد دلار يا 13.6 درصد را سرمايه هاي جايگزين يا شركت هاي بازار سرمايه و اوراق بهادار تشكل داده است و بيمه هاي اتكايي سنتي سهم خود را به تدريج از دست داده اند و سهم بيمه هاي اتكايي سنتي به 86.4 درصد يا 514 ميليارد دلار كاهش يافته است

به گزارش اقتصادگردان  ، " سرمایه جایگزین ويا اوراق بهادار بيمه اي" در بازار بیمه و بیمه اتکائی و در طیف وسیعی از محصولات اوراق بهادار بیمه ای و وثیقه ای  به رکورد تازه اي دست یافته و به ۸۱ میلیارد دلار در جهان رسیده است و باعث شده تا بیمه هاي اتکائی 13.6 درصد از سهم بازارخود  را در برابر سرمایه های جایگزین از دست بدهند.

 روند افزايش سرمايه بيمه اتكايي در جهان طي سال هاي 2016- 2006 نشان مي دهد كه از مجموع 385 ميليارد دلار سرمايه بيمه اتكايي، معادل 368 ميليارد دلار مربوط به سهم شركت هاي بيمه سنتي اتكايي و 17 ميليارد دلار مربوط به سرمايه جايگزين يا شركت هاي بازار سرمايه و اوراق بهادار بوده است يعني سهم سرمايه جايگزين و شركت هاي جديد 4.4 درصد كل بازار اتكايي بوده است و سهم بيمه هاي اتكايي سنتي معادل 95.6 درصد بوده است.  

اين درحاليست كه به تدريج بر سهم اوراق بهادار و سرمايه هاي جايگزين و شركت هاي جديد و بورسي در بازار بيمه اتكايي اضافه شده و در سال 2016 از مجموع حدود 595 ميليارد دلار سرمايه بيمه اتكايي جهان، معادل 81 ميليارد دلار يا 13.6 درصد را سرمايه هاي جايگزين يا شركت هاي بازار سرمايه و اوراق بهادار تشكل داده است و بيمه هاي اتكايي سنتي سهم خود را به تدريج از دست داده اند و سهم بيمه هاي اتكايي سنتي به 86.4 درصد يا 514 ميليارد دلار كاهش يافته است. 

برخي كارشناسان گفته اند كه در سال ۲۰۱۵حدود  ۷۲ میلیارد دلار سرمایه جایگزین، تقریباً ۱۲/۵ درصد از ۵۶۵ میلیارد دلار سرمایه بیمه اتکائی جهان را به خود اختصاص داد و در سال 2016 به 13.6 درصد افزايش يافت و حال بايد ديد که آیا می توان انتظار داشت تا این روند برای سرمایه جایگزین در سال ۲۰۱۷ ادامه پیداکند.

البته از شدت رشد سهم سرمايه هاي جايگزين در 5 سال اخير تاحدودي كاهش يافته اما همچنان انتظار مي رود كه سهم اين نوع بيمه اتكايي افزايش يابد. 

شرکت های کپتیو فرصتی عظیم برای شرکت های واگذاركننده به وجود آورده اند و بازارهای سرمایه نیزنقش عمده ای در ارائه سرمایه های جایگزین مناسب نسبت به الگوهای سنتی بیمه اتکائی عرضه کرده اند و به تدريج اوراق بهادار بيمه اي در حال جايگزين شدن به جاي بيمه هاي اتكايي هستند. 

مطالعات نشان می دهد كه در سالهای اخیر شرکت های بیمه  به صورت مستقیم و به خصوص در پوشش حوادث فاجعه آمیز، برای پوشش ريسك خود، بجای شرکت های بیمه اتکایی سنتی به سمت بازار سرمایه روی آورده اند تا ريسك هاي بزرگ خود را از طريق اوراق بهادار بازار سرمايه پوشش دهند.

 شرکت های بیمه اتکائی از هر طرف نسبت به سرمایه گذاری های جایگزین مانند بازارهای سرمایه، کپتیوها و نهادهای وابسته به دولت تحت فشار هستند و از پوشش ریسک هایی محروم شده اند که پیش تر تنها توسط بیمه گران اتکائی انجام می پذیرفت اما حالا توسط اوراق بهادار بيمه اي در بازار سرمايه پوشش داده مي شود. 

بررسي هاي موسسه ای اوان بنفیلد در سال ۲۰۱۶ نشان مي دهد كه در ابتدا تصور بر این بود که رشد سرمایه جایگزین کاهش یابد اما ارقام در کل سال نشان میدهد که نرخ رشد نسبت به سال ۲۰۱۵ حفظ شده و در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۶ به اوج رشد خود رسیده است.

براساس تحلیل های AON سرمایه جایگزین از سال ۲۰۰۸ تاکنون سه برابر شده و رشد سریع تری را نسبت به سرمایه بیمه اتکایی سنتی داشته است. سرمایه بیمه اتکایی همچنان به روند صعودی خود ادامه داده و با ۵٫۳ درصد افزایش به ۵۹۵ میلیارد دلار در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۶ رسیده است.

 در حالي كه سرمایه بیمه اتکایی سنتی ۴٫۷ درصد در طول دوره افزایش یافته  اما سرمایه جایگزین ۹٫۶ درصد افزایش یافته و رشد آن حدود 5 واحد بيشتر بوده است که البته کمترین رشد گزارش شده در ۵ سال اخیر بوده است. این نتیجه نشان میدهد که ظرفیت سنتی با تمام ابزار در اختیار خود تلاش می کند که بر رشد سهم سرمایه جایگزین از بازار غلبه نماید.

بازار سرمایه به عنوان منبع جایگزین تامین سرمایه از یک سو تهدیدی برای بیمه گران اتکایی سنتی به بازار سرمایه به عنوان منبع جایگزین تامین سرمایه از یک سو تهدیدی برای بیمه گران اتکایی سنتی به حساب می آید و از سوی دیگر، اگر بیمه گران اتکایی مدل کسب و کار خود را با این شرایط تطبیق دهند و به طور فعال این سرمایه را مدیریت کنند می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.
سرمایه بیمه اتکایی سنتی ۴۵۷ درصد در طول دوره 2016- 2008 افزایش یافته و سرمایه جایگزین تنها ۹۶ درصد افزایش یافته است که کمترین رشد گزارش شده آن در ۵ سال اخیر بوده است. این نتیجه نشان میدهد که ظرفیت سنتی با تمام ابزار در اختیار خود تلاش می کند که بر رشد سهم سرمایه جایگزین از بازار غلبه نماید. 

سال ۲۰۱۶، سالی بسیار رقابتی برای بازار اوراق بهادار بیمه ای بود و بخش بیمه اتکائی سنتی باید در قیمت و شرایط به مبارزه می پرداخت. اما در نهایت، این سرمایه جایگزین بود که بهره وری خود را در بازار نشان داد و به یک رشد کامل و رکورد جدید در این سال دست یافت. همچنین، جالب توجه است که سرمایه جایگزین، سهم خود را از سرمایه بیمه اتکائی جهان نیز افزایش داده است.

 در سال ۲۰۱۵حدود  ۷۲ میلیارد دلار سرمایه جایگزین، تقریباً ۱۲/۵ درصد از ۵۶۵ میلیارد دلار سرمایه بیمه اتکائی جهان را به خود اختصاص داد. بايد ديد که آیا می توان انتظار داشت تا این روند برای سرمایه جایگزین در سال ۲۰۱۷ ادامه پیداکند.

در سالهای اخیر شرکت های بیمه مستقیم برای تهیه پوشش بجای شرکت های بیمه اتکایی سنتی به بازار سرمایه روی آورده اند، به خصوص در پوشش حوادث فاجعه آمیز، براساس تحلیلهای AON سرمایه جایگزین از سال ۲۰۰۸ تاکنون سه برابر شده و رشد سریع تری را نسبت به سرمایه بیمه اتکایی سنتی داشته است. سرمایه بیمه اتکایی همچنان به روند صعودی خود ادامه داده و با ۵٫۳ درصد افزایش به ۵۹۵ میلیارد دلار در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۱۶ رسیده است.

با وجود آنکه بیمه گران اتکائی سهم بالایی از حق بیمه خود را واگذار می نمایند، بیمه گران اتکائی سنتی ۲۰ درصد  از سهم بازار را طی ده سال گذشته از دست داده اند که بیشتر آن در رقابت با شرکت های کپتیو جدید از دست رفته است. این رقم قابل توجه است و شاید دلیلی برای چرایی اثرگذاری ورود ثابت ظرفیت از طرف بازار اوراق بهادار بیمه ای و ایجاد موج عظیم تغییر و تحول در بخش بیمه اتکائی باشد.