:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
درصورت موافقت دولت انجام مي‌شود

عرضه بنزین در بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی اعلام کرد: درصورت موافقت دولت امکان معامله پنج فراورده اصلی نفت نظیر بنزین در بورس انرژی وجود دارد.
کد خبر: ۹۰۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۲

معاملات چهارمین بورس فعال ایران ازروزشنبه با معاملات زغال سنگ، قطران و برق رسما آغاز شدو دیروز هم در دومین روز فعالیت بورس انرژی 2316مگاوات برق به ارزش 81میلیون و 600هزار تومان در این بورس مبادله شد.همزمان با دومین روز فعالیت بورس انرژی شاپور محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان معامله بنزین هم در بورس انرژی وجود دارد یا خیر گفت:درصورت موافقت و تأیید دولت امکان معامله پنج فراورده اصلی نفت نظیر بنزین، گازوئیل، نفت سفید و غیره در بورس انرژی وجود دارد.

وی با بیان اینکه فعلا معامله این محصولات در دستور کار دولت قرار ندارد، گفت: در حال حاضر برنامه پذیرش و عرضه فراورده‌های نفتی به غیراز نفت خام در دستور کار نیست مگر اینکه دولت تأییدیه‌ای صادر کند که امکان انجام این معاملات فراهم شود اما تا آن زمان عرضه مشتقات نفتی و محصولاتی مانند نفتا و نفت کوره صادراتی در بورس انرژی وجود دارد.

مدیرعامل بورس انرژی توضیح داد:عرضه بنزین در بورس انرژی منوط به اجرای سیاست‌های هدفمند‌سازی‌ یارانه‌هاست. شاید دولت با اجرای کامل طرح هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها پس از آن مجوز دادوستد فراورده‌های اصلی نفت را در بورس انرژی صادر کند.به گفته وی هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها به عرضه بنزین در بورس انرژی کمک می‌کند و موجب می‌شود امکان عرضه بنزین در بورس انرژی به‌وجود بیاید.
وی در مورد انجام معاملات اوراق سلف نفتی و نفت خام در بورس انرژی گفت:اوراق سلف نفتی در بورس انرژی پذیرفته شد اما در این زمینه وزارت نفت باید اعلام آمادگی کند. در مورد نفت خام هم همینطور است و وزارت نفت باید آمادگی خود را برای عرضه نفت خام در بورس انرژی اعلام کند.