:
كمينه:۲۱.۵۱°
بیشینه:۲۲.۷۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
به استناد برنامه های مختلف گوگل از نظر پژوهشی و رسانه ای

20 استاد اقتصاد برتر ايران در كشورهاي جهان از هاشم پسران تا... بیشترین جستجوی رسانه ای گوگل از محسن رنانی تا ....

افراد صاحب نام دیگری که از حسین پیرنیا تا حسین عظیمی، محمد طبیبییان، موسی غنی نژاد، مسعود نیلی، فرشاد مومنی، منوچهر فرهنگ، قدیری اصلی، رحمت اله نیکنام، ابراهیم رزاقی، علی مدنی، رئیس دانا، تیزهوش، تمدن، فرجی دانا، زند حقیقی، و... را شامل می شود جایگاهی والا در مباحث اقتصاد ایران دارند که ممکن است کمتر در موتورهای جستجوی گوگل مورد توجه باشند اما قطعا در تاریخ اقتصاد ایران نام آوران فراموش نشدنی هستند و چند نسل از بهترین اقتصاددانان جهان را به جامعه ایران تحویل داده اند
کد خبر: ۸۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰
اقتصاد گردان - محسن شمشیری: علاقه مندان به مسائل اقتصادی ایران، بیشترین تعداد نام های استادان اقتصاد ایرانی دانشگاه های داخل و خارج کشور که در اینترنت و موتورهای جستجوی گوگل پیگیری می کنند شامل نام محمد هاشم پسران، محسن بهمنی اسکویی، اسفندیار معصومی، جواد صالحی اصفهانی، هادی صالحی اصفهانی است که در رتبه های اول تا پنجم جستجوی اینترنتی در زمینه پژوهش های اقتصادی هستند. 

هاشم پسران - صالحی اصفهانی

در رتبه های ششم تا دهم نیز محمد رضا فرزانگان، کامیار محدث، علیرضا تقوی، حسن قلی پور فریدونی، مهدی رئیسی هستند. 
همچنین رتبه های 11 تا 20 این لیست شامل حسن حکیمیان، امیرکرمان، فرهاد تقی زاده، علی شوریده، حسین میرشجاعیان، محمدرضا لطفعلی پور، فیروز فلاحی، سیدعلی مدنی زاده، علی دادپی و روزبه حسینی است. 
همان طور که از نام ها مشخص است غیر از5 نام اول، بقیه افراد جوان و جزو اقتصاددانانی هستند که در یک دهه اخیر به لیست نام آوران و صاحبان نام در مباحث علمی اقتصادی داخل و خارج اضافه شده اند... 

بر اساس تعداد استنادات (citations) اقتصاددانان ایرانی در پایگاه گوگل پژوهشگر (scholar.google.com)، دکتر هاشم پسران، اقتصاددان سرشناس ایرانی، که حتی شانس دریافت جایزه نوبل در سالهای گذشته را داشته است، با 61945 استناد تا 22 اسفند 1395 بیشترین تعداد استناد را در بین سایر اقتصاددانان ایرانی داشته است. ایشان اکنون در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا مشغول هستند . پیش از این در دانشگاه کمبریج برینانیا حضور داشتند.  پس از ایشان دکتر محسن بهمنی اسکویی از دانشگاه ویسکانسن آمریکا با 11792 استناد در رتبه دوم، دکتر اسفندیار معصومی از دانشگاه اموری آمریکا با 3586 استناد در رتبه سوم، دکتر جواد صالحی اصفهانی از دانشگاه ویجینیا تک آمریکا با 3242 استناد در رتبه چهارم و دکتر هادی صالحی اصفهانی از دانشگاه ایلینویز آمریکا با 2035 استناد در رتبه پنجم قرار دارند علاوه بر ده اقتصاددان برتر، سایر اقتصاددانان ایرانی که بیش از 15 استناد طبق گوگل اسکولار داشته اند به ترتیب رتبه در جدول زیر آمده است.
 نکته قابل توجه این است که از 32 تنی که در جدول آمده 13 تن در دانشگاه های ایران مشغول به کار هستند


بهمنی اسکویی

اسفندیار معصومی


البته افراد صاحب نام دیگری که از حسین پیرنیا تا حسین عظیمی، محمد طبیبییان، موسی غنی نژاد، مسعود نیلی، فرشاد مومنی، منوچهر فرهنگ، قدیری اصلی، رحمت اله نیکنام، ابراهیم رزاقی، علی مدنی، رئیس دانا، تیزهوش، تمدن، فرجی دانا، زند حقیقی، محمد علی همایون کاتوزیان، جهانگیرآموزگار، محمد نقی زاده،  نوریل روبینی، هما کاتوزیان، سهراب بهداد، کامران مؤید دادخواه، مسعود کارشناس،  مرتضی قره باغیان، محمد ابراهیم یاوری، طهماسب مظاهری، حسن سبحانی، احمد میدری، علی طیب نیا، جمشید پژویان، احمد سیف، فرهاد نعمانی، حسن حکیمیان،  حمید زنگنه، فرهاد نوربخش،  سیروس بینا، ناصرپاکدامن، منوچهر پروین، هاشم دژم بخش، علی رهنما، حسین عسکری، پروین علیزاده، محسن فردمنش، فاطمه اعتماد مقدم، عباس میرآخور، علی فاطمی،  فرهاد نعمانی، وحید نوشیروانی، فرزاد محمودی، رضا حمزه ای، حمید مهتدی، حمید محمدی، رضا فرجاوند، علی اکبری، هوشنگ بهشتی، آرمان منصوریان، هوشنگ امیراحمدی،و... را شامل می شود جایگاهی والا در مباحث اقتصاد ایران دارند که ممکن است کمتر در موتورهای جستجوی گوگل مورد توجه باشند اما قطعا در تاریخ اقتصاد ایران نام آوران فراموش نشدنی هستند و چند نسل از بهترین اقتصاددانان جهان را به جامعه ایران تحویل داده اند.  







محسن رنانی در صدر جستجوی رسانه ای اقتصاد دانان ایران 


بر اساس تعداد «نتیجه جستجو» برای اقتصاددانان ایرانی در پایگاه گوگل (google.com)، «دکتر محسن رنانی»، اقتصاددان پرتلاش و نواندیش اصفهانی، در جستجویی که 22 اسفند 1395 انجام شد بیشترین تعداد نتیجه را در بین سایر اقتصاددانان ایرانی داشت.

علاوه بر «نتیجه جستجو»، «روند جستجوی گوگل» (trends.google) نشان می دهد که چقدر در مورد یک اقتصاددان، جستجو انجام شده است. این ابزار گوگل، امتیاز افراد را بر اساس بیشترین و کمترین جستجوی انجام شده بین صفر تا 100 نرمال می کند. امتیاز و رتبه 10 اقتصاددان برتر ایرانی طی یک سال اخیر در جدول زیر آمده است که بر اساس این معیار نیز «دکتر محسن رنانی» در صدر قرار گرفته است. رتبه و نتایج رتبه های 11 تا 30 نیز در جدول دیگر گزارش شده است.