:
كمينه:۲۲.۶۲°
بیشینه:۲۳.۷۹°
Updated in: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
معاون مهندسی گروه سایپا :وابستگی 50 درصدی خودروسازی به ارز

انتقاد از شیوه برخورد با قیمت گذاری تولید کنندگان

خبر اقتصادی:معاون مهندسی سایپا از بی عدالتی در افزایش قیمت کالاهای داخلی انتقاد کرد و اظهار داشت چرا باید قیمت بیشتر اقلام وکالاهای مصرفی نظیر لبنیات و مواد خوراکی که هیچ وابستگی به ارز ندارند 2 و نیم برابر شود و با کوچکترین تغییر قیمت در مواد صنعتی این موضوع مورد انتقاد قرار گیرد.
کد خبر: ۹۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶


به گزارش سایپانیوز، مرتضی شفیعی معاون مهندسی گروه خودروسازی سایپا دیشب 20 اسفند در گفت و گوی ویژه خبری با انتقاد از تعریف رئیس شورای رقابت از مقوله خودروی ملی اظهار داشت: مفهموم خودروی ملی این است که این خودرو با برند شرکت خاص و طراحی و مالکیت معنوی تولید کننده باشد و شرکت توان تغییر، صادرات و نظیر آن را داشته باشد.
وی افزود: اصولاً مفهوم کالای ملی این نیست که 100 درصد آن کالا در داخل تولید شود و این رابطه حتی در باره بزرگترین خودروسازان جهان نیز صدق می کند و اگر دور تا دور اروپا هم دیوارکشده شود تمام خودروسازان بزرگ اروپا ورشکست خواهند شد.
معاون مهندسی سایپا ادامه داد: با این تعاریف باید پذیرفت، تولید کنندگان داخلی دیگری همچون فولاد مبارکه و امثال آن با شرایط مستقیم تورم و دیگر مسائل در حال تولید هستند و قیمت محصولاتشان با توجه به این مسائل افزایش می یابد و به همین ترتیب در تمام کالاهای دیگر حتی کالاهای مصرفی نظیر شیر و مواد خوراکی که هیچ وابستگی به مبادلات ارزی ندارد 2.5 تا سه برابر افزایش قیمت ایجاد شده است و باید بررسی کرد که این تغییرات در مواد صنعتی که حداقل وابستگی اشان به ارز 40 تا 50 درصد است چگونه خواهد بود.
شفیعی افزود: اگر قرار است دوستان ما درشورای رقابت ملاک قیمت گذاری را بر شهریورماه صورت بدهند من علاقه مندم به این نکته توجه اشان را جلب کنم که با مراجعه به بورس کالا و بررسی مسائل مختلف نظیر قیمت ارز در آن تاریخ  و ملاحظات دستورالعمل های بانک مرکزی بین شهریور ماه از دیگر فاکتورهای افزایش قمیت در اقلام دیگر اطلاع کسب کنند.
شفیعی با اشاره به افزایش هزینه های واردات قطعه سازان در گشایش ال سی ها تصریح کرد: در گذشته گشایش ال سی ها با 20 تا30 درصد صورت می پذیرفت درحالیکه در حال حاضر ما با 135 درصد گشایش اعتبار می کنیم.
 معاون مهندسی سایپا اذعان کرد : اینها بحث های بدیهی است که به دفعات انجام شده و محاسبات ما پنهان نیست و با بررسی ها متعدد می توان از خیلی از موانع و مشکلات اطلاع کسب کرد.
شفیعی با اشاره به سخنان دکتر رحیمی در مراسم رونمائی خودروهای سایپا تصریح کرد: همین امروز معاون اول رئیس جمهور کشور عنوان کردند ما می دانیم خودروسازان دچار خسارت شده اند و زیان شدیدی دیدند  و این سخنان نشان از حصول اطلاعات مورد نظر  می دهد.
وی تاکید کرد: ما باید به این عنایت داشته باشیم یک موقع تصمیم کلان کشور هست که به دلایل مختلف تولید کننده ای همچون خودروسازی زیان دیده و زیر قیمت تمام شده شد باید بفروشد که بحث دیگری است و بطور کل در راستای منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی است، اما یک زمانی هم میخواهیم بحث کارشناسی در باره افزایش قیمت ها ترتیب بدهیم؛ ما باید طوری صحبت کنیم که17 میلیون تومان یعنی 5 هزار دلار! کدام خودرو در دنیا وجود دارد که هم ABS  و آپشن های دیگر داشته باشد و با قیمت 5000 دلار عرضه شود؟این اتفاق در حالی صورت گرفته است که در گذشته که قیمت ارز 1000 تومان بود مقایسه ها از همین طریق صورت می گرفت و می گفتند پراید 8000 هزاردلاری می فروشند ولی الان کسی به 5000 دلاری بودن پراید توجه نمی کند.