:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۲

پاسخگویی به شکایات سازمان بورس ظرف ۲۵ روز

مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طبق آماری که از سامانه سمتا گرفته ایم؛ سازمان بورس و اوراق بهادار در بازه زمانی ۲۵ الی ۲۶ روزه یک شکایت را پاسخ می دهد.
کد خبر: ۸۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
اقتصادگردان- سیدمرتضی شهیدی درباره اقدامات دولت یازدهم در زمینه راه اندازی سامانه سمتا اظهارداشت: یکی از اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در دولت یازدهم افتتاح سامانه سمتا است؛ پیش از راه اندازی این سامانه، ما به عنوان مرجع نظارتی بازار سرمایه شکایت هایی را از طرف سرمایه گذاران دریافت می کردیم که تمامی این شکایات به صورت حضوری یا کتبی انجام می شد.

وی ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به حجم بالای این شکایت ها، ضرورت ساماندهی و همچنین الکترونیک کردن رسیدگی به شکایات، اقدام به راه اندازی سامانه سمتا کرد.

مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه برای بهره برداری از سامانه سمتا ابتدا لازم بود یکسری زیرساخت های اطلاعاتی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: از جمله این زیرساخت ها می توان به اتصال سامانه سمتا به سامانه کُدال (عامل اطلاعاتی بین سازمان بورس و اوراق بهادار و ناشران) اشاره کرد؛ در نتیجه این پیگیری ها سامانه مدیریت پیگیری تخلفات و رسیدگی به شکایات (سمتا) در آذرماه ۱۳۹۴ افتتاح شد.

شهیدی درباره لزوم راه اندازی این سامانه تصریح کرد: ماده ۲۵ قانون ارتقای سلامت نظام اداری دستگاه های اجرایی را ملزم به تجدیدساختار و تجدیدنظر در فرآیند رسیدگی به شکایت ها کرده است؛ در همین راستا سازمان بورس و اوراق بهادار سامانه سمتا را راه اندازی کرد.

وی توضیح داد: ماده ۲۵ حداکثر یک بازه زمانی ۳۰ روزه را برای پاسخگویی به شکایات پیش بینی کرده است اما خوشبختانه طبق آماری که از سامانه سمتا گرفته ایم؛ سازمان بورس و اوراق بهادار در بازه زمانی ۲۵ الی ۲۶ روزه یک شکایت را پاسخ می دهد. در بعضی مواقع ما شکایت دریافت شده را مستقیم به خود ناشر اوراق بهادار ارسال می کنیم و از ناشران پاسخ می خواهیم که در صورت داشتن مدارکی خلاف مدعی، مدارک مربوطه را به ما ارائه کنند تا آن را برای شاکی ارسال کنیم؛ در غیر این صورت ناشر را ملزم به انجام تعهدات می کنیم.

مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تمام مراحل پیگیری شکایات علاوه بر فضای مجازی توسط پیامک نیز به فرد شاکی گزارش می شود. بعضی از شکایات مربوط به واحدهای نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار است. شکایات رسیده مورد بازرسی قرار می گیرد و در صورتی که شکایت شاکی ناشی از سوء برداشت باشد؛ واحدهای نظارتی از طریق سامانه سمتا توضیحات لازم را می دهند.

شهیدی درباره کمک این سامانه به دولت در بازار سرمایه اظهارداشت: زمانی که سرمایه گذار احساس کند نهاد ناظر و اشخاص فعال در بازار سرمایه به قید فوریت شکایات را بررسی و اقدام به پاسخگویی می کند، اعتماد سرمایه گذار جلب می شود؛ مزیت دیگر، کاهش حجم ورودی پرونده های محاکم و حذف بوروکراسی اداری است.

وی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در سال جاری حدود ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده محاکم را از طریق سامانه سمتا رسیدگی کرد، ادامه داد: پرونده هایی که هر کدام می توانستند تبدیل به پرونده های کاغذی شده و به مراجع قضایی ارجاع داده شوند اما ما توسط سامانه سمتا توانستیم این پرونده ها را داخل سازمان بورس و اوراق بهادار رفع و رجوع کنیم؛ بنابراین این سامانه می تواند در راستای پیشگیری از وقوع تخلفات راهگشا باشد. سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور جلوگیری از وقوع تخلفات به قوه قضاییه کمک می کند.

مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار با ابراز تاسف از آشنایی ناکافی سرمایه گذاران با این سامانه گفت: سرمایه گذاران باید بدانند که چنین سامانه ای وجود داشته و می توانند به آن مراجعه کرده و شکایات خود را ثبت کنند تا ظرف مدت مقرر پاسخ خود را دریافت کنند؛ این سامانه در صفحه اول سازمان بورس و اوراق بهادار تحت عنوان سامانه شکایات ثبت شده است. سرمایه گذاران پس تکمیل اطلاعات و طرح شکایات خود، کد رهگیری دریافت می کنند.