:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۱
یک کارشناس نفتی مطرح کرد:

افزایش قیمت بنزین تا 90 درصد فوب خلیج فارس

فوب خلیج فارس منهای ارزش افزوده با نرخ دلار ازاد برابر با 1200 و با نرخ ارز مرجع 1226 تومانی فعلی، برابر 900 تومان بدون احتساب مالیات و عوارض است. براین اساس قیمت بنزین باید 900 تا 1200 تومان باشد...
کد خبر: ۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۵
خبراقتصادی: کارشناس مسایل نفتی از احتمال افزایش قیمت بنزین تا 90درصد فوب خلیج فارس خبر داد و گفت : فوب خلیج فارس منهای ارزش افزوده با نرخ دلار حدود 1200 و با نرخ ارز مرجع  900 تومان بدون احتساب مالیات و عوارض است.




 


علیرضا عابدی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این سوال که شنیده ها حاکی ازآن است که نرخ بنزین در فروردین سال آتی بیش از 1000تومان خواهد بود و این به معنای شیب تند افزایش قیمت بنزین است ،خاطرنشان کرد: دولت این اختیار را دارد که قیمت حامل های انرژی شامل نفت، گاز، بنزین، گازوییل و غیره را طی 5 سال به 90  درصد قیمت فوب خلیج فارس برساند، اما در مورد برخی حامل ها می تواند زودتر از 5 سال این برنامه را اجرایی کند.
عابدی گفت : براساس  قانون هدفمندسازی یارانه ها، دولت می تواند قیمت حامل های انرژی را تا  میزان 90 درصد فوب خلیج فارس افزایش دهد که البته این افزایش طی پنج سال پیش بینی شده است .
وی ادامه داد: قیمت بنزین براساس نرخ های بین المللی متفاوت است و قیمت کنونی بنزین که در حال حاضر 700 تومان است از قیمت فوب خلیج فارس پایین تراست .
کارشناس مسایل نفتی اظهارکرد: قیمت فوب خلیج فارس برای بنزین منهای ارزش افزوده با نرخ دلار آزاد، حدود 1200 تومان مبادله می شود و با نرخ ارز مرجع 1226 تومانی فعلی، نیز حدود 900 تومان بدون احتساب مالیات وعوارض است.براین اساس قیمت بنزین حداقل باید900 تا 1200 تومان باشد .
او در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است دولت نرخ بنزین را در فروردین تا بیش از 1000تومان افزایش دهد ، گفت : در حال حاضر در شهرهای بزرگ کشور، شهروندان هرماه حداقل دو تا سه باک کامل را با بنزین 700 تومانی پر می کنند و افزایش آن تا سطح 1000 یا بیش از آن مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما سایرحامل ها باید به تدریج افزایش یابند .
عابدی تصریح کرد : در مورد حامل هایی مانند گازوییل که در صنعت و کشاورزی مصرف عمده دارند و در حال حاضر نیز نرخ پایینی دارند نمی توان به یکباره تصمیم افزایشی اتخاذ کرد.






عابدی تصریح کرد: گازوییل در حال حاضر لیتری 150 تومان عرضه می شود در حالی که قیمت فوب آن 850  تومان است وتا رسیدن به این قیمت فاصله بسیاری وجود دارد.
کارشناس مسایل نفتی اظهارکرد: به استثنای بنزین اگر قیمت سایر حامل های انرژی به این روال افزایش قیمت داشته باشند زمان زیادی بیش از 5 سال پیش بینی شده قانونی برای رسیدن به سطح قیمت فوب خلیج فارس زمان نیازاست .