:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
شورای رقابت:راضی به ضرر خودروسازان نیستیم

انتقاد انجمن خودروسازان از دستورالعمل شورای رقابت

خبر اقتصادی: دبیر انجمن خودروسازان با بیان این‌که دستورالعمل شورای رقابت به نابودی صنعت خودروسازی منجر می‌شود گفت: اگر قرار بود چنین طرحی تصویب شود دیگر چه نیازی به گرفتن اسناد و مدارک از خودروسازان بود؟
کد خبر: ۹۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۷
6.9.86.jpg

به گزارش (ایسنا)، احمد نعمت‌بخش قیمت خودرو در شهریورماه سال جاری همان قیمت اسفند 90 دانست و توضیح داد:‌ در آن زمان خودروسازان ارز مرجع می‌گرفتند در حالی که در حال حاضر ما در تامین ارز مبادله‌ای نیز با مشکل روبرو هستیم، پس چنین توقعی که قیمت‌ها به شهریور برگردد اجرایی نیست و فقط به نابودی صنعت خودرو منجر خواهد شد.

وی با بیان این‌که در سال‌های گذشته خودروسازان به دلیل سیاست کنترل قیمت با فشار بسیار زیادی روبرو بودند تصریح کرد: ما در طول این سال‌ها بیش از دو هزار و 500 میلیارد تومان ضرر کردیم اما شرایط امروز قابل مقایسه با قبل نیست و در صورت پایین ماندن قیمتها در تولید با مشکل روبرو خواهیم شد.

دبیر انجمن خودروسازان اصلی‌ترین دلیل کاهش تولید خودرو را کمبود نقدینگی کارخانه‌های خودروسازی قلمداد کرد و گفت:‌ در سال گذشته علاوه بر این که در تامین ارز با مشکلات زیادی روبرو بوده‌ایم در دریافت تسهیلات بانکی نیز مشکل داشتیم به نحوی که بانک‌ها درصد زیادی از تسهیلات گذشته را در اختیار ما نگذاشتند و به همین دلیل افت تولید در سال جاری امری طبیعی است.

نعمت‌بخش شعار ملی بودن خودرو را به هیچ وجه در تعارض با نیاز ارزی خودروسازان ندانست و توضیح داد: درست است که میگوییم در برخی خودروها تا 90 درصد از خط تولید داخلی بوده است اما بیش از 70 درصد خودرو را مواد اولیه تشکیل می‌دهند که در بسیاری از این‌ها به خصوص در بخش قطعه‌سازی با مشکلات زیادی در تامین ارز مواجه بوده‌اند که حتی در برخی حوزه‌ها به افزایش چند برابری مواد اولیه نیز منجر شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه در حال حاضر خودروسازان در حال انجام آن هستند، در راستای مصوبه دولت است که با مصوبه اخیر شورای رقابت تضاد دارد امیدواریم دولت محترم تکلیف خودروسازان را مشخص کند که در چارچوب کدام طرح عمل کنند و محصولات خود را به فروش رسانند.



رئیس شورای رقابت:
راضی به ضرر خودروسازان نیستیم/کاهش تولید دلیل اصلی افزایش هزینه‌هاست

 


Mona Hoobehfekr-13-1.jpg

رییس شورای رقابت با تاکید بر این‌که دستورالعمل این شورا کاملا کارشناسی و حساب شده بوده است گفت: به هیچ وجه راضی به متضرر شدن خودروسازان نبوده و امیدواریم با همکاری‌های بیشتر به دستورالعمل قطعی قیمت خودرو دست یابیم.

جمشید پژویان با بیان این‌که اطلاعات و آمارهای درخواستی شورای رقابت تنها چند روز است که در اختیار این شورا قرار گرفته است اظهار کرد: ما از دو ماه پیش از خودروسازان درخواست کرده بودیم اطلاعات و آمارهای خود را به شورا ارائه دهند واگر تاخیری در بررسی قیمت خودرو بوده به دلیل دیر رسیدن همین مدارک و اسناد بوه است. باید به خودروسازان اطمینان دهم اگر بنا بود قیمتها بدون کارشناسی تعیین شود که دیگر نیازی به جلسه و بررسی نبود و با در نظر گرفتن تمام شرایط قیمت‌ها را اعلام خواهیم کرد.

وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، اصلی‌ترین دلیل افزایش هزینه‌های خودروسازان را کاهش تولید آن‌ها دانست و گفت:‌ اگر دوستان اعلام کنند فشار قیمتی زیادی را در طول سال‌های گذشته متحمل شده‌اند پس چطور به تولید بیش از یک میلیون و 650 هزار خودرو دست یافته‌اند؟! دلیل اصلی این امر سرشکن شدن قیمت‌ها به دلیل تولید انبوه بود که حالا کاهش تولیدات هزینه‌های بیشتری را برای خودروسازان به وجود آورده است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: معتقدیم افزایش قیمت ها به هیچ وجه تعمدی نبوده و مسائلی مانند تحریم و فشار ارزی دشواری‌های زیادی را برای خودروسازان بوجود آورده است. در عین حال تلاش خواهیم کرد تا نرخ تورم شش ماهه دوم 91 را به صورت بخشی محاسبه کنیم تا هم به کاهش قیمت‌ها منجر شود و هم جلوی ضرر تولیدکنندگان گرفته شود.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
0
2
تعرفه خودورهای خارجی رو بردارین تا مشتریان حق انتخاب داشته باشند و در بازار رقابتی حاکم بشود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
0
2
صنعت خودرو سازی که خودروهای بی کیفیت و یا به عبارتی کابین مرگ تولید میکند همان بهتر که نابود شود
کارشناس اقتصادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
0
3
هزینه ثابت شرکت باید رفته رفته صفر گردد چرا که در طی سالهای کاری هزینه ثابت کم شدهو هیچ هزینه ای بابت هزینه ثابت نباید روی تولیدات کشیده شود چرا خودرو سازی به جای کم کردن هزینه ثابت آن را از 1300 به 2500 افزایش داده