:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۸.۹۹°
Updated in: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۱
عضو کمیسیون صنعت و معدن خبر داد

تولید خودروی سبک و سنگین با برند خارجی در آذربایجان‌شرقی

خبر اقتصادی: عضو کمیسیون صنعت و معدن گفت: خط تولید خودروی یک برند خارجی در بخش سبک و سنگین در آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر: ۸۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۰
خبرگزاری فارس: تولید خودروی سبک و سنگین با برند خارجی در آذربایجان‌شرقی


علی علیلو امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: به زودی خط تولید خودروی سواری و کامیون با برند خارجی در بخش سبک و سنگین در آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: این خط تولید ابتدا با مونتاژ کار خود را آغاز خواهد کرد و سپس در برنامه زمان‌بندی شش ساله و کمتر از آن مارک بومی سازی و تولید داخلی بر روی این محصول نصب خواهد شد.

وی با تاکید بر توان صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: در آذربایجان شرقی این ظرفیت، قابلیت و توانایی وجود دارد که خود استان تولید کننده خودرو باشد.

علیلو سبقه صنعتی آذربایجان‌شرقی را بیش از 50 سال قبل اعلام کرد و گفت: وقتی این سابقه و توانایی وجود دارد چرا باید مونتاژ کار محصولاتی با کیفیت پایین باشیم که غیر اقتصادی هستند و محصولی با قیمت بالا را برای مصرف کننده عرضه می‌کنند.

این عضو کمیسیون صنعت و معدن، قطعه‌سازان استان را هم دارای مزیت رقابتی غیرقابل انکاری دانست که می‌توانند در بالفعل کردن ظرفیت‌های موجود برای بخش خودروسازی موثر واقع شوند.

راه‌اندازی سایت‌های خودروسازی براساس روابط

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی گفت: سایت‌هایی خودروسازی که در استان‌های کشور براساس روابط راه‌اندازی شده‌اند به دنبال تصمیمات غیرحرفه‌ای و غیرتوجیهی استارت خورده‌اند.

علی علیلو افزود: چگونه خط تولید خودروسازی که خود با انواع بحران‌ها و مشکلات دست گریبان است می‌تواند توجیه داشته باشد یا چگونه از سوی این مجموعه پشتیبانی، حمایت شود.

وی با اشاره به اینکه چشمه باید از سرچشمه آب داشته باشد نه اینکه با آب ریختن در آن عنوان چشمه را به آن داد، گفت: وقتی آذربایجان‌شرقی از این ظرفیت و توانایی برخوردار است که خود تولید کننده خودرو باشد چرا باید دست به دامن خودروسازان شده و صرفا مونتاژ کار این مجموعه‌ها بود.

علیلو با بر شمردن تعدادی از خطوط تولیدی خودرو موجود گفت: ما در این خطوط صرفا مونتاژ کار هستیم در حالی که کوچک‌ترین توجیه اقتصادی برای آنان متصور نیست.

عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس بهر‌ه‌وری این کارخانه‌ها را با شواهد موجود در امر تولید متناسب با هزینه‌های آن ندانست و گفت: داده‌ها و خروجی این خطوط متناسب با هزینه‌های مختلف آنان از بحث حمل و نقل گرفته تا تولید قطعات در اقصی نقاط کشور نیست که ما صرفا زحمت مرحله مونتاژ این تولیدات را به خود می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: این روند تولید محصولی با کیفیت پایین، با قیمت بالا را به همراه دارد که این امر به بازار هدف، متقاضیان و مشتریان خود تحمیل می‌شود.

این نماینده مجلس نهم خواستار صرف فکر و انرژی برای توجیه‌دار شدن خطوطی که در تمام کشور راه‌اندازی می‌شود شد و گفت: نباید براساس اصرار مقامات و مسئولان خطوط تولیدی راه‌اندازی شود که توجیه اقتصادی نداشته باشند.