:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۷.۷۹°
Updated in: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
تعریف اوراق در دو بخش ارزی و ریالی/ نرخ سود ریالی بعد از 3 سال 87 درصد است

تشریح جزییات و نحوه محاسبه سود اوراق سلف نفتی

خبراقتصادی:مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت:عرضه این اوراق درسال 92 برای توسعه بخش نفت و گازاست اوراق سلف نفتی در دو بخش ارزی و ریالی تعریف شده است،در بخش ارزی حداقل در صورتی که قیمت نفت با قیمت روز معامله شود، 10 درصد سود خواهیم داشت و در بخش ریالی با نرخ مبادلاتی می تواند مورد محاسبه قرار گیرد که دارای سود 87 درصدی برای سه سال خواهد بود
کد خبر: ۸۹۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۷
خبرگزاری فارس: نحوه محاسبه سود اوراق سلف نفتی/ درباره واگذاری بخش‌های خاکستری نفت باید تأمل کرد


احمد قلعه‌بانی امروز در آئین راه‌اندازی بورس انرژی اظهار داشت: اوراق سلف نفتی با همکاری بورس و با اخذ مجوز از بورس و مجمع شرکت ملی نفت در مراحل نهایی انتشار قرار دارد و در حال برگزاری جلساتی با بانک مرکزی برای گرفتن آخرین نقطه نظرات آنها در این باره هستیم و در صورت ارائه مجوزهای بانک مرکزی اولین عرضه اوراق سلف اوایل سال 92 برای بخش نفت و گاز محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه اوراق در دو بخش ارزی و ریالی تعریف شده‌اند، گفت: در بخش ارزی در صورتی که قیمت نفت با قیمت روز محاسبه شود، 10 درصد سود به همراه خواهد داشت، در بخش ریالی فروش با نرخ مبادلاتی محاسبه می‌شود و بعد از 3 سال نرخ سود آن 87 درصد خواهد بود و اگر نفت بیش از آن فروش رفت، سرمایه‌گذار می‌تواند از مزایای آن و سود حاصله بهره‌مند شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه برای توسعه سرمایه گذاری در نفت و گاز بخش نقاط حاکمیتی قرار ندارد، اما نقش ابزار بخش حاکمیت را بر عهده دارند، گفت: در بخش پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها اتفاقات خوبی افتاده و عرضه‌ها در چند سال آینده به پایان خواهد رسید، اما در شرکت ملی نفت در حال مطالعه واگذاری بخشی هستیم که آن را بخش خاکستری می‌نامیم.

وی اضافه کرد: بخش‌های خاکستری ابزاری در بخش بالا دست هستند که از جمله آنها می‌توان به پالایشگاه‌های گازی اشاره کرد که برای تولید گاز ضروری هستند.

قلعه‌بانی افزود: از جهتی می‌توان گفت این پالایشگاه‌ها هم قابل واگذاری هستند، اما باید مکانیزمی تعریف کنیم که از محل درآمد بعضی پالایشگاه‌ها با سود مطمئن به مردم واگذار شود، تا بخشی از منابع مورد نیاز توسعه نفت از این طریق تامین شود.

وی اظهارداشت: تلاش می‌کنیم مانند سال گذشته که فرآورده‌هایی مانند نفت کوره و ال‌پی‌جی و یک محموله نفت خام در بورس کالا عرضه کردیم بتوانیم با کمک بورس انرژی ، نفت کوره، نفت خام، میعانات گازی، ال‌پی‌جی و امثال آن را به بخش خصوصی عرضه کنیم.

قلعه‌بانی تصریح کرد: امروز می‌تواند روز بزرگی برای ایجاد شفافیت در بخش انرژی و همچنین آغاز ایجاد پایگاه قیمت‌گذاری انرژی در منطقه باشد.