:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
معاون وزیر صنعت:

فقط نیمی از ظرفیت کارخانه‌های فرش ماشینی فعال است

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، تجارت و معدن گفت: ۱۲۵ میلیون متر مربع ظرفیت اسمی فرش ماشینی در کشور است ولی حدود نیمی از این ظرفیت استفاده می‌شود.
کد خبر: ۸۷۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
اقتصادگردان- حسین ابویی مهریزی در چهارمین کنفرانس فرش ماشینی در دانشگاه آزاد واحد کاشان اظهارکرد: بر اساس پیش بینی‌ها با تکمیل طرح‌های نیمه تمام در یکسال آینده طرفیت تولید این صنعت بیش از ۱۸۵ میلیون متر مربع در کشور خواهد رسید.

وی افزود: در حال حاضر ۵۳ طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۴۰ درصد با ظرفیت ۱۰ میلیون مترمربع، ۱۳۷ طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۷۰ درصد با ظرفیت ۳۰ میلیون متر مربع و ۱۰۴ طرح بالای ۷۰ درصد با ۲۷ میلیون متر مربع فرش ماشینی در کشور وجود دارد.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: باید ظرفیت ۱۸۵ میلیون متر مربع در صنعت فرش ماشینی را جدی بگیریم و بررسی کنیم آیا بازار داخلی کفاف این میزان تولید را دارد و سپس بازار بزرگ صادرات جهانی را در چارچوب حفظ و ارزش و اعتقادات نظام مطرح کنیم.

ابویی مهریزی با بیان اینکه در وزارت صنعت و معدن و تجارت یکی از رشته‌های راهبردی صنعت نساجی است، افزود: در حوزه فرش ماشینی تولید ۱۵۰ میلیون مترمربع تا پایان سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده است که با نگاهی به ظرفیت ۱۸۵ میلیون متر مربع در سال آینده متوجه ظرفیت‌های کاذب در این صنعت می‌شویم.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت گفت: در ۱۰ ماه نخست امسال ۴۹ هزار و ۶۰۰ تن فرش ماشینی، موکت و زیرانداز معادل ۱۲ میلیون مترمربع با میزان ۲۷۶ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که با احتساب فرش دستبافت این عدد به حدود ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

ابویی مهریزی افزود: میزان صادرات فرش ماشینی به افغانستان ۴۵ درصد، ۲۵ درصد به عراق، ۱۵ درصد ترکمنستان و پاکستان است که این بدین معنی است که هرچه مقاصد صادرات کمتر باشد حجم اقتصادی کوچک‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: صنعت فرش ماشینی از لحاظ واردات آسیب پذیر نیست به گونه‌ای که در ۱۰ ماه نخست امسال دو میلیون دلار در این صنعت واردات داشته‌ایم.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت افزود: باید بپذیریم متوسط نرخ بهره برداری از ظرفیت فرش ماشینی حدود ۵۰ درصد است و در برنامه ششم توسعه حدود یک سوم رشد تعیین شده از محل نرخ بهره برداری خواهد بود. وی گفت: در سال ۲۰۱۶ تقاضای جهانی برای فرش و موکت و زیرانداز با تعیین ۴.۹ نرخ رشد ۱۸.۶ میلیارد متر مربع است که در سال ۲۰۱۸ با احتساب همین نرخ رشد این رقم به ۱۹.۴ میلیارد متر مربع می‌رسد.

معاون وزیر صنعت ادامه داد: سهم ایران از این بازار جهانی کمتر از نیم درصد است، در حالی که در برخی از بازارهای شرق آسیا وخاورمیانه نرخ رشد به ۳۰ درصد می‌رسد که نشان می‌دهد هم افزایی در برخی صنایع بازدهی نزولی دارد و تعداد زیاد صادرکننده می‌تواند مانند صنایع کاشی و سیمان نیز بازدهی نزولی داشته باشد.

ابویی مهریزی گفت: استان اصفهان به ویژه در شهرستان کاشان و آران و بیدگل ۸۳۸ واحد فرش ماشینی وجود دارد که با ظرفیت تولید ۸۵ میلیون مترمربع فرش در رتبه نخست کشور را با توجه ظرفیت ۱۲۵ میلیون مترمربعی دارد.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت افزود: این تعداد واحد نساجی در یک منطقه نه اقتصادی است نه درست است به گونه‌ای که هرچه تعداد صادرکننده‌ها بیشتر باشد تحقق اهداف مورد نظر را در این زمینه نامشخص خواهد بود.

ابویی مهریزی خاطرنشان کرد: تا درآمد شرافتمندانه توسط شغل پایدار نباشد معضلات اجتماعی حل شدنی نیست و آموزش‌های دینی، دانشگاهی و نصایح بزرگان نیز در حل مشکلات مؤثر نخواهد بود بنایراین باید از صنعت به عنوان یک اقتصاد پیش قراول در تولید و شغل مولد استفاده ببریم.