:
كمينه:۱۳.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
طی سال گذشته صورت گرفت؛

جلوگیری از خروج 200 هزار دلار ارز با تولید 45 هزار دز مالئین در موسسه رازی

رئیس بخش توبرکولین موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به اینکه در سال گذشته، 45 هزار دز مالئین در این موسسه تولید شده است، گفت: با توجه به اجرای برنامه کنترل، مبارزه و ریشه‌کنی بیماری مشمشه در ایران، سالانه کمتر از 100 مورد از این بیماری در کشور مشاهده می‌شود.
کد خبر: ۸۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- دکتر نادر مصوری با اشاره به تولید 45 هزار دز مالئین در سال گذشته اظهار کرد: با این میزان تولید در سال95 از خروج حدود 200 هزار دلار ارز از کشور جلوگیری به عمل آمده است.

وی تاکید کرد: مالئین از جمله محصولات استراتژیک است که در صورت عدم تولید آن توسط این موسسه، واردات آن به این کشور به سادگی امکان‌پذیر نیست و بی‌شک کشور در صورت انتشار این بیماری دچار مشکل می‌شود.

رئیس بخش توبرکولین موسسه رازی افزود: مالئین برای شناسایی بیماری مشمشه در تک‌سُمی‌ها از جمله اسب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اجرای برنامه مبارزه با مشمشه در کشور تصریح کرد: بر اساس این برنامه‌ریزی و تولید مالئین توسط موسسه رازی، در حال حاضر در کشور کمتر از 100 مورد بیماری مشمشه به طور سالیانه مشاهده می‌شود.

دکتر مصوری خاطرنشان کرد: باید به این نکته اذعان کرد این بیماری در 5 سال اخیر سیر افزایشی داشته که دلیل آن نیز تردد غیرمجاز تک‌سُمی‌ها در مرزهای کشور است.

رئیس بخش توبرکولین موسسه رازی با تاکید بر اینکه برنامه کنترل، مبارزه و ریشه‌کنی بیماری مشمشه در ایران در حال اجراست، گفت: این درحالی است که هیچ‌گونه آماری از این بیماری در کشورهای همسایه ایران وجود ندارد و در همین راستا، برنامه‌ای برای ریشه‌کنی این بیماری (به جز در ترکیه) اجرا نمی‌شود.