:
كمينه:۲۴.۸۴°
بیشینه:۲۵.۷۹°
Updated in: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
بلومبرگ ادعا کرد: هزینه تحریم نفتی ایران برای آمریکا نصف 30 سال پیش است

4 عامل کاهش اثر نوسان قیمت نفت بر اقتصاد آمریکا

هزینه نوسان هر بشکه نفت خام در ایالات متحده، در مقایسه با اوج قیمت 213 دلاری در ژانویه سال 1981 یعنی اشغال سفارت آمریکا در تهران، معادل 108 دلار در ژانویه سال جاری، یعنی نصف 30 سال پیش بوده است. اما واقعیت این است که باید منتظر بود و آثار نوسان قیمت نفت بر اقتصاد آمریکا را در ماه های آینده مشاهده کرد...
کد خبر: ۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۴
خبراقتصادی: چهار عامل 1. کاهش وابستگی آمریکا به نفت جهان وافزایش تولید نفت وگاز در داخل آمریکا، 2.کاهش شدت مصرف انرژی و نسبت رشد مصرف سوخت در مقایسه با رشد تولید، 3.کاهش مصرف وسایل مصرف کننده انرژی مانندخودروها،4. تفاوت شرایط رونق نسبی  و افزایش رشد اقتصادی و کاهش بیکاری در مقایسه با دوره رکود سال های ابتدای دهه 1980 باعث شده که اقتصاد آمریکا در مقابل نوسانات قیمت نفت شرایط بهتری را نسبت به 30 سال قبل داشته باشد







براین اساس، خبرگزاری بلومبرگ ادعا کرده که اقتصاد آمریکا نوسان قیمت نفت در ماه های آینده و تحریم نفتی ایران را بیشتر از شرایط اشغال سفارت آمریکا در تهران تحمل خواهد کرد و فشار وارد شده تقریبا معادل نصف 30 سال پیش است.
طبق داده های بخش انرژی و بازرگانی بلومبرگ، هزینه هر بشکه نفت خام در ایالات متحده، تعدیل شده براساس درآمد خالص کل ،  در مقایسه با اوج قیمت 213.44 دلار در ژانویه سال 1981 یعنی اشغال سفارت آمریکا در تهران، معادل 107.92 دلار در ژانویه سال جاری بوده است .
داده ها نشان می دهد که  هزینه مصرف نفت از کل تولید ناخالص داخلی آمریکا از   9.7 درصد در سال 1981 به 4.8 درصد در سال 2010 کاهش یافته و وابستگی کل اقتصاد به نفت و همچنین اثر نوسان قیمت نفت بر کل اقتصاد آمریکا کاهش یافته است.







کارشناسان دلیل این اتفاق را کاهش مصرف وسایل مصرف کننده و خودروها، افزایش تولید نفت وگاز در داخل خاک آمریکا، سیاست های بهینه سازی مصرف سوخت در بخش های تولیدی و... ارزیابی کرده اند و معتقدند که احتمالا افزایش قیمت نفت به حدود 150 تا 200 دلار و نوسان آن در ماه های آینده و پس از تحریم نفتی ایران از خرداد ماه سال 1391، اثر کمتری بر اقتصاد آمریکا نسبت به سال 1981 و اشغال سفارت آمریکا و قطع صادرات نفت ایران در آن زمان خواهد داشت






آمریکایی ها یاد گرفته اند که وابستگی به انرژی و نفت وگاز خود را بیشتر کنند تا هزینه کمتری را در اثر نوسان قیمت نفت تحمل کنند.
نفتِ 110 دلاری ، در مقایسه با سال 1981 آخرین باری که به دلیل بن بست روابط ایران و امریکا ارسال محموله های نفتی ایران مختل شد و قیمت سرسام آور نفت، جیب امریکائی ها را یکجا خالی کرد، نشان می دهد که در شرایط کنونی، تنها نیمی از آن افزایش هزینه بزرگ را از کیف پول آمریکایی ها گرفته است. به عبارت دیگر، خسارت و افزایش هزینه فعلی آمریکایی ها در مقایسه با سال 1981  نصف 30 سال پیش است.
 طبق داده های بخش انرژی و بازرگانی بلومبرگ، هزینه هر بشکه نفت خام در ایالات متحده، تعدیل شده براساس درآمد خالص کل ، (در مقایسه با اوج قیمت 213.44 دلار در ژانویه سال 1981) تنها برابر107.92 دلار در ژانویه سال جاری بوده است .
داده ها نشان می دهد که  هزینه مصرف نفت- در مقایسه با سهم  9.7 درصدی درآمد خالص مردم آمریکا در سال 1981- تنها 4.8 درصد از درآمد کل سال 2010 را به خود اختصاص داده است .
به عقیده بلومبرگ، دلیل دیگرافزایش تحمل آمریکایی ها در نوسان قیمت نفت، به خاطر رشد اشتغال و قدرت خرید و بهبود رشد اقتصاد آمریکاست که در ماه  های اخیر اتفاق افتاده است
علیرغم تمام نگرانی های ناشی از عواقب تحریم ها علیه ایران و پیش بینی افزایش قیمت بنزین تا سقف هر گالن 4 دلار در سال انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، با بهبود قدرت خرید خانوار، اقتصاد تقویت شده و استقلال روز افزون آمریکا به لحاظ انرژی، اضطراب ناشی از افزایش قیمت نفت را کاهش داده است.
"آستانه تحمل دورخیز قیمت انرژی بالاتر ازآن چیزی است که اکثر مردم تصور می کنند،" کارل ریکادونا، اقتصاددان ارشد ایالات متحده در اوراق بهادار دویچه بانک در نیویورک، در مصاحبه تلفنی روز ششم مارس گفت: "ما می توانیم سوخت بنزین هر گالن 4 دلاری را تحمل کنیم. زیرا رشد اشتغال بیشتر شده و درآمدها بسیار مناسب و معقول است.






جای پای اقتصاد محکم تر شده و بیکاری کمتر و رشد اقتصادی بیشتر شده است
 "نرخ رشد سالانه تولید ناخالص ملی با 3 درصد در سه ماهه چهارم سال 2011، به بالاترین حد خود از سه ماهه دوم سال 2010 تاکنون رسیده، در حالی که نرخ بیکاری، پایین ترین سطح در سه سال گذشته یعنی 8.3 درصد را در ماه ژانویه نشان می دهد. بالا رفتن نرخ مصرف کنندگان احتمالی، مخارج را افزایش می دهد. قرار داد معاملات نفت برای تحویل درماه آوریل 42 سنت، یا  4 دهم درصد افزایش یافته و به 106.58 دلار در هر بشکه در روز پنج شنبه در بازار بورس نیویورک رسیده است ، که این خود سود 7.8 درصد را در سال جاری به همراه دارد.
این میزان برای اولین بار از تاریخ 4 ماه مه به اینطرف ؛ از میزان110 دلار در یکم مارس تجاوز کرد. 31 سال پیش هنگامی که قیمت های تعدیل شده به بالاترین حد خود رسید. ایران ( به دنبال تصرف سفارت آمریکا در تهران و مناقشه در مورد سرنوشت 52 گروگان آمریکایی) محموله های نفت خام خود را متوقف کرده بود. برای مبارزه با شتاب افزایش تورم، پل ولکر، رئیس "فدرال رزرو"، اجازه داد تا نرخ وجوه فدرال تا 22 درصد در ماه ژوئیه 1981 افزایش یابد، تا از این طریق اقتصاد را به رکود بکشاند. رکود اقتصادی از همان ماه آغاز شد و 16 ماه به طول انجامید.
پس از التزام 23 ژانویه اتحادیه اروپا به تحریم نفت ایران که ازیکم ژوئیه به منظور اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و باز داشتن این کشور از برنامه هسته ای آغاز می شود؛ و احتمال بستن تنگه هرمز؛ قیمت نفت بار دیگر تا حدود 20 درصد در محموله های جهانی نفت خام افزایش می یابد.
به گفته نیل ساس، اقتصاددان ارشد "سوئیس کردیت" در نیویورک، درحالی که منحنی قیمت انرژی، احتمالاً آرام رشد می کند، نگرانی از اینکه این مسأله ایالات متحده را به نوعی رکود اقتصادی بکشاند زودرس و بی موقع است، وی در تاریخ هفتم مارس در یک مصاحبه تلفنی گفت: " قیمت بالای بنزین  مشکل زیادی ایجاد نمی کند، اما قبل از اینکه واقعا عصبی و نگران شوید لازم است منتظر باشید تا افزایش بسیار بالاتری در قیمت ها شاهد باشید."
به گفته ریکادونا از دویچه بانک؛ " اقتصاد در طول سال جاری به رشد خود ادامه خواهد داد. " کاهش مصرف سوخت در مقایسه با دهه های گذشته نیز ممکن است به آمریکایی ها کمک کند تا خود را با افزایش قیمت در پمپ بنزین ها وفق دهند. مصارف خانگی انرژی به عنوان بخشی از هزینه های کل 5.6 درصدی سال جاری،  از  سهم 8.9 درصدی در سال 1980 بسیار کمتر شده است .
طبق اطلاعات گردآوری شده توسط بلومبرگ از وزارت نیرو،  ایالات متحده روند کاهش 2 دهه گذشته در استقلال انرژی را با افزایش نسبت تقاضای انرژی به تولید به حدود 81 درصد طی 10 ماه اول سال 2011 معکوس کرده است. یعنی در مقابل هر واحد تولید به جای افزایش یک بشکه ای تقاضای نفت اکنون 81 صدم یک بشکه افزایش تقاضا داریم
افزایش تقاضای انرژی در طول شش سال گذشته از طریق منابع داخلی آمریکا تامین شده است. این رقم از سال  1992در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. تولید نفت داخلی نیز ظرف مدت هشت سال به بالاترین سطح خود رسیده است.
ایالات متحده اکنون آنقدر گاز طبیعی تولید می کند که، اگر دولت چهار سال پیش، از نیاز مبرم به بالا بردن واردات صحبت می کرد؛ اکنون باید نیاز به پایانه صادرات را اعلام کند. طبق گزارشات بخش انرژی؛ قیمت بنزین خرده فروشی طی هفته منتهی به 5 مارس به 3.793 دلار در هر گالن رسیده ، یعنی به بالاترین سطح خود از سال1990 تاکنون افزایش یافته است.
استفان اسکورک، رئیس گروه اسکورک، شرکت مشاوره انرژی در ویلانووای پنسیلوانیا، در مصاحبه ای گفت: معاملات سهام در بازار بورس انرژی نیویورک  نایمکس 23 درصد در سال جاری رشدکرده و قیمت ها ممکن است تا تابستان امسال روی هم رفته 4 دلار در هر گالن و یا 5 دلار در برخی از مناطق ساحل شرقی نوسان داشته باشد.






بر اساس ارقام منتشر شده دیروز، فاکتوراطمینان خاطر مصرف کننده آنطور که توسط شاخص آسایش مصرف کننده بلومبرگ  اندازه گیری شده، منفی 36.7 در هفته منتهی به 4 مارس ، یعنی بالاترین میزان از آوریل سال 2008 تاکنون ، و بالاتر از منفی 38.8 در دوره ما قبل بوده است. و طبق آمار منتشره توسط گروه خودروسازی "وارد"، فروش خودرو در ماه فوریه شدت گرفته و به میزان 15.3 میلیون دستگاه در سال ، یعنی سریعترین رشد طی چهار سال گذشته، و در مقایسه با 14.13 میلیون دستگاه در ماه ژانویه رسیده است.