:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
مجید امامی روند قیمت در 8 سال اخیر را بررسی کرد

اثر تحولات محیط کلان اقتصاد بر شاخص سهام شرکت مخابرات

دو روند صعودی و دو روند نزولی در قیمت های هشت سال گذشته اتفاق افتاده است.روند صعودی نخست رشد 187 درصدی، روند نزولی نخست افت 56 درصدی، روند صعودی دوم رشد 109 درصدی وروند نزولی دوم ازآذر92 شروع و تا سال 95 ادامه داشته است
کد خبر: ۸۸۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
اقتصاد گردان – مجید امامی: بر اساس رنکینگ سالانه  نشریه بین المللی مید  ( MEED)  شرکت مخابرات ایران توانسته برای مدتی عنوان یازدهمین شرکت بزرگ خاورمیانه را از آن خود کند.

هر چند در حیطه رقابت به مرور این جایگاه را از دست داده است. اما این شرکت به عنوان یکی از بزرگ ترین سازمانهای کشور، جایگاهی راهبردی  در توسعه اقتصادی و اجتماعی دارد ومتعاقب  بر عهده گرفتن مدیریت یکی از حیاتی ترین عناصر زیر ساختی، اهداف و وظایف مهمی را در اساسنامه خود تصریح کرده که وسعت زیاد حیطه جغرافیایی فعالیت و تنوع بالای خدمات را بدنبال داشته است.
خدماتی که نهایتا منجر به جریان درآمدی قابل توجهی  به این شرکت شده و باعث شده  فعالان بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار   و سایرناظرین اقتصادی و بازرگانی و البته ذینفعان با مشاهده حجم عظیم سرمایه گذاریهای انجام شده توسط این شرکت و نیز توسعه روزافزون ارتباطات و توسعه بازار های وابسته به فناوری اطلاعات و افزایش مداوم تقاضای خدمات مخابراتی، بطور معقول انتظار احراز رتبه اول در بین شرکتهای کشور و درآمدزایی بسیار بالای این شرکت را داشته و سود و حاشیه سود زیادی را برای آن پیش بینی کنند. 
همچنین بسیاری در مقابله با تنگناهای اقتصادی، کمبود نقدینگی  در شرکت مخابرات را دور از انتظار می دانند واین اعتقاد در ذهن آنان تقویت شده که  بازده مالی آتی این سرمایه گذاری ها باید حداقل به میزانی باشد که مانع از بروز مشکلات مالی و نقدینگی برای شرکت شود ومانع ازبروز اختلال در مسیر توسعه صعودی یکنوای آن شود. 
انتظاری که به هیچ وجه برآورده نشده و آمارها و گزارشات رسمی گوناگون تایید کننده وجود مشکلات اساسی در سیستم مالی، تشکیلاتی، مارکتینگ و برنامه ریزیهای استراتژیک اقتصادی در این شرکت است.
 شرکت مخابرات ایران علیرغم توانایی بالقوه برای حفظ رده اول در میان شرکتهای ایرانی، در عمل موقعیتی غیر قابل قبول برای خود بوجود آورده است. جدول زیر که بر اساس گزارش مرکز رتبه بندی شرکت های برتر سازمان مدیریت صنعتی  IMI_100 برای سال 93 تهیه شده  جایگاه شرکت مخابرات در بین 500 شرکت بزرگ کشور را نشان داده است.


   

عنوان

مقدار (میلیاردریال)

رتبه در بین شرکتهای ایران

رتبه شرکتهای گروه ارتباطات و مخابرات در جهان

شاخص های اندازه و رشد

 

میزان فروش و درآمد

103810/4

15

6

رشد فروش

 

76

 

ارزش افزوده خالص

44699/5

6

 

میزان دارایی

216884

16

7

شاخص های سود آوری و عملکرد

 

سود آوری

28794

9

6

رشد سود

22/6 درصد

45

 

حاشیه سود

27/7

28

 

بازده دارایی

13/3 درصد

46

 

گردش دارایی

0/5 درصد

69

 

بازده ارزش ویژه

34/8 درصد

60

 

شاخص های نقدینگی

 

جریان خالص وجوه ناشی از عملیات به فروش

0.375

53

 

جریان خالص وجوه ناشی از عملیات به سود

1.9

53

 

نسبت جاری

0.97

53

 

شاخص های بدهی

 

نسبت بدهی

3.6

12

 

پوشش هزینه بهره

84.4

12

 

شاخص های بازار

 

ارزش بازار

129126

7

 

بازده بازار حقوق صاحبان سهام

0.21

30

 

نسبت P/E

6.7

12

 

نسبت قیمت سهم به ارزش دفتری هر سهم P/B

1.9

15

 

  تنزل دائمی و سال به سال رتبه شرکت در رنکینگ (MEED) و نیز وضعیت شاخصهای عملکردی در  جدول هرگونه تردید در مورد وجود مشکلات اقتصادی و مالی اساسی که گریبانگیر شرکت شده و آنرا از جایگاه در خور به زیر کشیده را از بین می برد . این مشکلات جنبه های مختلف اقتصادی، فنی و مدیریتی دارد . 

در مرحله اول میتوان بازتاب آن را در عکس العمل بازار سرمایه و روند قیمتی سهام شرکت مشاهده کرد و نمودار زیر این روند را به وضوح نشان میدهد که حاوی اطلاعات قابل توجه از عملکرد شرکت است.

روند قیمت سهم مخابرات در بورس:

    از دیدگاه تحلیل تکنیکال، روند قیمت سهام شرکت مخابرات در هشت سال گذشته علیرغم وجود نوسانات شدید قیمتی و بازه 150 تا 430 تومان در مجموع دارای خط رگرسیونی با شیب نزولی است. 

بخشی از این نوسانات متاثر ازتغییرات عوامل کلان اقتصادی کشور است که در بخش بعدی تحلیل خواهد شد و قسمتی دیگر ناشی از تاثیرات تصمیمات استراتژیک و عملیاتی است که در قالب تحلیل فوندامنتال ( بنیادی ) قابل تفسیر و تبیین است. 

2 روند صعودی و 2 روند نزولی

نوسانات ایجاد شده، به چهار قسمت عمده قابل تفکیک و بررسی است. دو روند صعودی و دو روند نزولی  در قیمت های هشت سال گذشته اتفاق افتاده است .
1- روند صعودی نخست که دو سال و هفت ماه ادامه داشته از مرداد 1387 و قیمت 150 تومان  آغاز و تا قیمت 430 در فروردین 90 ادامه یافته  و  رشد 187 درصدی داشته است.
2- روند نزولی نخست که دو سال و نیم ادامه داشته و از قیمت 430 تومان  در فروردین 90 آغاز و تا قیمت 190 تومان  افت کرده  و نزول 56 درصدی داشته است. 
3- روند صعودی دوم که فقط  6  ماه دوام آورده و از قیمت 191.3 تومان  در خرداد92  شروع و در قیمت399.4  تومان در آذر92 به پایان رسیده و رشد 109 درصدی داشته است.
4- روند نزولی دوم که ازآذر92 شروع و تا سال 95 ادامه داشته و بدلایلی که ذکر خواهد شد امید چندانی نیز به تغییر چشمگیر آن وجود ندارد.
در نمودار نمایش خط رگرسیون و میانگین روند قیمت نشان میدهد که در مجموع میانگین نوسانات روند قیمتی این سهم در شش سال گذشته شیبی نزولی و نزدیک به صفر دارد. 

اثر تغییرات محیط کلان اقتصاد و مدیریت

بخشی از این روند نزولی را میتوان متاثر از تغییرات محیطی اقتصاد کلان کشور و نوسانات  پارامترهای پولی دانست اما بخش دیگر آن را باید در نحوه واکنش مدیریت شرکت به این تغییرات جستجو کرد.
تابع خطی این نمودار بیانگر وجود روند کلی نزولی درقیمت سهام مخابرات طی شش سال گذشته است . بعبارت دیگر میانگین تغییرات و نوسانات قیمت در بازه زمانی مذکور در حال کاهش است 
تاثیرات محیط کلان اقتصادی و سیاستهای پولی و مالی و بازرگانی بر روند قیمتی سهم شرکت باعث رشد پیوسته حجم پول و نقدینگی و جریان آن در بورس بوده که علل ایجاد دو روند صعودی در قیمت سهم شرکت مخابرات ایران است.
    ثبات نسبی در مقدار سود اعلامی سالانه در بازه زمانی هشت ساله  که در محدوده 34 تومان  تا 56 تومان  است نیز  نشانه رشد متوسط شش درصدی در مقایسه با رشد متوسط 25 درصدی تورم و نیز عدم تغییر سرمایه است.

اثر رشد نقدینگی بر شاخص و قیمت سهام 

 میتوان گفت که تغییرات روند قیمتی سهم شرکت مخابرات ایران تا حدود زیادی متاثر از نوسانات و تغییرات محیط کلان اقتصادی کشور بوده و اغلب شرکتهای ایران از این تغییرات تاثیر پذیرفته اند. در دولت های نهم و دهم افزایش شدید در نرخ رشد نقدینگی منجر به هجوم یکباره بخش اعظم این نقدینگی به بورس شده و باعث شد که شاخص کل بورس در بازه زمانی مورد مطالعه به شدت رشد کند . 
نتیجه یک تحقیق انجام شده حاکی از این است که به ازای یک درصد رشد نقدینگی، شاخص کل بورس معادل 0.66 درصد افزایش می یابد. 
چنانچه افزایش قیمت محصولات شرکتهاي بورسی بیشتر از رشد هزینه هاي تولید باشد، سود بنگاهها افزایش یافته و تورم از کانال جریان وجوه نقدي آتی عایدي ها میتواند تأثیر مثبتی بر قیمت سهام داشته و در نتیجه شاخص کل بورس افزایش یابد.
 همچنین با افزایش حجم نقدینگی و کاهش نرخ سود از سرمایه گذاري در بازار پول کاسته شده و منابع مالی به سمت بازار سرمایه سرازیر می شود. افزایش رشد نقدینگی در کوتاه مدت میتواند با کاهش نرخ بهرة واقعی از طریق کانال نرخ تنزیل باعث افزایش قیمت سهام شود. همچنین افزایش حجم نقدینگی، توانایی تجهیز منابع مالی بانکها را افزایش داده و در نتیجه با افزایش توان وام دهی بانکها به شرکتهاي بورسی، عایدي ها و جریان وجوه نقدي آتی بنگاه ها افزایش می یابد و از این کانال به قیمت سهام تأثیر مثبت دارد.